۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۷۸۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹ دسته: کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۰

به گفته محمود حجتی وزیر کشاورزی، ایران سالانه ظرفیت تولید ۱ میلیون تن ماهی در قفس را دارد؛ این در حالی است که رئیس سازمان شیلات معتقد است که ایران در حال حاضر تنها قادر به تولید ۲۳ هزار تن ماهی در قفس است. این نشان می دهد که تنها ۲.۳ درصد از ظرفیت کل کشور در این زمینه فعال شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تاریخچه پرورش ماهی در قفس به ۷۰ سال قبل برمی گردد که چین به عنوان اولین کشور و سپس کشورهای اروپایی به این امر مبادرت ورزیدند؛ در حال حاضر نیز بیش از ۶۲ کشور جهان به تولید انواع ماهیان در قفس می پردازند.

منظور از پرورش ماهی در قفس آن است که ماهی در فاصله دومتری تا ساحل و در عمق ۲۰ تا ۶۰ متری دریاها پرورش داده شود.

پایان سال ۲۰۱۶، چین ۲۹ درصد از حجم تولید ماهی در قفس را به خود اختصاص داده است و بعد از آن کشورهای نروژ با ۱۹ درصد، شیلی با ۱۷ درصد و ژاپن با ۶ درصد، در رتبه­های بعدی قرار دارند.

ابلاغ برنامه ۵۰ هزار تنی پرورش ماهی در قفس به وزرات جهاد

یکی از پروژه هایی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به وزرات جهاد کشاورزی ابلاغ کرده و در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه نیز قرار دارد، توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس به میزان ۵۰ هزار تن  در کشور است.

در سال ۱۳۸۰ با بازدید مهندس حجتی، وزیر وقت جهاد کشاورزی از بخش شیلات کشور نروژ وی به فکر پرورش ماهی در قفس در کشورمان افتاد و بدین منظور با دعوت از شرکت خصوصی رفای نروژ، مطالعات امکان سنجی و پتانسیل یابی پرورش ماهی در قفس در آبهای خلیج فارس و دریای عمان صورت پذیرفت.

تولید ماهی در قفس برای کشور بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است

قزل آلا، سوف شمال و فیل ماهی، ماهیانی هستند که در ایران در قفس پلی اتیلنی در شمال و جنوب کشور پرورش داده می شوند و چون وزن این ماهیان در اکثر مواقع به بالای ۱.۵ کیلوگرم می رسد و مناسب فرآوری برای سازمان‌های داخلی نیست، عمدتا با هدف صادرات پرورش داده می شود.

با توجه به آمار و ارقام ارائه شده توسط سازمان شیلات کشور، آبزی پروری در سال گذشته ۴۱۲ میلیون دلار برای کشور ارزآوری به همراه داشته و این صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا انجام شده. در راستای همین آمار پیش بینی شده تا در پایان سال پنجم برنامه ششم توسعه این ارزآوری به ۹۰۰ میلیون دلار برسد.

حجتی: ظرفیت تولید ۱ میلیون تن ماهی در قفس در کشور وجود دارد

به گفته محمود حجتی در هفته اخیر، ایران سالانه ظرفیت تولید ۱ میلیون تن ماهی در قفس را دارد، این در حالی است که رئیس سازمان شیلات معتقد است که ایران در حال حاضر تنها قادر به تولید ۲۳ هزار تن ماهی در قفس می باشد.

با این حال سازمان شیلات تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس را در پایان برنامه ششم و ۴۰۰ هزار تن ماهی را در پایان سال ۱۴۰۴ در برنامه خود قرار داده است.

طبق مطالعات صورت گرفته توسط سازمان شیلات کشور، دریای خزر ظرفیت تولید بیشتر از ۳۰۰ هزار تن و خلیج فارس و دریای عمان نیز بیشتر از ۶۰۰ هزار تن ماهی در قفس را دارد.

با این وجود در سال گذشته عدد نازل ۲۰ هزار تن برای تولید ماهی در قفس برنامه ریزی شد که در پایان سال تنها تولید ۱۴ هزار تن ماهی با روش پرورش در قفس محقق گردید.

اختصاص بیش از ۵۰۰ قفس برای تولید ماهی در کشور

از برنامه های دولت در سال جاری برای اجرای این پروژه، نصب قفس در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است که تا اوایل آبان سال جاری طبق گفته حسن صالحی رئیس سازمان شیلات، بیش از ۵۰۰ قفس برای تولید آبزیان در آبهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر استقرار یافته است.

سازمان شیلات برنامه مشخصی برای تولید ماهی در قفس نداشته است

با این حال به نظر می رسد سازمان شیلات کشور هیچگونه برنامه جامع و مدونی برای این کار نداشته باشد چون تنها پروژه ماهی در قفس به جنوب کشور معطوف بوده و تولید این ماهی در شمال کشور در سطح پایلوت و تحقیقات باقی مانده و همچنین این سازمان اقدامی برای ورود تکنولوژی های پیشرفته این صنعت به کشور انجام نداده است.

با توجه به اینکه تولید ماهی در قفس یکی از راه های مصرف بهینه آب در پرورش ماهی است، ضروری است این مهم با جدیت توسط سازمان شیلات و وزارت کشاورزی پیگیری شده تا برنامه های طراحی شده اجرایی شده و اهداف محقق گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.