۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۴۶۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی
۰

دولت هند در ابتدای سال زراعی حداقل قیمت خرید محصولات کشاورزی اساسی را اعلام کرده است که طبق آن قیمت گندم ۷ درصد افزایش یافته و قیمت دیگر محصولات کشاورزی اساسی نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند در ابتدای سال زراعی حداقل قیمت خرید محصولات کشاورزی اساسی را اعلام کرده است که طبق آن قیمت محصولات کشاورزی افزایش قابل توجهی داشته است.

بر این اساس قیمت هر کیلوگرم گندم با افزایش حدود ۷ درصدی مواجه شده و به بیش از ۱۷.۳۵ روپیه هند معادل ۰.۲۶۸ دلار رسیده است.

این درحالیست که نرخ تورم در کشور هند به مراتب کمتر از ۷ درصد است و دولت هند با نرخی بیشتر از نرخ تورم قیمت های خرید تضمینی را افزایش داده است.

گندم مهم ترین محصول کشاورزی در کشور هند و بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می شود و از این رو حتی کشورهای پیشرفته دنیا برای تولید آن در داخل برنامه ریزی های گسترده ای انجام می دهند.

تعیین قیمت خرید تضمینی یکی از راهکارهای کشورها برای حمایت از کشاورزان در تولید محصولات اساسی کشاورزی است که در ابتدای سال جاری و در زمان تصمیم گیری کشاورزان برای تولید محصولات اعلام می شود.

دولت هند در کنار گندم برای دیگر محصولات کشاورزی اساسی همچون حبوبات و دانه های روغنی نیز قیمت خرید تضمینی را اعلام می کند.

بر اساس قیمت های اعلام شده قیمت دیگر محصولات کشاورزی اساسی نیز افزایش قابل توجهی داشته است. به طور مثال قیمت خرید تضمینی حبوبات با ۵ درصد افزایش به هرکیلوگرم ۴۲ روپیه هند معادل ۰.۶۵ دلار افزایش یافته است.

قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کشور هند از سوی «کمیته هیئت وزیران در زمینه مسائل اقتصادی» انجام می گیرد که ریاست آن را نارندرا مودی رئیس جمهور هند به عهده دارد.

با اینحال در ابتدا کمیته ای در وزارت کشاورزی این کشور با عنوان کمیته «هزینه ها و قیمت های محصولات کشاورزی» با بررسی شرایط قیمت های مناسب را به کمیته مسائل اقتصادی هیئت وزیران پیشنهاد می دهد.

قیمت های تعیین شده در این کمیته در واقع قیمت هایی هستند که دولت موظف است با این قیمت ها محصولات کشاورزان را خریداری نماید.

قیمت های خرید تضمینی در کشور هند به مراتب بیشتر از قیمت های وارداتی هستند و دولت به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی با وضع تعرفه های بالا از واردات محصولات کشاورزی جلوگیری می نماید.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.