۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۷۶۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ دسته: تولید
۰

دولت در حالی مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولیدات داخلی پرمصرف را لغو کرد که ۶۶ درصد خودروهای پرمصرف تولید داخل خودروهای چینی هستند. این درحالیست که تولید همین خودرها در کشور چین با محدودیت های متعدد روبروست.

به گزارش مسیر اقتصاد در اواسط هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر حذف بند مربوط به «جریمه پرمصرفی خودروهای تولید داخل» را برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو اعلام کرد؛ این درحالی بود که از میان ۱۵ خودروی پرمصرف تولید داخل ۱۰ خودرو متعلق به محصولات چینی است که در کشور تولید می شود.

بر اساس این مصوبه با درخواست شریعتمداری، مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولیدات داخلی پرمصرف لغو شد. بررسی ها نشان می دهد در صورت اجرای مصوبه مذکور، کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف سوخت و به تبع آن آلودگی هوا امکانپذیر بود.

به این ترتیب به‌ نظر می‌رسد دولت در رویکرد حمایتی خود بیشتر خودروسازانی که خودروهای چینی را مونتاژ می کنند مورد حمایت قرار داده است.

خودروهای چینی پرمصرف در کشور خود با محدودیت جدی مواجه هستند

این مصوبه در حالی لغو شد که خودروسازان چینی در کشور خود با انواع محدودیت ها برای تولید محصولات پرمصرف مواجه هستند؛ به طوریکه سوخت مجاز خودروهای چینی در این کشور نباید از ۶ لیتر در سیکل ترکیبی بیشتر باشد و اگر خودروسازی از این رقم تجاوز کرد باید با پرداخت مالیات بر مصرف سوخت، جریمه پرمصرفی محصولات خود را بپردازد.

به این ترتیب جریمه مالیاتی تولید محصولات پرمصرف خودروساز چینی در این کشور به مراتب بیشتر از هزینه اسقاط یک دستگاه خودرو سواری در ایران است.

یارانه دولتی به محصولات پرمصرف چینی

به اعتقاد کارشناسان، دولت با لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولیدات داخلی پرمصرف، گرچه قصد حمایت از دو خودروساز بزرگ کشور را داشته، اما به‌نوعی مونتاژکاران چینی را نیز در کنار تولیدکنندگان داخلی قرار داده است.

به این ترتیب دولت به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با حذف این بند به خودروسازان چینی فعال در بازار ایران نیز یارانه داده است تا آن ها همچنان سهم خود در افزایش آلودگی کلان شهر‌های کشور را حفظ کنند.

گفتنی است با توجه به کاهش آمار واردات، اسقاط خودروهای فرسوده در سال گذشته به ۲۴۰ هزار خودرو رسید؛ حال آنکه با الزام خودروسازان داخلی به اسقاط خودرو به ازای تولیدات داخلی با مصرف بیش از ۸.۵ لیتر، امکان افزایش آمار اسقاط به ۷۰۰ هزار خودرو در سال و کنار گذاشته شدن خودروهای فرسوده وجود داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.