۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۹۰۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

برای اولین بار در کشور، پروژه تبدیل نیروگاه گازی پرند مپنا به نیروگاه سیکل ترکیبی از طریق صندوق پروژه و با استفاده از سرمایه های مردم تامین مالی می شود. ارزش کل پروژه ۲۸۰۰ میلیارد تومان و حجم کل تامین مالی که از طریق صندوق پروژه و در سه مرحله صورت می‌گیرد، ۳۵۰ میلیارد تومان است. سود حداقل ۲۰ درصدی برای سرمایه گذاری در این پروژه پیش بینی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اوراق صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به‌عنوان نخستین صندوق پروژه بازار سرمایه ایران امروز عرضه عمومی می شود.

در روز معاملاتی جاری برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور، پذیره نویسی گواهی های (واحدهای) سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی ایران انجام می پذیرد. صندوق مذکور صندوق سرمایه‌گذاری آرمان پرند مپنا در نماد «پرند» است که پذیره نویسی آن به روش ثبت سفارش انجام می‌پذیرد.

تعداد واحدهای قابل پذیره نویسی ۳۱۸ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۳۵۷ واحد بوده و دامنه قیمت در ثبت سفارش در محدوده ۳،۱۱۲ ریال تا ۳،۱۷۴ ریال است

تبدیل نیروگاه گازی مپنا به سیکل ترکیبی، هدف صندوق پروژه

هدف از تشکیل این صندوق جمع‌آوری منابع مالی لازم از متقاضیان سرمایه‌گذاری در صندوق و اختصاص این منابع مالی به منظور ساخت پروژۀ تبدیل نیروگاه گازی پرند مپنا به سیکل ترکیبی است.(۱)

این صندوق با همکاری گروه مپنا و شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی راه‌اندازی می‌شود. این شیوه تامین مالی از مصادیق نوین تامین مالی پروژه‌ای است که عمدتا در دنیا با عنوان روش سرمایه‌گذاری خصوصی (Private Equity Fund) متداول است و با توجه به شرایط بازار سرمایه ایران و اسناد و قوانین بازار سرمایه با روش Publicly Traded Private Equity Fund طراحی شده است.

با این تامین مالی یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعت نیروگاهی در تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در راستای افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی رقم خواهد خورد.

تامین مالی ۳۵۰ میلیارد تومانی با استفاده از سرمایه های مردم

ارزش کل پروژه ۲۸۰۰ میلیارد تومان و حجم کل تامین مالی که از طریق صندوق پروژه و در سه مرحله صورت می‌گیرد، ۳۵۰ میلیارد تومان است که در نوع خود یکی از بزرگترین تامین مالی‌ها از طریق سرمایه در تاریخ بورس کشور است.

این صندوق در سه مرحله به ترتیب به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان، ۱۵۰ میلیارد تومان و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در نیروگاه پرند تامین مالی خواهد کرد.

حسینی مدیر عامل بورس انرژی نیز با اشاره به موافقت نهایی سازمان بورس برای راه اندازی صندوق پروژه، گفت: خوشبختانه مدل تاسیس صندوق‌های پروژه انرژی نهایی شده و علاوه بر صندوق پروژه مپنا، تقاضاهایی نیز برای تأسیس صندوق پروژه پتروشیمی وجود دارد که با کمک شرکت‌های تامین سرمایه آنها را دنبال خواهیم کرد.

پیش بینی حداقل ۲۰ درصد سود برای سرمایه گذاران

ارکان اجرایی این صندوق شامل بانی و موسس، شرکت گروه مپنا، شرکت برق پرند مپنا، مدیر و طراح، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی و  بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس و شرکت تامین سرمایه امین است؛ همچنین به منظور حفظ و حراست از حقوق سرمایه‌گذاران خرد در این صندوق، ارکان نظارتی شامل متولی، شرکت تامین سرمایه آرمان؛ حسابرس، موسسه حسابرسی آروین ارقام پارس، ناظر فنی و شرکت مهندسی مسینان تعریف شده‌اند.

به منظور جذابیت و استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران از این صندوق، بازارگردان این صندوق قیمت واحدهای صندوق را به گونه‌ای بازارگردانی خواهد کرد که ضمن افزایش قابل توجه نقدشوندگی، بازدهی در محدوده ۲۰ درصد کسب کند؛ هرچند تصور می‌شود که به واسطه متغیرهای اقتصادی مطلوبِ این پروژه و همچنین پیشرفت فیزیکی بالای آن، بازده اقتصادی واحدهای سرمایه‌گذاری از ۲۰ درصد نیز فراتر رود.

تخصیص بهینه منابع به تولید با استفاده از صندوق های سرمایه گذاری

صندوق ‏های سرمایه ‏گذاری از شفافیت مالیاتی بیشتری برخوردار و دارندگان واحدهای صندوق از محل انجام مخارج اطمینان دارند و به دلیل اینکه فعالیت صندوق توسط متولی و حسابرس صندوق نظارت می‌شود، احتمال سوءاستفاده از سرمایه صندوق به حداقل ممکن می‌رسد.

نکته قابل توجه اینکه سرمایه‌گذار می‌تواند واحدهای سرمایه‌گذاری خود را در هر زمان از طریق فروش به بازارگردان یا اشخاص دیگر به پول نقد تبدیل کند. بازارگردان براساس اساسنامه و مقررات مربوط، هر روز قیمت‌های خود را در یکی از بازارهای بورس مربوطه برای خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری اعلام می‌کند. به‌علاوه، انحلال و تسویه صندوق پروژه آسان‌تر از شرکت‌های سهامی عام است.(۲)

در همین زمینه علی اسلامی، رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان می گوید: یکی از کارکردها و وظایف اصلی بازار سرمایه هر کشوری، ایجاد بستر مناسب برای تامین مالی پروژه‌ها و بنگاه‌ها است. بورس اوراق بهادار در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌هایی را طی کرده و کارنامه نسبتا موفقی را در ایجاد مکانیزم بازار ثانویه برای کلیه ذینفعان فراهم کرده است و صندوق پروژه یکی از این ابزارها خواهد بود که می‌تواند نقش بسیار شایانی را در تامین مالی شرکت‌ها و به‌ویژه پروژه‌ها ایفا کند.

صندوق پروژه، مالک ۱۰۰ درصد سهام شرکت مجری پروژه است

صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، ساختاری است که با هدف ساختن و رساندن پروژه های سودآور خدماتی و تولیدی به مرحله بهره‌برداری، به جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص وجوهِ جمع‌آوری شده به پروژه مربوطه می پردازد.

به منظور تامین مالی یک پروژه مشخص، صندوق سرمایه‌گذاری پروژه با موضوع مشخص تشکیل می‌شود و تحت نظارت ارکان مرتبط و ناظر سازمان بورس قرار می‌گیرد. این صندوق مالک ۱۰۰% سهام شرکت پروژه که مسئولیت اجرایی پروژه مورد نظر را عهده‌دار است، می‌باشد. شرکت پروژه نیز مسئولیت ساخت و بهره‌برداری پروژه را عهده‌دار است.

در واقع، این شرکت که منحصرا با هدف اجرای پروژه مورد نظر تشکیل می‌شود، در تمامی دوران ساخت و بهره‌برداری پروژه، تمامی امور مربوط به پروژه را بطور کامل تحت مدیریت و مسئولیت خود دارد. چنین ساختاری همراه با ساختار تامین‌مالی در قالب صندوق پروژه، این امکان را فراهم می‌کند که فضای تامین مالی و فضای اجرایی پروژه، در عین مرتبط بودن به هم تا حد ممکن کمترین تاثیر منفی را بر یکدیگر بگذارند.

سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در صندوق پروژه و نه مستقیما در پروژه مورد نظر، می‌توانند هر زمان که بخواهند با فروش سهام یا اوراق خود، از مزایای خروج سریع از پروژه بدون تحت تاثیر قرار دادن ساختار اجرایی پروژه استفاده نمایند و در این شیوه لطمه‌ای به ساختار اجرایی پروژه وارد نخواهد شد.

پینوشت:

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) (۱) و (۲)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.