۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۳۶۸ ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

با وجود اختصاص حدود ۵۰ درصد از زمین های زراعی کشور به کشت دیم، به دلیل استفاده از روش های قدیمی تنها ۵ درصد محصولات کشاورزی کشور از طریق این کشت تولید می شود. این درحالیست که در جهان به طور میانگین ۸۵ درصد از محصولات کشاورزی از طریق کشت دیم تولید می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد، عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی یکشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص کشت دیم با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد زمین‌های کشاورزی کشور دیم است، گفت: به دلیل استفاده از روش های قدیمی کشت دیم و همچنین دلایلی مانند شخم زدن نادرست زمین، محدودیت نوع کشت محصول (نبود تناوب مناسب برای جایگزین محصولات کشاورزی دیم) و نبود بذر متناسب هر منطقه بهره وری پایینی دارد و به فرسایش بیشتر خاک منجر می‌شود.

کاوه مدنی پژوهشگر حوزه کشاورزی نیز در واکنش به این صحبت ها با استناد به آمارهای موجود در بحث کشت دیم گفت: مساحت کشت دیم با کشت آبی در کشورمان تقریبا برابر است اما ۹۵ درصد محصولات ما از کشت آبی به دست می آید؛ به عبارت دیگر، نیمی از زمین های کشاورزی به صورت دیم است ولی تنها ۵ درصد محصولات کشور را تامین می کند.

این در حالی است که کارشناسان موسسه تحقیقات کشت دیم یکی از دلایل اصلی بازدهی کم محصولات کشاورزی در کشت دیم را رعایت نکردن تناوب زراعی توسط کشاورزان می دانند؛ آنها معتقدند که کشاورزان بعد از یک و یا دو سال کاشت گندم و یا جو باید به کشت حبوباتی از جمله نخود و عدس بپردازند و برای کشت دیم با برنامه پیش بروند.

گفتنی است ۸۵ درصد از محصولات کشاورزی در دنیا با کشت دیم تولید می شود و کشورهای مطرح جهان به سمت تولید محصولات کشاورزی با این روش سوق پیدا کرده اند.

با توجه به لزوم تامین امنیت غذایی با تولید محصولات اساسی و از طرفی نیاز به مدیریت منابع آبی به شکل بهینه، ضروری است کشت دیم مورد حمایت قرار بگیرد و با رفع موانع و مشکلات، ظرفیت آن در کشور تقویت شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.