۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۵۹۸ ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی هندوستان مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی این کشور است؛ این طراحی از عواملی بوده است که این کشور را به سومین تولیدکننده و چهارمین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان تبدیل کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشاورزی در اقتصاد هند نقش حیاتی داشته و بیش از ۵۸ درصد خانوارهای روستایی این کشور به این بخش به عنوان شغل اصلی برای گذران معیشت وابسته هستند. این بخش همراه با ماهیگیری و جنگلداری، یکی از قسمت های مهم و تعیین کننده تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور هندوستان است.

سهم بخش کشاورزی از جمله دامداری، جنگلداری و ماهیگیری طبق گزارش دفتر آمار مرکزی هندوستان (CSO) به میزان ۱۷.۳ درصد از ارزش افزوده ناخالص (GVA) در سال ۲۰۱۶- ۱۷ را شامل می شود.

هند بزرگترین تولیدکننده، مصرف کننده و صادر کننده ادویه جات و دومین تولیدکننده بزرگ میوه در جهان به حساب آمده و در سال های ۱۷-۲۰۱۶، بیش از ۲۸۷ میلیون تن (MT) میوه تولید کرده است.

محصولات کشاورزی ۱۰ درصد صادرات هند

بخش کشاورزی هند رتبه سوم در تولیدات کشاورزی جهان را دارا بوده و صادرات کشاورزی این کشور ۱۰ درصد از حجم کل صادرات هندوستان را به خود اختصاص می دهد؛ در این زمینه هند جزو چهار کشور برتر صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان است.

سایر بخش های مهم کشاورزی در هند شامل کنسرو، لبنیات، مواد غذایی پردازش شده، مواد غذایی یخ زده، ماهیگیری، گوشت، مرغ و دانه های روغنی و غذایی است.

وزارت کشاورزی مسئول تنظیم بازار در هند

وزارت کشاورزی هندوستان مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی این کشور است و طی گزارش هایی که در سایت خود ارائه می کند، وضعیت بازار این کشور در محصولات مختلف و آینده پیش رو را ارائه می نماید.

به عنوان مثال طبق پیش بینی وزارت زراعت هندوستان، تولید ناخالص داخلی کشاورزی در سال جاری با رشدی ۴.۱ درصدی به ۱.۱۱ تریلیون روپیه (۱.۶۴۰ میلیارد دلار) افزایش پیدا خواهد کرد.

فروش محصولات تولیدی، چالش هند در زمینه کشاورزی

طبق گزارش وزارت کشاورزی هندوستان، این کشور پیشرفت قابل توجهی در زمینه افزایش تولیدات کشاورزی داشت اما در مورد فروش محصولات خود دچار برخی چالش هایی نیز است.

یکی از این چالش ها عدم تقارن تقاضا و عرضه محصولات است که مصرف کنندگان را مجبور به پرداخت هزینه های اضافی برای محصولات کشاورزی می‌کند.

در این راستا و برای حل این مشکل وزارت کشاورزی این کشور طرح جامع بازاریابی کشاورزی (ISAM) را با پنج اقدام مهم و اساسی برای اصلاح سیستم بازاریابی ملی این کشور پیشنهاد داده است:

  • اصلاح زیرساخت بازاریابی کشاورزی (AMI) با هدف توسعه و تقویت بازاریابی کشاورزی، درجه بندی و استاندارد سازی (AMIGS)
  • ایجاد شبکه ملی تحقیقات و اطلاعات بازاریابی (MRIN)
  • تقویت Agmark که گواهینامه ای مخصوص برای محصولات کشاورزی در هند است و میزان تطابق محصول را با مجموعه ای از استانداردهای تایید شده توسط اداره بازاریابی و بازرسی آژانس دولتی هند نشان می‌دهد
  • توسعه کسب و کار کشاورزی (ABD) از طریق سرمایه گذاری داخلی (VCA) و اعطای تسهیلات توسعه پروژه (PDF)
  • تقویت موسسه بازاریابی کشاورزی (NIAM) (موسسه ملی بازاریابی کشاورزی (NIAM) یک مؤسسه در سطح ملی است که توسط وزارت کشاورزی در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده است تا عملیات بازاریابی کشاورزی این کشور را مدیریت کند)

بنابراین وزارت کشاورزی هند با اشراف کامل بر روند بازار محصولات کشاورزی این کشور، نسخه درمان کاستی های موجود را خود تدبیر کرده و نهادی خارج از این ارگان تصمیم گیر بر فعالیت‌های این بخش نیست.

برنامه ریزی برای صادرات محصولات توسط وزارت کشاورزی

وزارت کشاورزی هندوستان علاوه بر رصد بازار داخلی و تنظیم بازار محصولات، برنامه های مشخصی برای صادرات محصولات مازاد بر نیاز خود دارد که از طریق همان موسسه بازاریابی کشاورزی (NIAM) در سرتاسر جهان پیگیری می کند.

به عنوان مثال پیش بینی می شود صادرات برنج باسماتی این کشور در سال ۲۰۱۷ به ۴.۰۹ میلیون تن و صادرات گندم در هند در طول همین سال به بالاترین حد خود در چندین سال گذشته یعنی ۹۶.۶ میلیون تن برسد.

همچنین وزارت کشاورزی این کشور برای افزایش صادرات سایر محصولات نظیر هندوانه، انگور، ادویه جات نیز برنامه ریزی مشخصی کرده که در سایت این وزارتخانه قابل مشاهده است.

جذب سرمایه گذاری خارجی برای افزایش تولیدات کشاورزی

بخشی دیگر از وزرات کشاورزی هندوستان که اداره سیاست های صنعتی و توسعه (DIPP) نام دارد، مسئول جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی این کشور است که از آوریل ۲۰۰۰ تا دسامبر ۲۰۱۶ به میزان ۲.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) جذب کرده است.

امضای توافقنامه سرمایه گذاری دوجانبه بین هند و برزیل که با هدف افزایش همکاری در زمینه های کشاورزی، ژنومیک گاو، ساخت کشتی، دارو، تولید دفاعی، تولید اتانول و نفت و گاز است و همچنین جذب سرمایه صندوق سهام خصوصی متمرکز هند در ایالات متحده در تولید بذر سیب زمینی از جمله این مواد است.

برنامه های آینده وزارت کشاورزی هند

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی، دولت هند در سال ۲۰۱۷ برنامه های متعددی برای این حوزه در نظر دارد.

توسعه بخش های روستایی در سال مالی ۲۰۱۷ تا ۲۴ درصد نسبت به سال قبل، تاسیس صندوق آبیاری اختصاصی توسط بانک ملی این کشور با سرمایه ای حدود ۷۵۰ میلیون دلار و تاسیس یک صندوق فرآوری لبنی با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری در طول سه سال اخیر از جمله این برنامه هاست.

منابع: agricoop.nic.in



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.