۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۵۴۶ ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

غفاری با بیان اینکه تاکنون ۴۶ محصول برای کشت دیم به کشاورزان معرفی شده است، گفت: ۹۵ درصد برداشت نخود و عدس کشور از طریق کشت دیم بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد، عبدالعلی غفاری عضو هیت علمی موسسه تحقیقات دیم كشور و رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی هفته گذشته در گفتگو با برنامه روستای ما در رادیو اقتصاد در خصوص وضعیت کشت دیم در روستاهای کشور گفت: تحقیقات این مرکز پشتوانه اصلی کشت دیم در استان های مختلف است و ما انتظار داریم که کشاورزان ارتباطشان را با این موسسه در استان های مختلف به خوبی برقرار کنند.

۴۶ رقم محصول برای کشت دیم به کشاورزان معرفی شده است

عضو هیت علمی موسسه تحقیقات دیم كشور گفت: موسسه کشت دیم تاکنون ۴۶ رقم محصول را برای کشت دیم معرفی کرده است که نامگذاری هر کدام از این اقلام براساس شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مختلف بوده است.

وی افزود: از میان ۴۶ رقم محصول، ۲۸ رقم آن انواع گندم و جو بوده است، ۸ رقم آن نیز متعلق به حبوبات بوده به طوری که از این میزان ۳ رقم عدس و ۵ رقم نخود به کشاورزان معرفی شده است، به همین دلیل ۹۵ درصد نخود و عدس کشور از کشت دیم بدست می آید.

تغییر استراتژی در کشت نخود دیم

غفاری با بیان این که موسسه تحقیقات دیم در استانهای معتدل و نیمه گرمسیر کشور استراتژی خود را در تولید نخود تغییر داده است، گفت: به همین منظور ارقامی را معرفی کردیم که دو ویژگی داشتند؛ اول اینکه در پاییز بتوان آن ها را کشت کرد و دوم اینکه پابلند باشند یعنی بجای برداشت دستی آن ها که هزینه سنگینی برای کشاورزان داشت، اکنون نخود پا بلند کاشته و با کمباین غلات برداشت می شود. به همین دلیل هزینه برداشت آن هم نسبت به قبل یک دهم است.

وی ادامه داد: توصیه ما به تمام کشاورزان این است که در مزرعه خود تناوب را رعایت کنند و یکسال غلات بکارند و سال دیگر به کشت حبوبات بپردازند.

رعایت اصول کشت دیم برای بهره برداری بهتر

غفاری گفت: وظیفه کارشناسان موسسه تحقیقات دیم در استان های مختلف مشورت و مشاوره در خصوص کشت دیم متناسب با آن منطقه و شناسایی آفات آن است. به همین خاطر روستائیان نباید انتظار داشته باشند با هر مراجعه به این موسسه یک کارشناس با آنها به سر مزرعشان برود.

وی گفت: ما وقتی می گویم در منطقه ای نیمه خشک دیم کاری مناسب است، بدین معنی است که با احتمال ۸۰ درصدی در تمام سالیان کشاورزان برداشت خوب و تضمین شده ای دارند.

عضو هیت علمی موسسه تحقیقات دیم كشور در پایان گفت: اگر کشاورزان اصول کشت دیم را رعایت کنند و به تغذیه خاک توجه کنند، کمتر در معرض آسیب ها و بیماری ها قرار می گیرند؛ البته باید گفت رعایت تناوب زراعی نیز نقش زیادی می تواند در این امر ایفا کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.