۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۶۴۹ ۰۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

طبق این قرارداد ایران سالانه ۱.۸ میلیارد دلار نفت به روسیه می فروشد که در ازای نیمی از آن پول نقد با ارز یورو و در ازای نیمی دیگر، کالا و خدمات دریافت می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد قرارداد دوجانبه فروش نفت ایران در برابر کالای روسیه از ماه آینده اجرایی می‌شود و طبق آن روسیه تضمین کرده نیمی از پول حاصل از نفت ایران را به شکل نقد پرداخت کند. در ازای نیم دیگر نفت صادر شده نیز ایران می‌تواند محصولات و خدمات روسی را وارد نماید.

طبق این قرارداد شرکت ملی نفت ایران روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام به شرکت دولتی روسیه می فروشد و در ازای نیمی از قیمت نفت صادر شده، کالا و خدمات دریافت می‌کند. روسیه تضمین کرده است که نیم دیگر پول نفت ایران را به شکل یورو و در نظام پرداخت بانک های اروپایی به ایران پرداخت نماید.

با توجه به قیمت فعلی نفت در بازار های جهانی، طبق این قرارداد ایران سالانه در حدود ۱.۸ میلیارد دلار نفت به روسیه صادر خواهد کرد و نیمی از آن را به صورت کالا از روسیه وارد خواهد کرد. در حال حاضر میزان واردات ایران از روسیه به طور میانگین سالانه بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار است.

ایران و روسیه در طول سال های اخیر مورد تحریم آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته و در تلاشند تبادلات سیاسی و تجاری دوجانبه خود را افزایش دهند. در این میان قرارداد تهاتر نفت و کالا یکی از راهکارهای افزایش تبادلات ایران و روسیه بوده است.

برخی خبرگزاری های خارجی این قرارداد تهاتری بین ایران و روسیه را قرارداد «نفت در برابر غذا» نام گذاری کرده اند که از سوی مقامات ایرانی تکذیب شده است. مقامات ایرانی گفته اند که ایران میتواند کالا و خدمات مد نظر خود را از روسیه وارد نماید.

با اینحال در حال حاضر بخش اصلی واردات ایران از کشور روسیه را محصولات غذایی و کشاورزی تشکیل داده و به نظر می‌رسد در این قرارداد نیز عمده واردات ایران از روسیه محصولات غذایی و کشاورزی باشد.

علاوه بر این مقامات دو کشور معتقدند شروع این قرارداد تجاری در حوزه انرژی، می‌تواند زمینه ای برای افزایش تبادلات در دیگر زمینه ها نیز باشد.

در حال حاضر کشورهای ایران و روسیه تبادلات تجاری چندانی با یکدیگر ندارند و جزء شرکای تجاری اصلی یکدیگر محسوب نمی شوند. اما هر دو طرف سال هاست که ابراز تمایل می‌کنند که تبادلات تجاری دوجانبه را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

منبع: فایننشال تریبون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.