۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۱۶۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

طبق اعلام مسئولین دو کشور قطر و ترکیه، این دو دولت برای تقویت همکاری در بخش های کشاورزی و دامداری تفاهم نامه ای امضا کردند که به گفته کارشناسان صاحب نظر این دو کشور، این تفاهم نامه اثرات مثبتی در زمینه تولید و اشتغال هر دو فراهم خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، در حال حاضر روابط قطر و ترکیه نمونه ای از روابط همکاری دوجانبه خوب در همه زمینه ها از جمله کشاورزی در منطقه است.

طبق گفته مقامات این دو کشور، هردوی آنها یک دیدگاه کلی مشترک در مورد عمده مسائل منطقه دارند که باعث میشود توسعه روابط تجاری آنها در سال های اخیر سریع و زیاد شود.

برمبنای همین دیدگاه، جدیدا دولت ترکیه تفاهم نامه هایی را با قطر برای تقویت همکاری در بخش های کشاورزی و دامداری امضا کرده است که به گفته کارشناسان هر دو کشور، این تفاهم نامه اثرات مثبتی را برای آنان در زمینه تولید و اشتغال فراهم خواهد کرد.

 همکاری و تجارت دوجانبه قطر و ترکیه در کشاورزی

طبق توافقنامه امضا شده بین دو کشور، روابط قطر و ترکیه نه تنها روابط این دو را در سطح دیپلماتیک و هم پیمانی نظامی نگه نمی دارد، بلکه شامل همکاری اقتصادی و همکاری استراتژیک نیز خواهد شد.

یکی از این تفاهم نامه ها در زمینه حمایت از کشاورزی و تولید این محصولات بود. سابقه همکاری دو کشور در زمینه کشاورزی به فوریه ۲۰۱۰  با توافق برای ایجاد شورای همکاری های کشاورزی بین دو کشور برمی گردد. طبق معاهده جدید همکاری در زمینه کشاورزی، کمیته مشترک ویژه همکاری قطر و ترکیه مسئول ارتقای همکاری سرمایه گذاری بین شرکت های خصوصی و بازاریابی محصولات کشاورزی خواهد شد.

همچنین این کمیته مسئول ایجاد بستر همکاری در پروژه های مشترک آبیاری، حفاظت از گیاهان و ایجاد آزمایشگاه های دامپزشکی و تشکیل کمیته ی مشترک برای نظارت و ارزیابی مدیریت کشاورزی دو کشور است.

در توافق دیگری نیز که دو دولت ترکیه و قطر در چارچوب توافق مشابهی، در ۲۹ مه سال ۲۰۱۷ با هم در دوحه انجام دادند، موضوعات متعددی را نظیر توسعه همکاری فنی در زمینه های مختلف از قبیل تولید گیاهان، بهداشت حیوانات و گیاهان، ماهیگیری، پردازش غذا، تبادل تخصص، بازدیدکنندگان فنی و ظرفیت سازی برای همکاری در نظر گرفتند.

گفتنی است قطر یکی از اولین کشورهای خلیج فارس است که به منظور سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خود، به ویژه پس از بحران اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۹، وارد بازار ترکیه شد.

در این راستا انتظار می ورد اقدامات مشترک ترکیه و قطر از طریق ایجاد فرصت های سرمایه گذاری مشترک آنان در زمینه های کشاورزی باعث یک توافق مثبت بین طرفین شوند.

سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری قطر در ترکیه با هدف ایجاد امنیت غذایی

سرمایه گذاری کشاورزی قطر در ترکیه با هدف تامین ذخایر غذایی استراتژیک برای دستیابی به امنیت غذایی مردم قطر و دستیابی به خودمختاری در محصولات وارداتی با بهترین قیمت ها است.

کشور قطر موفق شده است تا سرمایه گذاری های خارجی خود را به گونه ای متفاوت ادامه داده تا باروری زمین های کشاورزی خود را نیز با بهترین شیوه ها و فن آوری های جهانی بهبود ببخشد.

در نهایت به نظر می رسد، ترکیه یکی از جذاب ترین بازارها برای سرمایه گذاران قطر تبدیل شده است، چرا که سرمایه گذاری سرمایه گذاران قطری در این کشور به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده که از این حیث در جایگاه دوم سرمایه گذاری ترکیه قرار گرفته و انتظار می رود طی چند سال آینده به مقام اول هم برسد.

گفتنی است صادرات ترکیه به قطر در ماه ژوئن در مقایسه با ماه قبل با ۵۱.۵ درصد افزایش به ۵۳.۵ میلیون دلار رسیده که این صادرات شامل مواد غذایی، میوه ها، سبزیجات، تولید دام و آب است.

همچنین قطر و بازرگانان این کشور جدیدا به روی تولید محصولات غذایی و غلات نظیر گندم، ذرت، برنج، سویا و دیگر سبزیجات مواد غذایی در این کشور متمرکز شدند.

منبع: خبرگزاری گلف تایم قطر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.