۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۹۳۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ دسته: تولید کارشناس: فرامرز قراگزلو
۰

قرار دادن بازار بزرگ خرده فروشی کشور در اختیار شرکت های خارجی بدون هیچ ضابطه و شرایط، آن هم در زمانی که شرکت های داخلی در این زمینه فعال هستند و با اقبال مردمی مواجه شده اند، تولید و اشتغال داخلی در این حوزه را با مشکل مواجه می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، امروزه فروشگاه های زنجیره ای نقش مهمی در تسهیل توزیع کالا برای مصرف کنندگان دارند. همچنین این فروشگاه ها با اصلاح سیستم توزیع توانسته اند در کاهش هزینه‌ها نقش موثری برعهده داشته باشند.

فروشگاه های زنجیره ای با حذف واسطه های غیرضروری، بخشی از هزینه های مصرف کنندگان را کاهش داده و کالاها را با قیمتی پایین تر و با تخفیف های متعدد که بعضا به ۵۰ درصد هم می رسد، در اختیار مشتریان قرار می دهند.

افزایش فروشگاه های زنجیره ای کارآمد در سال های اخیر

در ایران در سال ۱۳۲۸، فروشگاه های تعاونی مصرف سپه به عنوان اولین فروشگاه های زنجیره ای راه اندازی شد. بعد از انقلاب نیز فروشگاه هایی از قبیل اتکا، شهروند و رفاه به عنوان فروشگاه های زنجیره ای و عموما دولتی تاسیس گردیدند که به دلیل مدل و سازوکار نامناسب، با اقبال گسترده مردم روبرو نشدند.

اما در سال های اخیر روند تشکیل فروشگاه های کارآمد زنجیره ای با سرعت بالایی در حال گسترش است و نشان های تجاری مختلف و عموما خصوصی توانسته اند در این زمینه جایگاه پیدا کنند. کاهش قیمت کالاها و امکان تهیه عمده مایحتاج از این فروشگاه ها، باعث شده است که مردم خرید از آنها را به فروشگاه های محل ترجیح دهند.

موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای بسیاری از نیازهای مردم را مرتفع می کند، اظهار داشت: اگر فردی وارد فروشگاه زنجیره ای شود می تواند خریدهای متفاوتی داشته باشد و به همین دلیل افزایش تعداد فروشگاه های زنجیره ای می تواند هم به تولید و هم به اشتغال کمک کند.

وی درباره اشتغال ایجاد شده توسط فروشگاه های زنجیره ای توضیح داد و گفت: این اشتغال هم توسط خود فروشگاه های زنجیره ای ایجاد می شود و هم در اثر افزایش تولید شاهد افزایش اشتغال هستیم زیرا وقتی فردی وارد فروشگاه زنجیره ای می شود فقط خرید روزمره ای خود را انجام نمی دهد و نیازهای یک ماه آینده خود را تامین می کند که این در افزایش تولید تاثیر به سزایی داشته باشد.

مجوز به ورود فروشگاه های زنجیره ای خارجی با وجود توان داخلی

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از اعلام آمادگی شرکت های خارجی برای راه اندازی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در کشور خبر داده است.

به گفته خسروتاج، تاکنون از کشورهای آلمان، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شده که در دست بررسی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از درخواست برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز در این زمینه خبر داده است.

در این زمینه شرکت بی جی اف ریتیل، اداره کننده بزرگترین سوپرمارکت های زنجیره ای کره جنوبی با برند سی یو اعلام کرده است که قراردادی با یک شرکت ایرانی به امضا رسانده که اولین قرارداد یک سوپرمارکت زنجیره ای کره جنوبی برای توسعه فعالیت هایش در خارج از این کشور به شمار می رود.

بر اساس این قرارداد، یک شرکت لوازم خانگی ایرانی مسئولیت سرمایه گذاری و اداره فروشگاه های این شرکت کره ای در ایران را بر عهده خواهد گرفت.

این اخبار در شرایطی اعلام شده است که بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای در کشور ما از جمله کوروش و هفت با اثبات کارآمدی خود به مردم، در حال گسترش فعالیت خود هستند و ظرفیت ایجاد شعبات بیشتری را نیز دارند.

کشورهای مختلف برای حضور فروشگاه های زنجیره ای ضابطه گذاری می کنند

در کشورهای مختلف برای ورود فروشگاه های زنجیره ای خارجی، قوانین و شروطی قرار داده می شود تا حضور این شرکت ها مانع از آسیب به تولید داخلی و اشتغال در آن کشور شود.

به عنوان مثال دولت هند قصد دارد مجوز ورود شرکت های خرده فروشی جهانی همچون والمارت به بازار این کشور را به شرط الزام به فروش محصولات تولید داخلی هند صادر نماید.

در واقع شرط اصلی که دولت هند و شخص نخست وزیر این کشور برای ورود شرکت های خرده فروشی جهانی در نظر گرفته اند، فروش محصولاتی است که به طور کامل و صد در صد در داخل کشور هند تولید شده است.

یکی از چالش های اصلی ورود شرکت های خرده فروشی جهانی به کشوری همچون هند، از بین رفتن اشتغال آن دسته از مردم هند است که در حال حاضر در بخش توزیع و خرده فروشی بازار هند مشغول به کار هستند؛ اما دولت هند در تلاش است تا تأثیر ورود این شرکت ها بر اشتغال مردم این کشور را از طریق رونق بخش تولیدی کاهش دهد. شرط فروش محصولات تولید هند نیز با همین هدف در نظر گرفته شده است.

همچنین از طرف دیگر، شرکت های خرده فروشی برای ورود به بازار هند ملزم به سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها و ساخت انبار هستند و پیش بینی شده است به ازای هر ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری حدود هزار نفر از مردم هند را استخدام نمایند. علاوه بر این شرکت های خرده فروشی خارجی موظف شده اند دست کم ۳۰ درصد از محصولات خود را با واسطه شرکت های کوچک تر فعال در این حوزه به فروش برسانند.

بازار داخلی باید در اختیار شرکت های داخلی باشد

بازار خرده فروشی که در حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای داخلی به آن ورود کرده اند، بازار بزرگی است؛ این بازار به نوعی تقاضا و مصرف را در کل کشور مدیریت می کند. لذا قرار دادن این بازار بزرگ در اختیار شرکت های خارجی بدون هیچ ضابطه و شرایط، آن هم در زمانی که شرکت های داخلی در این زمینه فعال هستند، بر خلاف اقتصاد مقاومتی است.

بنابراین ضروری است در این زمینه تجدید نظر شود و راه برای شرکت های داخلی برای حضور در این بازار و گسترش فعالیت ها هموار شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.