۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۱۸۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ دسته: ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر حسین درودیان اصلاح باورها در مورد وظایف بانک و نقش آن در تامین مالی توسعه را از کارکردهای مهم ششمین همایش اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برای اثرگذار بودن در این حوزه، باید همه نقش‌آفرینان در حوزه بانکداری را درگیر نمود. وی دغدغه‌مندی و مساله‌محوری را از ویژگی‌های منحصر به فرد این همایش نسبت به برخی رویدادهای دیگر دانست.

دکتر حسین درودیان پژوهشگر حوزه بانکی، مدرس اقتصاد دانشگاه تهران و عضو کمیته علمی ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ابتدا باید به این مساله بپردازیم که فلسفه وجود بانک در اقتصاد چیست. هدف از بانک و بانکداری چیست؟ بانکداری دو ماموریت محوری بر عهده دارد: ارائه خدمات پرداخت و تامین مالی ماموریت‌های اصلی بانک است و کارکرد اصلی بانک تامین مالی است. مهم‌ترین مساله در نظام بانکی ایران، این است که بانک‌ها تامین مالی توسعه را انجام نمی‌دهند؛ بانک‌ها نقش خود را در تامین مالی فعالیت‌هایی که منجر به تولید و اشتغال می‌شود انجام نمی‌دهند. عنوان ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی نیز نظام بانکی در خدمت تولید است که دقیقا برای پرداختن به همین موضوع است. از این رو بنده فکر می‌کنم عنوان همایش کاملا متناسب با مسائل و واقعیت‌های موجود انتخاب شده‌است.

اصلاح باورهای بانکی ماموریت ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

وی ماموریت ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را گفتمان سازی، دستورکار گذاری، تغییر نگاه‌ها، جهت‌ها و نگرش‌ها دانست و تصریح کرد: این همایش می‌تواند باورها را اصلاح نماید و این حقیقت را یادآور شود و ترویج نماید که کارکرد بانک، حمایت از تولید، تشکیل سرمایه و رونق بخش حقیقی اقتصاد است. همایش می‌تواند گروه‌های هدف و به ویژه جامعه تحلیلگری، دانشگاهی و معرفتی اقتصاد را متوجه این موضوع کند و این دغدغه را مطرح نماید که بانک قرار است کارکرد تامین تولید داشته باشد.

اصلاح نظام بانکی با کمک همه نقش‌آفرینان حوزه بانکداری

این کارشناس اقتصادی گفت: برای اثرگذار بودن باید تلاش همایش در جهت گفتمان‌سازی، چتری بزرگ داشته‌باشد؛ باید سعی کند همه بازیگران و نقش‌آفرینان این حوزه اعم از بانکداران، سیاست‌گذاران، دانشگاهیان، دانشجوها و … از جریان‌ها و گرایش‌های مختلف را درگیر کند و برای هریک در مسیر اصلاح نظام بانکی جایگاه و سهمی قائل باشد.

وی ادامه داد: باید از طریق برگزاری نشست‌ها، مقالات و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای طوری عمل نمود که بتوان همه بازیگران را درگیر این مساله نمود. باید شمولیتی ایجاد کرد که اصل همایش و دغدغه برگزاری آن مورد توجه همگان قرار گیرد.

دغدغه‌مندی و مساله‌محوری، ویژگی‌ ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

درودیان به ویژگی مهم این همایش و وجه تمایز آن با برخی همایش‌های دیگر اشاره نمود و گفت: چون همایش اقتصاد مقاومتی در این دوره از روی دغدغه‌مندی و مساله‌محوری برخاسته‌است، دقت و میزان توجه برانگیزی آن نسبت به برخی همایش‌های مشابه مانند همایش پولی و بانکی بانک مرکزی بسیار بیشتر است.

وی در پایان افزود: رویکرد متفاوتی که این همایش در مسائل نظام بانکی دنبال می‌کند را باید یک امتیاز تلقی نمود که منجر به جلب توجه بیشتری می‌شود.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.