۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۳۵۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

۱۴ بانک ژاپنی نیز به سامانه پیام رسان چین متصل شده‌اند و درحال حاضر بدون نیاز به دلار و سامانه پیام رسان سوئیفت نقل و انتقال پول بین ژاپن و چین را انجام می‌دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد ۱۴ بانک ژاپنی نیز به سامانه پیام رسان چین متصل شده‌اند و درحال حاضر بدون نیاز به دلار و سامانه پیام رسان سوئیفت نقل و انتقال پول بین ژاپن و چین را انجام می‌دهند.

کشور چین از سال ۲۰۱۳ میلادی تلاش خود را برای کاهش وابستگی به دلار و نهادهای مالی بین‌المللی همچون سامانه پیام رسان سوئیفت آغاز کرد. کشور چین سعی کرده است برای عدم وابستگی به سامانه‌های بین‌المللی، مشابه داخلی آن‌ها را ایجاد نماید تا علاوه بر کاهش وابستگی به آن‌ها، در مواقع ضروری و قطع همکاری بتواند راهکاری جایگزین داشته باشد.

کشور آمریکا و دیگر کشورهای غربی به سامانه‌های بین‌المللی همچون سوئیفت تسلط کامل دارند و در سال‌های اخیر از این تسلط برای تحمیل خواسته‌ها و اعمال فشار به دیگر کشورها استفاده کرده‌اند. این مسئله موجب شده است در سال‌های اخیر کشورهای زیادی برای کاهش وابستگی خود به دلار به سمت سامانه‌های جایگزین روی آورند و بخشی از تراکنش‌های مالی خود را به طور مستقل از دلار و سامانه پیام رسان سوئیفت ساماندهی نمایند.

سامانه پیام رسان چین که به طور مخفف CIPS نام دارد، در عمل میتواند جایگزین سوئیفت باشد و یکی از زیرساخت‌هایی است که کشور چین برای کاهش وابستگی خود به نظام مالی بین‌المللی تدارک دیده است. برای استفاده از این سامانه پیام رسان نیازی به استفاده از دلار به عنوان ارز واسط نیست و از این رو برخی کشورها دست کم در تجارت دوجانبه با چین، به جای سوئیفت از این سامانه پیام رسان استفاده می‌کنند.

طبق گفته مسئولان چینی این سامانه پیام رسان علاوه بر عدم نیاز به استفاده از دلار، موجب کاهش هزینه‌های تراکنش‌های مالی میشود و از این دو نظر میتواند تجارت دوجانبه را تسهیل نماید.

در ماه‌های اخیر ۱۴ بانک ژاپنی شامل بانک معروف هیروشیما نیز به این سامانه پیام رسان چین متصل شده‌اند و درحال حاضر بدون نیاز به دلار و سامانه پیام رسان سوئیفت و با هزینه‌ای کمتر نقل و انتقال پول بین ژاپن و چین را انجام می‌دهند.

کشورهای جهان همانطور که در حال کنار گذاشتن دلار به عنوان گزینه اصلی ذخیره دارایی‌های خارجی خود هستند، به مرور زمان شیوه‌های رایج نقل و انتقال وجوه را نیز کنار گذاشته و درحال نیل به شیوه‌های دوجانبه تراکنش مالی هستند. کشور چین در این زمینه در بین تمامی کشورهای جهان پیشتاز است و تدابیر لازم برای کاهش وابستگی به دلار و نهادهای بین‌المللی تحت نفوذ این کشور را تدارک دیده است.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.