۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۱۹۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

رئیس جمهور روسیه در سفر به کشورهای جنوب غرب آسیا، خواستار کاهش تولید و عرضه نفت خام به بازارهای جهانی و افزایش قیمت آن شده است. اما چین بدور از هرگونه تغییر در سیاست خارجی خود، در تلاش برای تثبیت قیمت نفت خام در محدوده ۷۰ الی ۸۰ دلار برای حفظ سطح تعادل فعلی اقتصاد خود است.

به گزارش مسیر اقتصاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ماه گذشته با هدف انجام مذاکرات تجاری، نفتی و سیاسی به کشورهای جنوب غرب آسیا سفر کرد. در این بین می‌توان اظهار داشت، مهم‌ترین هدف ولادیمیر پوتین از انجام این سفر همراه کردن اعضای اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت است.

درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری روسیه از صادرات نفت و گاز در روز‌های نخست جنگ اوکراین

یکی از پیامدهای مهم جنگ روسیه و اوکراین، افزایش قیمت جهانی نفت و گاز بود. آمریکا و اتحادیه اروپا توانستند با اعمال سیاست‌های مختلف اقتصادی و سیاسی، قیمت‌های نفت خام و گاز طبیعی را تا حدودی کاهش دهند. طرح فعلی روسیه که با استقبال عربستان همراه بود، کاهش تولید و عرضه نفت به بازارهای جهانی است که منجر به افزایش قیمت جهانی نفت خام می‌شود.

روسیه طی ۱۰۰ روز نخست جنگ اوکراین، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار از صادرات نفت و گاز به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، درآمد کسب کرده بود که این مورد منجر به عدم بروز آسیب‌های اقتصادی مانند کسری بودجه و کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد روسیه شده است.

از آنجایی که قیمت جهانی نفت خام در حال کاهش است، روسیه تلاش‌هایی برای متقاعد کردن کشورهای اوپک پلاس برای کاهش تولید و عرضه نفت خام آغاز کرده است؛ چرا که افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام می‌تواند درآمد صادراتی روسیه و کشورهای جنوب غرب آسیا را افزایش دهد. با افزایش تحریم‌های بین‌المللی نفت و گاز روسیه، مسکو نفت خود را تنها می‌تواند از طریق اعمال تخفیف‌های گوناگون و فروش بلندمدت، به صورت عمده به کشورهای هند و چین صادر کند.

انعقاد قراردادهای مختلف در حوزه نفت و گاز بین چین و روسیه افزایش پیدا خواهد کرد

تغییر در روابط سیاسی چین و روسیه از نظر زمان و بُعد سیاسی بسیار حائز اهمیت بوده است. تنها سه هفته قبل از جنگ بین روسیه و اوکراین، ولادیمیر پوتین اولین دیدار حضوری خود در سال جدید میلادی را با همتایی چینی خود یعنی شی جین پینگ در افتتاحیه مراسم المپیک زمستانی در پکن برگزار کرد.

پس از این دیدار، چین و روسیه در تاریخ ۴ فوریه بیانیه مشترکی صادر کرده بودند که در آن آمده بود:« قراردادهای مختلفی در حوزه نفت و گاز و فراتر از آن در آینده‌ای نزدیک بین دو کشور منعقد خواهد شد و این نشان دهنده اهداف مشترک دو کشور در رابطه با آینده است.»

اقتصاد چین همچنان به خرید نفت و گاز از کشورهای جنوب غرب آسیا نیاز دارد

با توجه به وضعیت نامطمئن اقتصاد چین پس از پایان همه‌گیری کرونا، در حال حاضر این کشور، توجه کمتری به جانبداری آشکار از روسیه یا اوپک پلاس در برابر آمریکا و متحدانش دارد. پس از انتشار آمار اشتغال جوانان در ماه ژوئن که نشان‌دهنده بیکاری ۲۱.۳ درصدی بود، دولت شی جین پینگ انتشار این آمار را به دلایل سیاسی_اقتصادی متوقف کرد. از منظر اقتصادی نیز، اقتصاد چین همچنان به خرید نفت از کشورهای جنوب غرب آسیا با تخفیف‌های ۳۰ درصدی و شرایط بازپرداخت تهاتری نیاز دارد.

یک کارشناس انرژی در مجمع امنیت انرژی اتحادیه اروپا گفت: «اگر قیمت نفت برنت برای بیش از ۳ ماه در محدوده ۹۰ الی ۹۵ دلار باقی بماند، آسیب بسیار شدیدی به صورت مستقیم از طریق واردات انرژی با قیمت‌های بالا و به صورت غیر مستقیم از طریق آسیب به بازارهای صادراتی کلیدی چین وارد خواهد آمد.»

در واقع دیدگاه کنونی چین در مورد این‌که اهداف قیمتی نفت خام در چه محدوده‌ای قرار داشته باشد، بسیار نزدیک به دیدگاه قدیمی آمریکا است. کف محدوده قیمتی ایده‌آل برای نفت خام از نظر واشنگتن و پکن، ۴۰ الی ۴۵ دلار در هر بشکه نفت برنت است؛ چرا که این قیمت با هزینه نهایی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا برابری می‌کند و سقف این محدوده نیز به دلایل سیاسی و اقتصادی ۷۵ الی ۸۰ دلار در بشکه نفت برنت در نظر گرفته می‌شود.[۱]

پی‌نوشت:

[۱] oilprice.com/Energy/Crude-Oil/China-Takes-Advantage-of-Lower-Oil-Prices-to-Build-Inventories.html

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.