۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۴۰۱ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

اجرایی کردن حساب واحد خزانه یکی از مهمترین و کاربردی ترین مصادیق اصلاح ساختار بودجه در کشور است که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به طور جدی در دستورکار وزارت اقتصاد قرار گرفته است. با وجود این آمار دیوان محاسبات از مسدود نشدن برخی حساب‌های فرعی از جمله حساب‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در انتهای سال ۱۴۰۱ حکایت دارد به طوری که حدود ۷۲ هزار حساب از مجموع حساب‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت هنوز به بانک مرکزی منتقل نشده که نیازمند ورود سازمان حسابرسی، سازمان بازرسی و سایر بخش‌های نظارتی حاکمیت است.

مسیر اقتصاد/ یکی از مهمترین و کاربردی ترین مصادیق اصلاح ساختار بودجه، اجرایی کردن «حساب واحد خزانه» است. بر این اساس تمامی دریافتی‌ها و پرداختی‌های دستگاه‌های اجرایی کشور، در حساب واحد خزانه تجمیع می‌شود و خزانه‌داری کل کشور وظیفه مدیریت وجوه و نقدینگی دولت را به عهده می‌گیرد.

حساب بانکی همه دستگاه‌های دولتی باید نزد خزانه‌داری باشد

حساب واحد خزانه به معنی تمرکز حساب های دستگاه‌های اجرایی در خزانه داری کل نزد بانک مرکزی است. اهمیت این موضوع به قدری است که یکی از اصول قانون اساسی (اصل ۵۳) در این خصوص تصریح دارد. طبق این اصل همه دریافت‌های دولت باید به صورت متمرکز در خزانه نگهداری و هزینه‌ها از آن محل مصرف شود. وقتی که منابع دولت به صورت متمرکز در خزانه نگهداری می‌شود طبیعتا می‌توانند بهتر اعتبارات خودشان را توزیع کنند و منابع و مصارف به صورت بهینه مدیریت شود و به سمت حکمرانی مطلوب، کشور حرکت کند.

بر اساس این اصلاح ساختاری، کلیه وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌های دولتی، موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، مکلف شده‌اند حساب‌های بانکی خود اعم از ریالی و ارزی را صرفا از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی افتتاح کنند و حساب‌های فرعی خود در بانک‌های تجاری را مسدود نمایند. به این ترتیب هرگونه نگهداری حساب توسط این دستگاه‌ها نزد بانک‌های دولتی و خصوصی، ممنوع اعلام شده است.

طبق برآوردی که رئیس سازمان برنامه وبودجه داشته است، در حساب‌های دستگاه‌های دولتی هم اکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان پول رسوب کرده است. اجرایی کردن حساب واحد خزانه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به طور جدی در دستورکار وزارت اقتصاد قرار گرفته و در طول دو سال اخیر به تمامی دستگاه‌های اجرایی تاکید شده است که هرچه سریعتر آن را اجرایی نمایند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی باید قانون حساب واحد خزانه را اجرا کنند

با این وجود آمار دیوان محاسبات از مسدود نشدن برخی حساب‌های فرعی از جمله حساب‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در انتهای سال ۱۴۰۱ حکایت دارد به طوری که حدود ۷۲ هزار حساب از مجموع حساب‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت هنوز به بانک مرکزی منتقل نشده است. به گفته رئیس دیوان محاسبات این دستگاه‌ها تا پایان شهریور امسال فرصت دارند تا همه حساب‌های فرعی خود را به بانک منتقل کنند. اگر متخلفان تا پایان شهریور به قانون تمکین نکنند، به مردم و دادسرای دیوان محاسبات معرفی می‌شوند.

با این حال دیوان محاسبات می‌تواند از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کرده و در صورت تن ندادن دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های اجرایی به اجرای قانون، حساب‌های متعدد آنها نزد بانک‌ها را مسدود کند. علاوه بر این، سازمان حسابرسی، سازمان بازرسی و سایر بخش‌های نظارتی حاکمیت می‌بایست به این مقوله ورود کرده و به دولت در اجرای اصل ۵۳ قانون اساسی در عبور از بحران کسری بودجه و انضباط بخشی مالی کمک کنند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. وضعیت چطوره الان در مورد حساب و سامانه مودیان و مالیات برعایدی سرمایه و مجموع.ع در آماد وضعیت بانکها دلاز زدایی و تغغی. مبادی ورود کالای اساسی از دست دادن کریدور های بن المللی با سپردن چابهار به هند نه چین و گرمسار این.ه برون یک تحقیق کامل بکنید راجع وضعیت بانکی یک نشست دیگر هم ضرو یست تا وضعیت بانکی تا الان از از.ایای مختلف موردی بررسی قرار بگیرد والبته وضعیت ثبت کامل وحضری یا هر چیز معملات ملکی و اخرج شدن از حالت قولنامه در چه حالتیست

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.