۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۷۸۳ ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس گزارش سازمان همکاری اسلامی (OIC)، از بین ۵۷ عضو مسلمان این سازمان، تنها سه کشور ترکیه، اندونزی و مالزی، در بین ۲۰ صادرکننده برتر محصولات حلال در جهان قرار دارند و در مجموع کشورهای اسلامی ۶۳ میلیارد دلار کسری تجاری در محصولات حلال به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش سالانه وضعیت جهانی اقتصاد اعضای سازمان همکاری اسلامی ۲۰۲۲ OIC که به سفارش مرکز اسلامی توسعه تجارت (ICDT) تهیه شده، اعضای این سازمان در سال گذشته کسری تجاری ۶۳ میلیارد دلاری را برای محصولات حلال ثبت کردند؛ حجم صادرات این محصولات که مواد غذایی، مد، دارویی و آرایشی و بهداشتی را در برمی گیرد ۲۷۵ میلیارد دلار و در مقابل، واردات آن نیز ۳۳۸ میلیارد دلار بوده است.

ترکیه، اندونزی و مالزی در میان ۲۰ صادر کننده برتر محصولات اقتصاد حلال

مرکز اسلامی توسعه تجارت، یک سازمان بین دولتی و یکی از هفت ارگان زیرمجموعه سازمان همکاری اسلامی است که وظیفه ترویج تجارت، توسعه اقتصادی و همکاری تجاری در بخش های دولتی و خصوصی در سراسر ۵۷ کشور عضو این سازمان را بر عهده دارد.

طبق مستندات گزارش سازمان توسعه تجارت که توسط شرکت مشاوره و تحقیقات بازار DinarStandard مستقر در آمریکا تهیه شده، در حالی که از مجموع واردات حلال فقط ۱۸ درصد مربوط به اعضای سازمان همکاری اسلامی است، ترکیه، اندونزی و مالزی در میان ۲۰ صادر کننده برتر محصولات اقتصاد حلال قرار گرفته اند.

این گزارش همچنین می گوید: اعضای سازمان همکاری اسلامی در سال گذشته، ۱۰۱.۹۴ میلیارد دلار پوشاک و کفش صادر کردند. این در حالی است که عمده واردات آنها مواد غذایی، دارویی و آرایشی بوده است.

ترکیه، عربستان و اندونزی سه بازار برتر آموزش عالی اسلامی

این گزارش همچنین از قرار گیری ترکیه که در فهرست ۵ کشور برتر مسلمان در شاخص تجارت و سرمایه گذاری اقتصاد حلال نیز دیده می شود، در کنار عربستان سعودی و اندونزی به عنوان سه بازار برتر آموزش عالی اسلامی خبر می دهد که بر اساس آن به منظور آموزش صنعت زنجیره تامین حلال و بازیگران این زنجیره ضروری است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز اسلامی توسعه تجارت، مصرف کنندگان مسلمان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار را صرف آموزش عالی اسلامی کرده اند. برآوردها گویای آن است که مصرف مواد غذایی کشورهای بلوک مسلمان تا سال ۲۰۲۶ به ۱.۵ تریلیون دلار برسد.

منبع: خبرگزاری آناتولی

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.