۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۱۵۲ ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

افزایش تمکین مالیاتی مودیان یکی از اهداف و شاخص‌های مهم موفقیت نظام مالیاتی است که تنها از عوامل اقتصادی تاثیر نمی‌پذیرد. پیچیدگی رفتار مودیان نیازمند تحلیل دقیق‌تر و عمیق تمکین مالیاتی با ملاحظه عوامل اقتصادی و روان‌شناختی است. تحلیل رفتار تمکینی مودیان مالیاتی آغازگر بهبود سیاست‌های مالیاتی و افزایش رضایت مودیان است.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش تمکین مالیاتی یک موضوع مهم برای پژوهش و پیگیری است. زیرا همه جوامع پیشرفته با چالش محدود کردن فرار مالیاتی و زیان هایی که این پدیده به درآمدهای دولت وارد می‌کند، روبرو هستند.

آیا تمکین مودیان مالیاتی فقط وابسته به عوامل اقتصادی است؟

با توجه به افزایش عوارض ناشی از رکود اقتصادی تحت تأثیر بیماری کرونا، افزایش تمکین مودیان یکی از وظایف اصلی دولت‌ها در سراسر جهان است. لذا پژوهشی در مورد مودیان کرواسی با هدف شناسایی شکاف‌های مهم در درک ناهمگونی مودیان انجام شده است. برای این منظور، تحلیل عاملی-اکتشافی عناصر ادراکی و نگرشی مودیان انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که زمان آن فرا رسیده است که سیاستگذاران از راهبرد‌هایی استفاده کنند که تمکین داوطلبانه مالیاتی با حداقل هزینه برای نظام مالیاتی را تحریک می‌کند.

در طول چهل سال گذشته، در تعداد قابل توجهی از مطالعات، انگیزه مودیان نسبت به پرداخت یا عدم پرداخت بدهی‌های مالیاتی‌شان تحلیل شده است. ادبیات اغلب بر پیچیدگی‌های تمکین مالیاتی تأکید می‌کند و نشان می‌دهد که تحت تأثیر تعداد زیادی از عوامل تعیین‌کننده است؛ پیروی از مالیات و مسائل مربوط به آن به اندازه خود مالیات‌ها قدیمی است و همچنان یک موضوع داغ است.

با وجود افزایش تحقیقات در این زمینه، بسیاری از مطالعات همچنان از مدل اقتصادی متعارف و تغییرات آن برای توضیح استدلال مودیان استفاده می‌کنند. نظریات برخی از اقتصاددانان، بر این فرض استوار است که پرداخت‌های مالیاتی تنها به دلیل عواقب اقتصادی ناشی از بی‌انضباطی انجام می‌شود. با وجود این، رویکرد سنتی مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا که عوامل تمکین مودیان را به طور کامل توضیح نمی‌دهد و برخی از عوامل غیراقتصادی وجود دارد که بر تمکین مالیات تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از مطالعات در دو دهه گذشته، تقسیم‌بندی بین عوامل اقتصادی و روان‌شناختی را که به افزایش تمکین مالیات کمک می‌کنند، مورد بحث قرار داده‌اند. در این رابطه برخی ادعا کرده‌اند که تمکین مالیاتی و مکانیسم‌های آن را نمی‌توان به‌طور کامل با ملاحظات صرفاً اقتصادی توضیح داد، همانطور که اجرا تنها عامل تعیین‌کننده مؤثر بر آن نیست.

عوامل اقتصادی و روان‌شناختی بر تمکین مالیاتی موثر است

در یک مطالعه، در مقیاس بزرگ از ۴۴ کشور در سراسر پنج قاره پیشنهاد شده است که راهبرد‌های سنتی و نوظهور، اعتماد و مبتنی بر قدرت به منظور تأثیر مثبت بر تمکین مودیان مهم هستند. از آنجایی که هنوز بین محققین در مورد مدل تمکین مالیاتی غالب اتفاق نظر وجود ندارد، اهداف مفهومی پژوهش حاضر، بررسی دانش نظری موجود از مفاهیم تمکین مالیاتی اقتصادی و روانی برای تعریف و توصیف مهم‌ترین عوامل اقتصادی و روان‌شناختی تمکین مالیاتی است.

تغییر پارادایم در مفهوم تمکین مالیاتی موجب تحقیقات بیشتر در این زمینه با هدف درک مکانیسم‌های تمکین مودیان و تلاقی رشته های مختلف مانند حسابداری، اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه شناسی و روانشناسی شده است. با گذشت زمان، پیچیدگی قابل توجهی در درک مفهوم تمکین مالیاتی، وجود داشته است و تحقیقات بین رشته‌ای به طور قابل توجهی به این امر کمک کرده است. در نهایت، در حال حاضر از دو رویکرد تحقیقاتی اقتصادی و رفتاری در بررسی تمکین مالیاتی استفاده می‌شود.

بر اساس ترکیب این دو رویکرد و اهداف تجربی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل تعیین‌کننده اقتصادی و روان‌شناختی بر تمکین مالیاتی مودیان در جمهوری کرواسی، بررسی تأثیر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی اجتماعی مودیان بر تمکین مالیاتی آنها در جمهوری کرواسی و برای مقایسه نتایج با تحقیقات قبلی داده‌ها از طریق یک نظرسنجی جمع‌آوری شد و با استفاده از تحلیل عاملی برای شناسایی خوشه‌هایی از ویژگی‌هایی که منجر به تفاوت در رعایت مالیات می‌شوند، تجزیه و تحلیل شد.

تحلیل عاملی- خوشه‌ای می‌تواند به دستیابی به هدف تحقیق برای درک بهتر روابط و الگوهای بین متغیرهای درون خوشه‌ها و عوامل شناسایی‌شده کمک کند. این الگوها می توانند در درک ساختار زیربنایی داده ها و تصمیم گیری های آگاهانه بر اساس ویژگی های خوشه های شناسایی شده مفید باشند.

تحلیل رفتار تمکینی مودیان مالیاتی و بهبود سیاست‌های مالیاتی و افزایش رضایت مودیان

در نهایت، این کار امیدوار است به درک بهتر انگیزه و رضایت مودیان کمک کند. نتایج این مطالعه ممکن است بهبودهای احتمالی در نظام مالیاتی را که موجب اتخاذ سیاست‌های مالیاتی متفاوت‌تر می‌شود، روشن کند. به علاوه، این مطالعه با هدف شناسایی نه تنها خوشه های مودیان، بلکه همچنین عوامل اقتصادی و روانی مؤثر بر آنها انجام شده است.

برای اینکه نظام مالیاتی کار کند و مورد رضایت دولت و مودیان مالیاتی باشد، باید همه عواملی که در تمکین مالیاتی نقش دارند، تعریف و بررسی شوند. نتایج به سیاست گذاران مالیاتی بینشی در مورد ناهمگونی مودیان و رفتار متفاوت آنان ارائه می دهد و ممکن است برای کشورهایی با سیاست های اقتصادی و مالی مشابه مفید باشد. معیارهای اصلی، راهبرد و نتایج این پژوهش در گزارش‌های آتی ارائه خواهد شد.

منبع: پایگاه علمی-تخصصی MDPI

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.