۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۸۱۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

امارات متحده عربی و پادشاهی کامبوج مفاد توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع را نهایی کرده‌اند که راه را برای دوره جدیدی از همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور هموار می‌کند. توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع با کامبوج به عنوان یک کاتالیزور برای تنوع تجارت دوجانبه از طریق حذف تعرفه‌ها، کاهش موانع تجاری غیرتعرفه‌ای و افزایش سرمایه‌گذاری و تجارت کالا و خدمات عمل خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد امارات‌ متحده‌ عربی و کامبوج یک توافق تجاری دوجانبه امضا کردند که پنجمین قرارداد این کشور خلیج فارس در راستای استراتژی تجاری جدیدی است که سال ۲۰۲۱ آغاز شد. اقتصاد کامبوج یکی از امیدوارکننده‌ترین اقتصادهای آسیای جنوب شرقی است که از رشد ۵.۱ درصدی در سال ۲۰۲۲ برخوردار بوده است.

توافق‌نامه‌های مشارکت اقتصادی از برنامه‌های رشد اقتصادی امارات‌

استراتژی تجاری‌ که به عنوان توافق‌نامه‌های مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) شناخته می‌شود، یکی از ستون‌های کلیدی برنامه‌های رشد اقتصادی امارات‌ متحده‌ عربی است زیرا به دنبال کاهش وابستگی این کشور به سوخت‌های فسیلی است.

ثانی الزیودی، وزیر تجارت خارجی امارات‌ متحده‌ عربی گفت: توافق با کامبوج باعث کاهش و حتی حذف تعرفه‌ها، «از بین بردن موانع تجارت، و ایجاد راه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری استراتژیک» می‌شود.

تجارت دوجانبه ۴۰۷ میلیون دلاری امارات متحده عربی و کامبوج

الزیودی بیان داشته است: این توافق بر اساس روابط اقتصادی رو به رشد امارات متحده عربی و کامبوج است که در سال ۲۰۲۲ موجب تجارت غیرنفتی بیش از ۴۰۱ میلیون دلار آمریکا شد که نشان دهنده رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ و ۱۴۶ درصدی بیشتر نسبت به سال قبل از کووید ۲۰۱۹ است.

این قرارداد باید صادرات غلات، میوه‌ها، گوشت، پوشاک و کالاهای چرمی و همچنین اقلام دیگر را از کامبوج و صادرات ماشین‌آلات، روغن و روان‌کننده‌ها را از امارات افزایش دهد. به گفته وزارت اقتصاد امارات، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها، گردشگری و انرژی‌های تجدیدپذیر نیز بررسی خواهد شد.

وی گفت: «کامبوج یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در آسیای جنوب شرقی است و این معامله به تقویت زنجیره‌های تامین شرق-غرب کمک می‌کند، بازار جدید مهمی را برای تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و ارائه‌دهندگان خدمات ما ارائه می‌کند و به صادرکنندگان آنها پیشنهاد می‌کند. پلتفرم مهم برای گسترش جهانی بخش‌های تولید غذا و کشاورزی کامبوج، که بخش مهمی از اقتصاد آن‌ها هستند، به ما در دستیابی به جاه‌طلبی‌های امنیت غذایی ما نیز کمک خواهند کرد.

قبل از کامبوج، امارات با هند، اندونزی، اسرائیل و ترکیه قراردادهای CEPA امضا کرده بود. این کشور بیش از ده CEPA دیگر در حال اقدام دارد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.