۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۹۵۴ ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

استایرن‌مونومر در زنجیره ارزش اتیلن و بنزن قرار دارد و در ترکیب لاستیک و پلاستیک، ظروف بسته‌بندی، لوازم‌خانگی و خودرو سازی کاربرد دارد. با وجود این، پتروشیمی پارس با ۶۰۰ هزار تن و پتروشیمی تبریز با ۹۵ هزار تن ظرفیت، تنها تولیدکنندگان استایرن مونومر در کشور هستند و با فرض میزان تولید اسمی پتروشیمی‌پارس، حداقل ۵۰۰ هزار تن کمبود استایرن مونومر جهت فعالیت صنایع پایین دستی وجود خواهد داشت.

به گزارش مسیراقتصاد استایرن‌مونومر در زنجیره ارزش اتیلن و بنزن قرار دارد و از واکنش دی‌هیدروژناسیون اتیل‌بنزن تولید می‌شود. استایرن مونومر به دلیل ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مطلوب در ترکیب لاستیک و پلاستیک به‌کار رفته و توانایی ایجاد کوپلیمر[۱]های جدید همچون ABS، SBS، SBR را دارد. علاوه ‌‌بر این پلیمر پلی‌استایرن تولید شده، در تولید ظروف بسته‌بندی، لوازم‌خانگی و خودرو سازی کاربرد دارد و می‌تواند در تولید آلیاژهای پلیمری به منظور افزایش سختی آلیاژ نیز استفاده شود.

تقاضای استایرن مونومر تا سال ۲۰۳۲ به بیش از ۵۶ میلیون تن خواهد رسید

مونومر استایرن به شکل مستقیم در صنایع کاربرد ندارد و برای تولید محصولات پایین‌دست مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود ۴۹ درصد از استایرن تولید شده به واحد پلی‌استایرن، ۲۵ درصد به واحد SBR و ۱۹ درصد به واحد ABS منتقل شده و مابقی صرف تولید سایر محصولات می‌شود.

بنابراین میزان تقاضای استایرن‌مونومر به تقاضای محصولات پایین‌دستی وابستگی زیادی دارد و با توجه به روند افزایشی تقاضای محصولات پایین‌دستی در صنایعی همچون خودروسازی، ساختمان‌سازی، لوازم‌خانگی و نساجی، میزان تقاضای استایرن‌مونومر نیز افزایشی خواهد ‌بود. با توجه به نمودار زیر در سال ۲۰۲۲، ۳۱ میلیون تن استایرن‌مونومر به ارزش ۵۳ میلیارد دلار تولید شد و این میزان تا سال ۲۰۳۲، به بیش از ۵۶ میلیون تن به ارزش ۹۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

کمبود ۵۰۰ هزار تنی استایرن مونومر در صنایع داخلی

در سال‌های گذشته صنایع پایین دست استایرن‌مونومر به شکل قابل قبولی توسعه یافته‌اند و مطابق جدول زیر ۱۳ واحد در حال تولید محصولات پایین‌دست استایرن هستند. اما میزان تولید استایرن مونومر به عنوان خوراک این واحد‌ها کمتر از نیاز صنایع است.

مطابق جدول زیر پتروشیمی پارس با ۶۰۰ هزار تن و پتروشیمی تبریز با ۹۵ هزار ظرفیت، تنها تولید کنندگان استایرن مونومر در کشور هستند. این در حالی است که پتروشیمی تبریز، برای تولید پلی‌استایرن و ABS کمبود خوراک استایرن دارد و مابقی نیاز خود را با تهیه استایرن مونومر از پتروشیمی پارس تأمین می‌کند. بنابراین با فرض میزان تولید اسمی پتروشیمی‌پارس، حداقل ۵۰۰ هزار تن کمبود استایرن مونومر جهت فعالیت سایر صنایع پایین‌دستی وجود خواهد داشت.

بنابراین با توجه به وجود دانش فنی تولید استایرن و مشتقات آن در کشور و روند افزایشی مصرف استایرن در جهان، ضروری است تعداد واحدهای تولید کننده استایرن در کشور افزایش یابد تا علاوه‌ بر ایجاد ارزش‌افزوده و ورود به بازارهای صادراتی، به نیاز صنایع داخلی نیز پاسخ داده شود.

منابع:

خبرگزاری شانا؛ کد خبری: ۴۶۵۳۹۵

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

precedenceresearch

chemanalyst

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.