۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۵۳۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: پول و بانک
۱

سیدعلی مدنی‌زاده کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رشد پایه پولی تنها در صورتی‌که با پشتوانه واقعی و ارزشمند همراه باشد موجب تورم نخواهد شد، افزود: در حال حاضر، افزایش پایه پولی در کشور این وضعیت را ندارد و بانک مرکزی باید به عملیات سترون‌سازی (استرلیزاسیون) دست بزند تا جلوی اضافه برداشت بانک‌ها که عامل اصلی افزایش پایه پولی است را بگیرد.

سیدعلی مدنی‌زاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد با تاکید بر اینکه افزایش پایه پولی تنها در صورتی‌که چاپ پول با پشتوانه قوی و ارزشمند انجام شود در کوتاه مدت و حتی میان مدت، ایجاد تورم نخواهد کرد، اظهار داشت: در غیر این صورت پایه پولی، حجم پول و نقدینگی سه متغیری هستند که با هم و در یک جهت حرکت می‌کنند. رشد هر یک موجب افزایش دو متغیر دیگر می‌شود. حتی اگر در کوتاه مدت بنا به دلیلی مثل تغییر ساختار نظام بانکی با هم متفاوت باشند، خیلی زود از هم تاثیر پذیرفته و همسو خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر با رشد پایه پولی بدون پشتوانه قوی مانند درآمدهای حاصل از مالیات مواجه هستیم که این موضوع، فشار افزایش نقدینگی و رشد حجم پول را به همراه داشته است. طبیعی است با رشد این دو عامل، شاهد رشد نرخ تورم هم باشیم.

بانک مرکزی باید عملیات سترون سازی را اجرا کند 

استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهمترین دلیل رشد پایه پولی را اضافه برداشت بانک‌های دولتی و خصوصی از بانک مرکزی و افزایش ذخایر کل سیستم بانکی دانست و افزود: در چنین شرایطی بانک مرکزی نیازمند اجرای عملیات سترون سازی (sterilization) است تا بتواند شرایط معکوس شدن این روند را فراهم سازد.

مدنی‌زاده در تشریح عملیات سترون سازی گفت: بانک مرکزی باید از یک‌سو با فروش اوراق دولتی، پایه پولی جمع کند و از سوی دیگر با اعمال مقررات سخت‌گیرانه‌تر، جلوی اضافه برداشت بانک‌ها را بگیرد؛ به عنوان مثال در ازای برداشت مبلغی مشخص، بانک مرکزی، بانک‌ها را ملزم به پرداخت وثیقه‌های ارزشمند مثل طلا و ارز کند.

وی اهمیت رسیدگی و بررسی دقیق‌تر پرداخت تسهیلات تکلیفی توسط بانک‌ها و تاثیر آن بر افزایش حجم پول را مورد تاکید قرار داد و افزود: بانک‌ها از یکسو ملزم به پرداخت تسهیلات تکلیفی هستند و از سویی از آنها انتقاد می‌شود که چرا در حوزه تولید بیشتر سرمایه گذاری نمی‌کنند. آنها برای اینکه بتوانند هر دو خواسته را محقق کنند مجبور به عبور از خط قرمزهای بانک مرکزی و اضافه برداشت می‌شوند که در نهایت این موضوع، تبعات منفی برای نظام بانکی به همراه خواهد داشت. بنابراین باید به شیوه علمی‌تر و دقیق‌تری به بحث حجم تسهیلات تکلیفی بانک‌ها ورود کرد.

انتهای پیام/پول و بانک

  1. اوراق نفروشید ریالی برای جمع کردن وجود ندارد

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.