۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۳۱ ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ دسته: تولید
۰

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به مزیت های صادراتی کشور در بخش‌های مختلف از جمله پتروشیمی، کشاورزی و صنایع‌دستی، توسعه صادرات را به دلیل افزایش کیفیت و قیمت رقابتی به نفع تولید کننده و مصرف کننده داخلی دانست.

علی‌اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در پاسخ به اینکه کشور ما در حوزه صادرات به غیر از نفت از چه مزیت های دیگری برخوردار است گفت: کشور ما در صنایع پتروشیمی، صنعت و بسیاری از تولیدات کشور دارای مزیت نسبی است.

وی گفت: در بحث صادرات ما  می‌توانیم به جای صادرات نفت خام، فراورده‌های نفتی به‌ویژه در حوزه پتروشیمی تولید و صادر کنیم. این کار علاوه بر اینکه ارزش‌افزوده به مراتب بالاتری دارد، دارای تنوع بسیار گسترده‌ای از نظر بازاریابی و فروش در دنیا بوده و ارز آوری بالاتری هم برای ما دارد. همچنین در غیر از نفت و پتروشیمی هم در بسیاری از کالاها در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، مواد غذایی و محصولات کشاورزی، پوشاک، صنایع‌دستی و فرش دارای مزیت نسبی بوده و توانایی صادراتی داریم.

این نماینده در رابطه با اینکه سازمان‌هایی که در توسعه صادرات فعالیت دارند از جمله صندوق ضمانت صادرات به چه میزان توانسته‌اند به تولیدکننده‌های صادرات محور کمک کنند، گفت: در حوزه صادرات دو مسئله وجود دارد. یکی قوانین و مقررات حاضر بر این حوزه است که باید به‌گونه‌ای این قوانین اصلاح شود که این قوانین برای صادرکننده ها  آسان و بدون بار مالی باشد.

وی دومین مورد را بحث مشوق‌های صادراتی عنوان کرد و گفت: در بسیاری از کشورهایی که صادرات گسترده دارند بحث مشوق‌های صادراتی به سهولت در اختیار صادرکننده‌ها قرار می‌گیرد. جوایز صادراتی یا یارانه‌های صادراتی که به صادرکننده‌ها پرداخت می‌شود باعث می‌شود صادرکننده در محاسبه قیمت تمام‌شده خود برای صادرات این پارامترها را لحاظ کنند و بتوانند محصول خود را با قیمت‌های پایین‌تری در بازارهای جهانی عرضه کنند. و این دو مورد باعث می شود صادرکننده بتواند با کالاهای دیگری که در بازار جهانی عرضه می‌شود رقابت سالمی داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه توسعه صادرات به چه میزان می تواند در محقق شدن اقتصاد مقاومتی دخیل باشد، گفت: به لحاظ منطقی در شرایط امروز کشور ما، صادرات بهترین اقدام در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد ما علاوه بر اینکه باید بتواند به توانمندی‌های داخلی خود در تولید اتکا بکند؛ و همان‌طور که در صدر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌شده باید رویکرد اقتصادی ما علاوه بر درون‌زا بودن و اتکا به عوامل درونی، برون‌نگر باشد یعنی با اقتصاد جهانی ارتباط داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به همین موضوع، صادرات کالای ایرانی به خارج از کشور می‌تواند اعتماد را برای اقتصاد ما ایجاد کند و باعث رشد روزافزون آن شود. به همین خاطر صادرات یکی از بهترین اقداماتی است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند. همچنین صادرات می‌تواند سطح کیفی محصولات را افزایش داده و سطح تکنولوژی، فناوری و دانش تولید را بالا ببرد و در بحث اشتغال و تولید نیز می‌تواند نقش فعال و کمک‌کننده‌ای داشته باشد.

نماینده اراک در خصوص وضعیت مصرف‌کننده داخلی با توسعه صادرات، افزایش صادرات را قطعا به نفع مصرف‌کننده داخلی دانسته و تصریح کرد: مصرف‌کننده داخلی جزوی از این کشور است و به‌هرحال اگر کالای ایرانی صادر بشود چون تولیدکننده مجبور است هم‌تراز کالای خارجی در بازار خارجی تولید بکند کیفیت محصولات روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و به همین خاطر مصرف‌کننده داخلی کالای بهتری را استفاده خواهد کرد.

کریمی در پایان  با اشاره به الزامی بودن رعایت استانداردهای فنی به لحاظ کیفیت برای عرضه کالاها تولیدی در خارج از کشور، گفت: این مسئله هم باعث منتفع شدن مصرف‌کننده‌های داخلی می‌شود چون کالای باکیفیت‌تری را استفاده می‌کنند و همچنین کالا ها با قیمت مناسب‌تری تولید می شوند چون باید در بازارهای جهانی رقابت کنند. با توجه به این موارد در همه زمینه‌ها صادرات می‌تواند وضعیت خوبی را برای هر دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده فراهم آورد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.