۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۴۲۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰ دسته: انرژی
۰

صنایع پتروشیمی به جای استفاده از مزیت‌های انرژی ارزان کشور در مسیر تداوم و توسعه خام و نیمه‌خام‌فروشی باید از این رانت در راه توسعه محصولات با ارزش افزوده بالاتر (رانت مولد) بهره ببرند. اگر صنایع خام‌فروش به سمت توسعه زنجیره ارزش حرکت کنند، ضمن تحریم ناپذیری، درآمد ارزی آنان می‌تواند تا چندین برابر افزایش یابد.

مسیر اقتصاد/ انرژی یکی از مزیت‌های اصلی اقتصادی کشور و به نوعی رانت محسوب می‌شود که بایستی به نحو احسن در خدمت منافع عموم کشور قرار گیرد. با این حال این مزیت (انرژی) به صورت خام به دیگر کشورها صادر می‌شود و فرآورده‌های آن با چند برابر قیمت مجددا از دیگر کشورها وارد می‌شود. در صورتی که با خلق ارزش افزوده می‌توان به عایدی بیشتری برای کشور دست پیدا کرد.

به صرفه نبودن توسعه صنعت پایین‌دست و خلق ارزش افزوده با خام‌فروشی 

صنایع پتروشیمی در کشور به جای خلق ارزش افزوده، از محل توسعه خام‌فروشی و افزایش نرخ ارز به پرسودترین و جذاب‌ترین صنایع کشور مبدل شده‌اند و این به معنای این است که سرمایه‌گذاری و هدایت اعتبار برای توسعه صنایع پایین‌دست و خلق ارزش افزوده به صرفه نیست. توسعه زنجیره ارزش می‌تواند علاوه بر تحریم‌ناپذیری عواید ارزی بسیار بیشتری نصیب کشور کند.

صنایع پتروشیمی به جای تهدید به تعطیلی و قطع تزریق ارز مبنی بر دریافت خوراک و انرژی ارزان، باید صادرات خام متانول را کاهش دهند و فکر تبدیل متانول به محصولات با ارزش‌تر باشند. دولت اگر گاز خوراک متانول‌سازان را خام صادر کند یا اگر همین مقدار گاز را به برق صادراتی تبدیل یا معادل آن از سوخت مایع مصرفی نیروگاه‌ها را صرفه‌جویی و صادر کند، عواید ارزی بیشتری نصیب کشور می‌کند. 

تغییر مسیر رانت انرژی به سمت توسعه زنجیره ارزش

طبق داده‌های منتشر شده در سال ۲۰۲۲ درآمد دولت از محل گاز اعطایی به صنایع پتروشیمی متانولی حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمتر از ارزش صادراتی همین مقدار گاز در این مدت بوده است. انتظار می‌رود این ارزان فروشی انرژی به صنایع پتروشیمی در راستای توسعه زنجیره ارزش مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته کارشناسان اگر صنایع خام‌فروش به سمت توسعه زنجیره ارزش حرکت کنند، می‌توانند تا ده‌ها میلیارد دلار درآمد ارزی خود را افزایش دهند. لذا توسعه زنجیره ارزش مواد پتروشیمی به عنوان راهبردی بلندمدت، به ارزآوری پایدار کشور و استقرار اقتصاد مقاومتی از ناحیه مقابله با تحریم کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.