۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۰۲۲۰ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

محمدرضا یزدی‌زاده کارشناس اقتصادی، تورم ناشی از فشار هزینه را معلول افزایش نرخ ارز دانست و افزود: تبدیل شدن دلار و سکه به وسیله مبادله در اقتصاد، به منزله تضعیف جایگاه پول ملی است که مهمترین دلیل تورم کنونی ایران محسوب می‌شود.

محمدرضا یزدی‌زاده کارشناس اقتصادی در خصوص کاهش ارزش پول ملی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: وقتی یک ارز یا سکه طلا را جایگزین پول ملی میکنیم دیگر احتیاج به دشمن خارجی نداریم.

تورم ناشی از فشار هزینه عموما معلول نرخ ارز است

وی با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول در فرآیند تدریجی اولیه معلول افزایش نقدینگی است، افزود: تورم ناشی از فشار هزینه که عموما معلول نرخ ارز و نرخ بهره است، عامل دیگر تورم است. موضوع انتظارات بیشتر خود را در چهارچوب تورم‌های بخشی که معلول نبود انعطاف قوانین مالیاتی و مالیات عایدی سرمایه است، نشان می‌دهد که این تورم‌های بخشی از عوامل سرایت افزایش به بخش‌های دیگر هستند.

یزدی‌زاده ادامه داد: تمام این عوامل نهایتا می‌توانند رشد تدریجی در قیمت‌ها ایجاد کنند که در صورت وجود تورم‌های بخشی سرعت رشد می‌تواند شدیدتر باشد ولی نه لزوما در حد جهش قیمت‌ها.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: تمام موارد فوق زمینه‌ساز جایگزینی دارایی‌های دیگر به جای پول ملی، به عنوان وسیله مطمئن برای ذخیره ارزش است، در چنین شرایطی بخشی از تقاضای پول ملی کاهش می‌یابد، ضریب جایگزینی در این شرایط قطعا کمتر از ۰.۵ است.

گسترش ضریب جایگزینی موجب کاهش ارزش پول ملی می‌شود

وی اظهار داشت: حال اگر برخی از این دارایی‌ها امکان تبدیل شدن به وسیله مبادله را داشته باشند، ابعاد این جایگزینی را به گسترش می‌گذارد و با بروز هر شوکی به ارزش یکی از این دارایی‌ها، احتمال افزایش ضریب جایگزینی و گذشتن از عدد یک بوجود می‌آید.

یزدی‌زاده بیان داشت: ما بعد از شوک‌های ارزی سال ۹۱ وارد این مرحله شدیم، با اعمال کنترل گردش ریال از سال ۹۵ و بی‌اعتنایی به این مسئله که برای پول ملی جایگزین‌هایی بوجود آورده‌ایم که امکان کنترل گردش آنها را نداریم ابعاد این جایگزینی بیشتر و بیشتر شد و ضریب جایگزینی را به همراه شوک‌های سال ۹۷ به حد فوق خطرناکی رسانده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: وقتی ضریب جایگزینی گسترش می‌یابد، کاهش و سقوط پول ملی دیگر ناشی از عوامل معمولی تورم و رشد تدریجی قیمت‌ها نیست، بلکه با جهش‌های منفی در ارزش پول ملی مواجه می‌شویم و اقتصاد وارد یک حلقه باطل می‌گردد. این دیگر کاهش ارزش نیست که معلول تورم باشد، بلکه کاهش ارزش، خود علت تورم می‌شود. حال با کاهش نسبی ارزش پول ملی با ارزهای اصلی خارجی، قطعا به دلیل ارتباط سایر ارزها، موجب کاهش ارزش پول ملی در مقابل هر ارز و هر نوع دارایی دیگر می‌شود.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.