۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۱۸۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

داریوش درویشی سرپرست اداره کل حسابرسی ویژه سازمان امور مالیاتی، ایجاد زیرساخت و اصلاح قوانین را پیش‌نیاز اساسی مقابله با فرار مالیاتی دانست و افزود: فرارهای بزرگ مالیاتی در اقتصاد ایران ناشی از وضع غیرکارشناسانه معافیت‌های مالیاتی گسترده و شرکت‌های صوری است که برخی مدیران دولتی نیز در آن‌ها دست دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «جایگاه عوامل انسانی و سامانه‌ها در تشخیص فرار مالیاتی» روز یکشنبه ۹ بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی برگزار شد. این نشست، هفتمین نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست به اهمیت مقابله با فرار مالیاتی و نقش عوامل انسانی و سامانه‌ها در این زمینه پرداخته شد.

ایجاد زیرساخت و اصلاح قوانین پیش‌نیاز اساسی مقابله با فرار مالیاتی

داریوش درویشی سرپرست اداره کل حسابرسی ویژه سازمان امور مالیاتی، در این نشست گفت: در بحث فرار مالیاتی دو دسته عوامل درون سازمانی و برون سازمانی اثرگذارند. به عقیده من افراد غیرتخصصی برای سازمان امور مالیاتی تصمیم می‌گیرند و یکی از مهمترین مشکلات در بحث فرار مالیاتی ورود این ذی نفعان به عرصه قانونگذاری برای بخش مالیات کشور است. به طور خاص از نظر بنده به عنوان یک کارشناس مالیاتی، بانک مرکزی بدترین مودی مالیاتی است که چون تاوان این بد بودن را نمی‌دهد، همواره به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: فرار مالیاتی بزرگ کشور با تصویب قوانینی همچون معافیت‌های مالیاتی گسترده مناطق آزاد انجام می‌شود که درپوشی برای اقدامات نهادهایی همچون بانک‌ها می‌شود. سامانه مودیان نیز نمیتواند به تنهایی مشکلات فعلی فرار مالیاتی را در نظام مالیاتی کشور رفع کند. نکته دیگر اینکه عوامل و پرسنل سازمان امور مالیاتی یکی از عوامل اصلی فرار مالیاتی هستند و این مشکل با ایجاد سامانه‌ها به طور کامل رفع نمی‌شود. حتی سازمان‌های دولتی و حاکمیتی مالیات حقوق کارکنان خود را به درستی پرداخت نمی‌کنند و در این شرایط نمیتوان از مودیان دیگر انتظار داشت فرار مالیاتی را امری نامناسب بدانند.

تصمیم گیران دولتی در صدر فرار مالیاتی مربوط به شرکت‌های صوری

سرپرست اداره کل حسابرسی ویژه سازمان امور مالیاتی افزود: سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و به طور کلی دولت هنوز نتوانسته‌اند یک نرم افزار جامع برای اخذ مالیات حقوق راه‌اندازی کنند. قانون مالیات بر ارزش افزوده به دلیل اجرای نادرست و نداشتن زیرساخت مناسب، هم سفره مردم را محدود کرد و هم درآمد قابل توجهی نصیب دولت نکرد. امروز بیشترین فرار مالیاتی مربوط به شرکت‌های صوری است که سردمداران و تصمیم گیران دولتی در صدر آن شرکت‌ها قرار دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح جامع مالیاتی نیز نتوانست کارایی لازم را داشته باشد و در حال حاضر هزینه آن به مراتب بیشتر از کارایی آن است. تا زمانی که اطلاعات سازمان امور مالیاتی کامل نشود، فرار مالیاتی وجود خواهد داشت؛ تکمیل اطلاعات نیز متوقف بر اصلاح قوانین مالیاتی است که در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و جای تفسیرهای متعدد و متناقض دارد. بنابراین ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و بعد از آن اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مهمترین اقدامات برای مقابله با فرار مالیاتی است.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.