۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۵۲۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: محمد مختوای
۰

دولت چین در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، قبل از اجرای اصلاحات گسترده مالیاتی، تحقق دولت الکترونیک را به طور جدی در دستورکار قرار داد. استفاده از فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک، اصلاحات مالیاتی را تسهیل می‌کند و یکی از الزامات تحقق اهداف مالیاتی کشورها محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سابقه اصلاحات گسترده مالیاتی در چین مربوط به اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی است. در سال ۱۹۹۸ اولین طرح هوشمند سازی نظام مالیاتی چین با نام CTAIS[۱] در دستور کار قرارگرفت و تا سال ۲۰۰۳ به طور کامل در تمام کشور چین استقرار یافت. اما قبل از اجرای این طرح، دولت چین زیرساخت‌های متعددی را مورد بازسازی قرار داد و گام بلندی به سمت دولت الکترونیک برداشت.

توان بالا و کارایی شرکت‌های فناوری اطلاعات رکن مهم دولت الکترونیک چین

کشور چین جزو کشورهای پیشرو و مبتکر در زمینه اینترنت و فناوری اطلاعات بوده است. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین[۲] از وزارت‌خانه‌های دولت چین است که در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد. شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات در چین سابقه بیست ساله دارند.

از جمله این شرکت‌ها، شرکت چاینا الکترونیکس (یا به‌اختصار: CETC) که در سال ۲۰۰۲ به‌عنوان یک شرکت دولتی در جمهوری خلق چین با زمینه فعالیت تجهیزات ارتباطی، کامپیوتر، تجهیزات الکترونیکی، توسعه نرم‌افزار، خدمات تحقیقاتی، سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی برای برنامه‌های کاربردی کشوری یا نظامی تأسیس شد و یا شرکت دولتی گریت وال[۳] که از سال ۱۹۸۶ مشغول تولید و ارائه خدمات سخت افزارهای رایانه‌ای به دولت چین است. این شرکت‌ها ابزار اصلی دولت چین در حرکت به سمت دولت الکترونیک بودند.

این شرکت‌ها، نخستین طرح اصلاح نظام مالیاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات، به نام سامانه CTAIS را انجام دادند. این طرح که با کمک های فنی و مالی صندوق بین المللی پول راه اندازی شد تمامی فرایندهای ارسال و ثبت اظهارنامه‌هامالیاتی، صورت حساب‌های شرکتی و ترازنامه‌ها را به صورت الکترونیک و برخط بارگذاری می‌کرد. این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در چهار شهر بزرگ و سپس در ۱۴ شهر  و پس از آن در سال ۲۰۰۳ به صورت کامل در کشور چین اجرا شد.

حکمرانی الکترونیک مقدمه نظام مالیاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات

درسال ۱۹۹۳ شورای دولتی حزب کمونیست چین یک کمیته مشترک اطلاعات اقتصاد ملی برای حرکت به سمت دولت الکترونیک در سطوح عالی ایجاد کرد. این کمیته پس از تفکیک اداره مالیات مرکزی(دولتی) و اداره مالیات محلی(ایالتی) پروژه‌هایی را برای ارتقای نظام اطلاعات اقتصادی و راه اندازی دولت الکترونیک شروع کرد که به پروژه های طلایی شهرت پیدا کردند. این پروژه ها  عموما در اواخر دهه ۱۹۹۰ بکارگیری شدند که به صورت خلاصه به شرح جدول زیر است.

اصلاحات مطرح شده در جدول بالا عموما مربوط به قبل از سال ۲۰۰۵ است. این در حالی است که بسیاری از اصلاحات مالیاتی گسترده چین از جمله برنامه GTP3[۴] بعد از سال ۲۰۰۵ اجرا شده است. دولت چین برای حرکت به سمت نظام مالیاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک را که بسیاری از ساختارهای اقتصادی را به نظام مالیاتی متصل می‌کرد، رشد و توسعه فناوری محور داده است. و به رشد کاریکاتوریزه و منحصر به سازمان امور مالیاتی چین بسنده نکرده است.

منابع:

Tax Administration Reform in China Achievements, Challenges, and Reform Priorities

An Assessment of the E-Governance Reform in China Since 1990’s_ Edu World A Peer Reviewed/Refereed Journal An International Journal of education & Management Vol. V, Number – 1 January – December, 2016

پی نوشت:

[۱] China Tax Administration Information System

[۲] Ministry of Industry and Information Technology

[۳] China Great Wall Computer Shenzhen Co

[۴] Gold Tax program

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.