۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۴۹۶ ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

محمدرضا یزدی‌زاده اقتصاددان و عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی، ادامه برنامه‌‌های توسعه به شکل فعلی را فاقد کارایی دانست و افزود: برنامه هفتم توسعه باید بر مبنای تمام سناریوهای محتمل‌الوقوع در طول این برنامه، طراحی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد قرار بود تا پایان آذر ۱۴۰۰، جمع بندی سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و برای اخذ تأییدیه رهبر معظم انقلاب، به ایشان ارائه شود؛ اما با توجه به تغییرات مدیریتی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، این جمع بندی ها هنوز نهایی نشده است. همچنین رهبر معظم انقلاب ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام، تدوین برنامه هفتم توسعه را ضروری خواندند و افزودند: این برنامه قرار بود سال گذشته تدوین و از امسال اجرایی شود که نشد اما امسال دولت و مجلس همت کنند تا برنامه هفتم بر اساس سیاست‌های کلی نظام، تدوین و تصویب شود. در این راستا دکتر محمدرضا یزدی‌زاده عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان بر طراحی و تدوین برنامه هفتم تاكید كردند. مسلما برنامه‌ایی مورد نظر ایشان است كه منویات و دغدغه‌های تماما به حق ایشان، در این برنامه دیده شود.

برنامه هفتم توسعه باید برمبنای سناریوهای پیش روی کشور تدوین شود

یزدی‌زاده ادامه داد: مهم‌ترین فراز در منویات رهبر انقلاب، اساس نظام برنامه ریزی و طراحی آن با در نظر گرفتن تمام سناریوهای محتمل‌الوقوع است. موضوع مهمی كه علی‌رغم حدود ۸۰ سال سابقه برنامه‌ریزی در كشور، از آن غفلت شده و این غفلت موجب گردیده كه در طول ۸ دهه برنامه‌ریزی در كشور، عملا هیچ برنامه‌ایی وجود نداشته است.

وی افزود: طراحی برنامه‌ها براساس مدل‌هایی كه آینده را ادامه گذشته می‌دانند یا مدل‌های پویایی (دینامیک)  كه بدون در نظر گرفتن تمام سناریوهای محتمل‌الوقوع، مقادیر متغیرهای اساسی برنامه توسعه را به صورت اعدادی ثابت، برآورد و سپس در فرآیند كنونی، آنها را در قالب برنامه توسعه، به قانون تبدیل می‌كنند فاقد كارایی است. در عمل با تغییر فروض برنامه، به جای برنامه با جنازه‌ایی مومیایی شده (به واسطه تبدیل شدن آن به قانون) مواجه‌ایم كه پنج سال آن را قانون برنامه می‌نامیم و به آن احترام می‌گذاریم. امید است مسئولین نظام برنامه‌ریزی كشور، در طراحی برنامه هفتم، اشتباه ۷ دهه گذشته را تكرار نکنند و برنامه‌ایی پویا بر مبنای تمام سناریوهای محتمل‌الوقوع در طول این برنامه، طراحی نمایند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.