۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۴۹۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

شاهین فر عضو هیات مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تخصیص منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی واردات گندم به افزایش قیمت خرید تضمینی در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: مصوبه این کمیسیون می‌تواند نجات دهنده کشور از بند وابستگی به واردات این محصول اساسی باشد. چنانچه در سال جاری سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم ادامه پیدا می‌کرد نه تنها تولید داخلی کاهش می‌یافت بلکه به دلیل گرانی نهاده‌های دامی محصول وارداتی با ارز ترجیحی نیز خوراک دام می‌شد.

شهرام شاهین فر عضو هیات مدیره بنیاد ملی گندم کاران ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اهمیت تولید محصول گندم گفت: گندم از اساسی ترین محصولات کشاورزی در جهان است که با توجه به نوسانات جهانی قیمت آن، کشورها در صدد رسیدن به حداکثر خودکفایی در تامین این محصول مهم هستند.

وی در خصوص ظرفیت تولید گندم در کشور گفت: تعیین نامناسب قیمت خرید تضمینی گندم یکی از معضلات اصلی در دستیابی به خودکفایی در تولید گندم بوده است. در سال‌هایی که قیمت این محصول به درستی توسط دولت تعیین و اعلام نشده میزان واردات گندم نیز افزایش یافته است.

شاهین فر همچنین تصریح کرد: از سویی دیگر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم باعث افزایش میزان واردات این محصول طی سال‌های اخیر شد. در واقع دولت با تعیین قیمت پایین، گندم تولید شده در کشور را از چرخه خرید خارج کرده و از طرف دیگر اقدام به تخصیص ارز ارزان به واردات این محصول نموده است.

گندم وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی خوراک دام خواهد شد

شاهین فر با اشاره به قیمت گندم در سال زراعی جاری گفت: امسال قیمت گندم ۷۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است در حالی که قیمت جو در بازار بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان است. در صورتی که قیمت گندم تغییری نکند و با توجه به اینکه بخشی از جمعیت کشاورز کشور، دامدار نیز هستند، ترجیح می‌دهند به جای خرید جو، گندم را جایگزین خوراک دام خود کنند.

این کارشناس کشاورزی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت آرد در کشورهای همسایه اظهار داشت: افزایش چشمگیر قیمت آرد در بعضی از کشورهای همسایه مثل عراق مسئله دیگری است که خطر قاچاق گندم را در صورت عدم اصلاح قیمت خرید تضمینی افزایش می‌دهد.

شاهین‌ فر همچنین ضمن اشاره به افزایش جهانی قیمت گندم بیان داشت: از طرفی با توجه به نوسانات اخیر قیمت گندم و امکان کاهش عرضه آن در بازارهای جهانی، وابستگی به واردات این محصول مهم امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد و همچنین هزینه‌های هنگفتی جهت تامین گندم وارداتی به کشور تحمیل می‌کند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گندم نوید بخش پایان تقدم واردات بر تولید داخل

عضو هیات مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران با اشاره به قیمت گذاری مطلوب خرید تضمینی گفت: قیمت گذاری گندم باید به نحوی باشد که کشاورز با وجود بازارهای احتمالی دیگر نیز تشویق بشود محصولش را به دولت بفروشد نه آنکه  نرخ خرید حتی از قیمت معمول بازار نیز پایین تر باشد. در این راستا یکی از موانع مهم در تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی، عدم تعیین منابع برای افزایش قیمت گندم بوده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق تصریح کرد: اقدام مجلس در تخصیص منابع تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گندم به افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول نوید بخش پایان تقدم واردات بر تولید داخل است و در صورت اجرا، خرید تضمینی گندم را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

شاهین فر در پایان اظهار داشت: در صورت نهایی شدن مصوبه کمیسیون تلفیق، با توجه مشخص بودن منابع افزایش قیمت خرید تضمینی، شورای قیمت گذاری می‌تواند در سال‌های آینده با تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی گندم، کشور را به سطح مطلوبی از خودکفایی در گندم برساند.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.