۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۱۴۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: مالیات
۰

وحید عزیزی کارشناس حوزه مالیات، ضمن تاکید بر لزوم افزایش نرخ ۳ در ۱۰۰۰ فعلی مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: هدف این مالیات کاهش اقبال خریداران و سازندگان به خانه‌های لوکس است و موجب رونق ساخت خانه‌های متناسب با نیاز مردم می‌شود. مالیات سالانه املاک خاصیت تنظیم‌گری ندارد و امکان اخذ آن نیز به علت نبود زیرساخت‌های اطلاعاتی فراهم نیست و از این جهت نباید به بهانه اخذ آن، پایه‌های تنظیمی دیگری همچون مالیات بر خانه‌های لوکس کنار گذاشته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از شیوه‌های مؤثر و مطلوب دولت‌ها برای کنترل بخش املاک و مستغلات، استفاده از ابزارهای مالیاتی است. اما نکته حائز اهمیت در این زمینه استفاده از بسته مالیاتی برای هر یک از مولفه‌های تاثیرگذار در بازار ملک است، چراکه هر کدام از پایه‌های مالیاتی به یک هدف اصابت می‌کند. در این راستا وحید عزیزی کارشناس حوزه مالیات در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مالیات بر خانه‌های لوکس که به نوعی مالیات بر ثروت محسوب می‌شود، علاوه بر افزایش درآمد دولت، به هدایت سرمایه‌ها به سمت ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت منجر می‌شود و از این منظر، قانونی در راستای منافع ملی و حمایت از قشر ضعیف تر جامعه است.

مالیات بر خانه‌های لوکس موجب ساخت خانه‌های متناسب با نیاز مردم می‌شود

عزیزی افزود: در صورت اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و گران‌قیمت از خریداران ثروتمند، تقاضای خانه‌های لوکس کاهش خواهد یافت و به‌تبع انگیزه سازندگان را برای هدایت سرمایه‌های خود به سمت این خانه‌ها کاهش خواهد داد و ساخت خانه‌های متناسب با نیاز مردم رونق خواهد گرفت.

وی با اشاره بر عدم امکان اجرای مالیات سالیانه املاک تاکید کرد: به دلیل نبود زیرساخت اطلاعاتی مناسب در کشور، در حال حاضر امکان صدور قبض برای دریافت این مالیات از همه منازل مسکونی وجود ندارد. همچنین در صورت امکان نیز ضمانت لازم برای سالانه یا ماهانه گرفتن آن وجود ندارد و در صورت اخذ این پایه مالیاتی در زمان فروش، اثر مالیات سالیانه املاک نیز از بین می‌رود.

مالیات سالیانه املاک یک پایه مالیاتی تنظیمی نیست و در شرایط فعلی ضرورتی ندارد

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر هدف از اخذ مالیات سالیانه املاک تنظیمی باشد، باید نرخ بالایی داشته باشد مانند برخی از کشورها که نرخ ۳ درصد را اعمال می‌کنند. در این رابطه دو نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول اینکه چرا فردی که در شرایط فعلی توانسته است یک خانه برای خود تهیه کند باید مشمول مالیات شود. اگر منظور عوارض است که الان پرداخت می‌شود و نیاز به مالیات جدیدی در این رابطه وجود ندارد، چرا که برای پرداخت مالیات باید دلیلی وجود داشته باشد. نکته دوم اینکه تنها در صورت فروش امکان اخذ مالیات وجود دارد و امکان پرداخت ماهانه و یا سالانه وجود ندارد.

عزیزی با تاکید بر اینکه وضع مالیات سالیانه املاک در شرایط فعلی مزیت و ضرورتی ندارد، بیان کرد: اصل استفاده از هر پایه مالیاتی برای اضافه شدن به بسته مالیاتی مسکن مهم است، اما  باید در جای خود مطرح شود.

پایین بودن نرخ مالیات بر خانه‌های لوکس در ایران

وی ادامه داد: از آنجا که امکان استفاده از مالیات سالیانه املاک وجود ندارد، اخذ مالیات از بخشی از جامعه تحت عنوان مالیات بر خانه‌های لوکس مطرح شده است. این پایه مالیاتی در سایر کشورهای دنیا مالیات سنگینی است و صرفا افرادی می‌توانند از خانه‌های لوکس استفاده نمایند که توان پرداخت مالیات آن را داشته باشند. اما برای این مالیات در ایران عدد بسیار کمی تعیین شده است؛ به طوری که اگر قرار بر اخذ مالیات سالانه املاک باشد، مقدار بیشتری حاصل می‌شود. چرا که ۳ درصد ارزش ملک کجا و ۱ در ۱۰۰۰ مابه‌التفاوت از چند میلیارد تومان کجا. علاوه بر این کمیسیون تلفیق مجلس، حد مشولیت این قانون را هم افزایش داد و از این جهت هم کارکرد این مالیات را کمتر کرد.

این کارشناس حوزه مالیات افزود: اگر قرار باشد مالیات سالیانه املاک گرفته شود، از یک خانه ۲۵ میلیارد تومانی، مالیات سالانه آن ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود. در صورتی که مالیات خانه‌ لوکس ۵ میلیون می‌شود. لذا به نظر می‌رسد افرادی که مالیات سالیانه املاک را جایگزین مالیات خانه لوکس مطرح می‌کنند، یا آشنایی کافی از زیرساخت های اجتماعی و فنی کشور ندارند و یا احتمالا قصد انحراف مطالبات را دارند. حتی بعضی افراد با وجود اطلاع از عدم امکان اجرای مالیات سالیانه املاک، با دادن اطلاعات غلط، قصد گمراه و سردرگم کردن سیاستگذار را دارند. نکته دیگری که در رابطه با مالیات از خانه های لوکس مهم است، اطلاع از حدود قیمت‌ها و بانک اطلاعاتی است که در این زمینه شکل می‌گیرد.

قانون موقتی که باید دائمی و تکمیل شود

عزیزی در پایان با تاکید بر اخذ مالیات از کالاهای لوکس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حد ۱۰ میلیارد تومانی برای شمول خانه لوکس، که در ابتدا تعیین شد، مناسب بود و افراد بسیار کمی را شامل می‌شد؛ اما این مالیات باید با نرخ موثرتری اعمال شود؛ هرچند برای شروع نرخ فعلی هم خوب است. همچنین بهبود این قانون در سال‌های آتی و تبدیل شدن آن به قانون دائمی در قالب سرفصل جداگانه قانون مالیات‌های مستقیم ضرورت دارد. چرا که صرفا به ملک مسکونی محدود نمی‌شود و شامل جواهرات و آثار هنری نیز می‌شود و به بهتر شدن توزیع درآمدها و عدالت در جامعه می‌انجامد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.