۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۶۷۴ ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: افشین غلامعلی پور
۰

آمريكا با فاصله تقریبا دو برابری نسبت به چين و عربستان در مقام اول توليد گاز مایع جهان قرار دارد و حدود یک سوم از این حامل انرژی را تولید می‌کند. با توجه به افزایش تولید گاز مایع آمریکا در دهه اخیر میلادی، این کشور به بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان تبدیل شده است. مصرف گاز مایع در پتروشیمی‌های آمریکا ۳۱ درصد از حجم مصرف را به خود اختصاص داده‌ است.

مسیر اقتصاد/ تولید گاز مایع (LPG) جهان در دهه اخیر میلادی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. کل گاز مایع تولیدی جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۱۷ میلیون تن بوده که ۳.۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ است و در حال حاضر میدان‌های گازی و در حقیقت پالایشگاه‌های گاز، منبع اصلی تولید گاز مایع محسوب می‌شوند که در گزارش قبل بطور کامل توضیح داده شد.

کشورهای آسیایی بزرگترین ‌مصرف کنندگان گاز مایع جهان

تولید حدود یک سوم از گاز مایع جهان در آمریکا

شکل زیر پنج کشور اول تولیدکننده گاز مایع در جهان طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بر حسب میلیون تن در سال را نشان می‌دهد [۱]:

همانطور كه در شکل بالا ملاحظه می‌شود، آمريكا با فاصله تقریبا دو برابری نسبت به چين و عربستان در مقام اول توليد گازمایع دنیا قرار دارد و در این بین ايران دهمين كشور بزرگ توليدكننده گازمایع در جهان است. آمریکا در حال حاضر حدود یک سوم از گازمایع جهان را تولید می‌کند که این رشد تولید، ناشی از روند صعودی تولید نفت و گاز شیل در این کشور طی چند سال اخیر است.

شکل زیر روند تولید گاز مایع از منابع مختلف و مقدار مصرف داخلی کشور آمریکا تا افق ۲۰۲۵ میلادی را نشان می‌دهد [۲]:

با توجه به شکل بالا مشخص است که از سال ۲۰۱۱ همزمان با تولید گاز شیل در آمریکا، تولید گازمایع از پالایشگاه‌های گاز این کشور افزایش یافته و طی ده سال بیش از دو برابر شده است. اما مقدار تقاضای داخلی آمریکا برای گازمایع تقریبا ثابت مانده و در نتیجه با توجه به افزایش تولید این حامل انرژی ارزشمند، میزان صادرات گاز مایع آمریکا از آن سال افزایش پیدا کرده است.

آمریکا بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان

شکل زیر جریان تجارت گاز مایع در سراسر جهان را نشان می‌دهد [۳]:

با توجه به شکل بالا آمریکا مبدا اصلی صادرات گازمایع جهان است؛ کشورهای آسیایی و بخصوص چین نیز مقصد اصلی صادرات گاز مایع در جهان هستند که این امر ناشی از توسعه زنجیره ارزش گاز مایع و بویژه پتروشیمی‌های PDH در این کشورها است.

مصرف بیش از ۵۰ میلیون تن گازمایع در آمریکا

مطابق گزارش آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۶ آمريكا با بيش از ۵۰ ميليون تن مصرف، در رتبه نخست کشورهای مصرف کننده گاز مایع در جهان قرار دارد. در واقع حدود ۲ درصد از انرژی مورد نیاز آمریکا از طریق گاز مایع تأمین می‌شود.

شکل زیر سهم بخش‌های مختلف از تقاضای گاز مایع آمريكا در سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد:

مطابق نمودار بالا گازمایع در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. بیشترین مصرف مربوط به بخش خانگی بوده که ۴۰ درصد از مصرف گاز مایع آمریکا را به خود اختصاص داده است. در واقع خانوارهای روستایی که به خط لوله گاز طبیعی دسترسی ندارند، حجم زیادی از این ۴۰ درصد را برای گرمایش فضا و سوخت اجاق گاز مصرف کرده‌اند.

با توجه به سهم ۳۱ درصدی بخش پتروشیمی از مصرف گاز مایع آمریکا می‌توان گفت که زنجیره ارزش گاز مایع و بخصوص پتروشیمی‌های PDH در آمریکا در راستای تولید محصولات راهبردی همچون پروپیلن به خوبی توسعه داده شده است.

پینوشت:

[۱] موسسه آماری و تحلیلی آرگوس

[۲] موسسه آماری و تحلیلی آی اچ اس مارکیت

[۳] همان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.