۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۶۴۸ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی به ابعاد فرصت مشارکت ایران در بازسازی سوریه پرداخته شد. رضا محتشمی‌پور کارشناس اقتصاد منطقه در این برنامه با اشاره به سهم ناچیز ایران از تجارت خارجی سوریه، بر لزوم استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، نهادهای عمومی و غیردولتی و تقویت زیرساخت‌های تجاری ایران برای حضور موثر در بازسازی سوریه تاکید کرد. مهندس قاسمی وزیر سابق نفت نیز بازسازی سوریه را اقدامی ۴۰۰ میلیارد دلاری ارزیابی کرد که ایران می‌تواند در بخشی از آن مشارکت داشته باشد و ضمن کمک به بازسازی سوریه، از منافع اقتصادی آن بهره مند گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد ویژه برنامه حدیث ایستادگی که به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش می‌شود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت، شیوه نقش آفرینی کشورهای محور در توسعه همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر، افزایش همکاری‌های اقتصادی و لزوم نقش آفرینی نهادهای عمومی در اقتصاد محور مقاومت می‌پردازد.

تلاش برای کاهش سهم ایران از تجارت خارجی کشورهای محور مقاومت

محتشمی‌پور در ادامه بیان داشت: آمریکایی‌ها از طریق مداخله و اعمال نفوذ سیاسی در کشورهای محور مقاومت و از طریق اقداماتی نظیر محدودکردن مبادلات تجاری کشورهایی مثل سوریه و مقررات‌گذاری داخلی برای این کشورها، سعی در کاهش سهم ایران در تجارت با این کشورها دارند و تا حدودی در این زمینه موفق بوده‌اند.

فرصت مشارکت در هزینه ۴۰۰ میلیارد دلاری بازسازی سوریه

در ادامه برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت مهندس رستم قاسمی وزیر سابق نفت در گفتگوی تلفنی خود خاطر نشان کرد: حضور ایران در سوریه به دوران حضور داعش در این کشور برمی‌گردد که به درخواست دولت سوریه، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مبارزه با داعش وارد این کشور شد و ما به برکت خون شهدای مقاومت و همانطور که شهید سلیمانی قول داده بود، توانستیم این شجره خبیثه را نابود کنیم.

مهندس قاسمی با اشاره به توافق صورت گرفته بین دولت سوریه با ایران در زمان حضور داعش و کمک‎‌های ایران به این کشور، بیان داشت: بر اساس توافقات صورت گرفته بین دو دولت که به تصویب پارلمان سوریه هم رسید، ما معدن عظیم فسفات این کشور را در اختیار داریم و امروز حدود یک میلیارد دلار نیاز وارداتی فسفات خود را از این طریق تامین می‌کنیم.

وزیر سابق نفت در ادامه افزود: حجم خرابی‌ها و ویرانی‌های ناشی از جنگ سوریه بسیار بالا بوده است. براورد سوری‌ها این است که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بازسازی این کشور نیاز است که رقم بسیار قابل توجهی است و تمام دنیا به آن چشم دوخته‌اند. در این زمینه توافقاتی بین وزارتخانه‌های دو کشور ایران و سوریه شکل گرفته و ما در اولویت هستیم اما به دلیل محدودیت‌های مالی بازسازی سوریه هنوز وارد مراحل اجرایی نشده است.

استفاده حداکثری از ظرفیت نهادهای غیردولتی

محتشمی‌پور در ادامه گفتگوی خود بیان داشت: یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده کشور ما در حوزه تجارت خارجی، نهادهای عمومی و غیردولتی هستند که ما می‌توانیم از آن‌ها برای انتقال و مبادلات کالا برای ارقام و اعداد بزرگ استفاده کنیم. در کشوری مثل سوریه به رغم نیازهایی که بازار این کشور وجود دارد به دلیل محدودیت‌های لجستیکی امکان مبادلات تجاری ما در بسیاری از کالاها وجود ندارد.

قائم مقام بورس کالای ایران در پایان افزود: عدم شناخت متقابل کشورهای محور مقاومت نسبت به ظرفیت‌های فنی و مهندسی یکدیگر یکی از موانع جدی عدم توسعه همکاری‌ها و گسترش مبادلات تجاری بین کشورها است. من در دوره حضورم در سوریه متوجه شدم حتی علاقه‌مندترین مردم و تجار نسبت به ایران هم در این کشور شناختی نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی ایران ندارند. رسانه‌ها نقش بسیار مهم و کلیدی دارند که ما از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.