۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۵۹۹ ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: مسکن
۰

توانگر نماینده مجلس اخذ مالیات از خانه های خالی و تصویب آن به صورت موثر را به عنوان راهکاری مناسب برای عرضه مسکن عنوان کرد و افزود: اگر تنها ۶۰ درصد خانه های خالی با وضع این مالیات و با نرخ بازدارنده به بازار عرضه شوند، معادل ۲ سال نیاز کشور به مسکن تامین می‌شود.

مجتبی توانگر نماینده محترم مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی و آثار اخذ این مالیات بر بهبود بازار مسکن سخن گفت.

افزایش عرضه مسکن با وضع مالیات بر خانه های خالی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مقدمه بحث با اشاره به افزایش قیمت مسکن گفت: افزایش قابل ملاحظه قیمت مسکن در طول سال‌های اخیر موجب شده است بسیاری از مردم توان خرید آن را نداشته باشند و قیمت اجاره بهای منازل نیز به تبع آن افزایش یافته است.

وی افزود: در این میان یکی از راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، افزایش عرضه مسکن از طریق ارائه خانه‌های خالی به بازار است. این اقدام با وضع موثر مالیات بر خانه های خالی امکان پذیر است. به این ترتیب با عرضه بیشتر خانه در بازار اجاره، میزان اجاره بها نیز کاهش می‌یابد.

عرضه ۶۰ درصد خانه های خالی معادل نیاز ۲ سال کشور به مسکن

توانگر در مورد میزان اثرگذاری اخذ مالیات بر خانه های خالی از نظر میزان عرضه مسکن در بازار اظهار داشت: در صورتی‌که با استفاده از ابزار مالیاتی، نرخ خانه‌های خالی در بازار از بیش از ۱۱ درصد فعلی به حدود ۵ درصد کاهش یابد، این امر به عرضه بیش از ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: این میزان عرضه (۱.۵ میلیون واحد) برابر با تأمین نیاز ۲ سال کشور به مسکن است؛ زیرا به طور تقریبی سالانه حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور احتیاج است. این در حالی است که نیاز نیست دولت هیچ‌گونه اعتباری برای ساخت و تولید این تعداد مسکن هزینه کند و به راحتی می‌تواند به بازار عرضه مسکن کمک ویژه کند.

کمک سامانه ملی املاک و اسکان به رصد بازار مسکن

توانگر در پاسخ به شبهه ای مبنی بر اینکه بیشتر خانه های خالی را خانه های لوکس و گرانقیمت تشکیل می دهند و اجرای این مالیات ممکن است تاثیری بر کاهش قیمت مسکن نداشته باشد گفت: به دلیل عدم راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور نمی‌توان به تفکیک بیان کرد چه تعداد از خانه‌های خالی لوکس و چه تعداد متناسب با نیاز و چه تعداد در حاشیه شهرها هستند.

وی افزود: نمونه بارزی که در شهر تهران مردم عادی می‌توانند از آن خانه‌ها بهره‌مند شوند، واحدهای مسکونی خالی در منطقه ۲۲ تهران است که عمده این آپارتمان‌ها متناسب با نیاز هستند؛ اما خالی مانده‌اند و نمونه‌های بی‌شمار دیگری در سایر شهرها می‌توان نام برد.

حتی اگر خانه های خالی لوکس هم باشند بازار مسکن با این مالیات بهبود می‌یابد

توانگر خاطرنشان کرد: با این حال، به فرض اینکه واحد‌های موجود، لوکس و غیرقابل استفاده برای اقشار کم‌درآمد باشند؛ در صورتی که دولت برای همین واحدها و مالکان محتکر هزینه‌ و جریمه‌ای ایجاد نکند، در آینده شاهد انباشت هر چه بیشتر خانه‌های خالی خواهیم بود.

وی با اشاره به انتقال طبقاتی خانه های خالی تشریح کرد: با اخذ مالیات از خانه های لوکس خالی شیفت و جابه جایی طبقاتی نیز رخ خواهد داد؛ به طوری‌که خانه‌های لوکس وارد عرضه می‌شود و طبقات بالاتر درآمدی به راحتی می‌توانند این نوع خانه ها را با توجه به قیمت مناسب‌تر تهیه کنند و به همین ترتیب زنجیره وار، جا و انتخاب برای طبقه آخر درآمدی(دهک اول) بهتر و بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.