۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۶۹۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: علی زارعی
۰

در کشورهای دنیا از اشخاص با درآمد و مصرف بیشتر مالیات گرفته می‌شود؛ این در حالی است که در ایران بیشتر مالیات به طبقه متوسط و بخش تولید اصابت کرده است. بر این اساس امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور در صحن علنی مجلس با تأکید بر ساماندهی فرار مالیاتی، گفت: سال گذشته با وجود تمامی مشکلات، تحقق درآمدهای مالیاتی کشور بیش از صد درصد بود و ۲۹ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشت. لایحه‌ای برای اصلاح مالیات‌های مستقیم به دولت ارائه شده که طبق آن دولت به سراغ ۱۵ درصد طبقات بالای درآمدی برای جمع آوری مالیات خواهد رفت.

مسیر اقتصاد/ به طور کلی در یک اقتصاد باید با شناسایی جریان‌های درآمدی مختلف یک فرد، مالیات گرفته شود. یک اصل اقتصادی در حوزه مالیات به عنوان برابری عمودی (vertical equity) بیان می‌کند که مالیات باید با سطوح درآمد ارتباط داشته باشد. برای برقراری عدالت مالیاتی باید از کسانی که درآمد بیشتری کسب می‌کنند مالیات بیشتری اخذ شود. افراد باید متناسب با بهره مندی از خدمات دولتی و بر اساس قانون ، مالیات بپردازند.

در بیشتر کشور های دنیا اعتقاد به اصل برابری عمودی یک تکلیف مالیاتی برای کشور است در حالی که در ایران این مسئله مورد توجه نبوده است. در همین راستا امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور، از لایحه مالیات از طبقات پر درآمد در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم خبر داده است.

با عملی شدن این لایحه و همین طور بهره برداری از طرح جامع مالیاتی و در ادامه اجرای مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به عنوان راه اصلی مقابله با تبعیض، فساد و فرار مالیاتی می‌توان به تحقق عدالت مالیاتی امیدوار بود؛ در غیر این صورت هم‌چنان ممیزمحوری در کنار خلا‌ءهای قانونی محل فساد مالیاتی و فشار بر بخش تولید کشور و عامه مردم خواهد بود.

اخذ مالیات از طبقات پر درآمد تمرکز سازمان امور مالیاتی در سال جدید

امیدعلی پارسا در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته علی‌رغم تمام تحریم‌های ظالمانه تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از ۱۰۰ درصد بود که ۲۹ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد نشان می‌دهد. این توفیق نسبی در وصول مالیات‌ها با تحقق اهداف مورد نظر فاصله زیادی دارد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه رشد مالیات بر ثروت به گونه ای بود که سهم مالیاتی این بخش از ۴.۵ درصد به ۶ درصد افزایش یافت، اظهار داشت: امسال هم بر اخذ مالیات از طبقات بالاتر تمرکز کردیم که فشار بر گروه های کم درآمد نیاید.

پارسا در ادامه از لایحه‌ای برای اصلاح مالیات‌های مستقیم خبر داد که طبق آن دولت به سراغ ۱۵ درصد طبقات بالای درآمدی برای جمع آوری مالیات خواهد رفت.

مقابله با فرار مالیاتی با هوشمند سازی نظام مالیاتی

پارسا با تأکید بر اینکه هدف سازمان امور مالیاتی وصول با اصول است، اظهار داشت: راهبرد اصلی تحقق این هدف، هوشمندسازی است، باید همه اطلاعات تولیدشده در دستگاه‌های اجرایی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و همه معاملات در این سازمان ثبت شود.

او اذعان کرد: تا پایان دولت دوازدهم نسخه نهایی نظام مالیاتی هوشمند ارائه می‌شود، چرا که فرار مالیاتی در کشور ما زیاد است و تلاش داریم بدون سر و صدا آن را سامان ببخشیم.

پارسا با ابراز امیدواری از اینکه نسخه اول مالیات هوشمند بهره برداری می‌شود، یادآور شد: در کنار کارایی و اثربخشی نظام الکترونیکی موجود اما منطق حاکم بر آن هنوز سنتی است. همه داده‌های کشور در سازمان وجود ندارد بنابراین کارایی و اثربخشی نظام مالیاتی، افزایش عدالت در دادرسی‌ها مورد بحث است. سال گذشته به طور متوسط ۳۴ درصد قطعیت‌ها نسبت به گذشته رشد داشت و ۲۴ درصد ورودی به هیأت‌های دادرسی مراکز تخلف مالیاتی کاهش یافت و این به معنای کارایی و اثربخشی و تعامل مناسب با مجموعه اصناف است.

عدالت در نظام مالیاتی با اخذ مالیات از طبقات پر درآمد و هوشمندسازی

بر اساس آمار میزان فرار مالیاتی در کشور بسیار بالا است. تحقق نظام مالیاتی هوشمند، اقتصاد کشور را به سمت توسعه پایدار و همه جانبه سوق می‌دهد، هوشمندسازی نظام مالیاتی منجر به شفاف‌سازی اقتصاد می‌شود و اقتصاد شفاف نیز عدالت اقتصادی، بهبود کسب و کار و رونق اقتصادی را به دنبال دارد. فساد مالیاتی موجود در سازمان مالیات، به صورت کم و بیش وجود دارد و از جمله مباحثی است که اداره سازمان را از درون دچار مشکل کرده است، بر همین اساس لازم است همراه با حذف ممیزمحوری، با در نظر گرفتن جریمه و دستورالعمل‌های لازم بساط سفارش ها و توصیه ها را در سازمان مالیات جمع کرد.

با جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف برخی معافیت‌ها، می‌توان درآمد مالیاتی دولت را به میزان چشم‌گیری افزایش داد. رقم فرار مالیاتی در سال گذشته بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود. تحقق رویکرد هوشمند سازی در سازمان مالیات و بهره برداری از طرح جامع مالیاتی، در کنار وضع پایه های مالیاتی جدید به عنوان اصلی ترین زیرساخت عدالت مالیاتی می‌تواند اقتصاد زیرزمینی را شفاف کرده و از فرار مالیاتی موجود پیشگیری کند. مالیات از طبقات پر درآمد اقدام موثر سازمان مالیات در رفع اختلاف طبقاتی و عدالت عمومی در جامعه شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.