۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۳۳۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر ندری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ضمن اشاره به مقاوم‌سازی نظام بانکی به عنوان هدف ویژه ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام بانکی را تورم دانست که لازم است از طریق کنترل رشد نقدینگی مهار گردد. وی افزایش اختیارات، شفافیت عملکرد و پاسخگویی بانک مرکزی را از نقاط قوت و بانکداری اسلامی و نحوه محاسبه سود سپرده را از نقاط ضعف طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی دانست.

دکتر کامران ندری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی و اهداف مورد نظر آن، هدف ویژه این همایش را مقاوم‌سازی نظام بانکی و کاستن از درجه آسیب‌پذیری این نظام در مواجهه با شوک‌ها و تکانه های خارجی و داخلی دانست و گفت: هدف اصلی همایش‌های سالانه اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی اقتصاد بوده و به طور ویژه تمرکز در این همایش بر مقاوم‌سازی نظام بانکی و فروکاستن از میزان آسیب پذیری آن‎‌ در برابر شوک‌های داخلی و خارجی است.

کنترل رشد نقدینگی لازمه مهار تورم و رونق تولید

وی تصریح کرد: مهم‌ترین چالش نظام بانکی و پولی از منظر اقتصاد کلان، چالش تورم است. مهم ترین علت تورم مزمن و مستمر، رشد بالای نقدینگی در اقتصاد است. همایش پیش رو می تواند بستر مناسبی برای پاسخ به سوالات محوری و اساسی در حوزه نظام بانکی باشد، سوالاتی از جمله این که:

  • چرا کشور در ۵ دهه گذشته تورم دو رقمی را تجربه نموده است؟
  • چگونه می‌توان رشد بالای نقدینگی در کشور را مهار نمود؟
  • رشد مطلوب و مناسب اقتصاد کشور چقدر است؟
  • آیا در اقتصاد کشور زیرساخت‌های لازم برای مهار نقدینگی وجود دارد؟
  • آیا بانک مرکزی از اختیارات لازم برای انجام وظایف خود در این حوزه برخوردار است؟

وی افزود: رشد نقدینگی باید متناسب با رشد اقتصادی و رشد تولید در کشور کنترل شود. در غیر این صورت اقتصاد تنها از طریق افزایش قیمت‌ها و تورم با حجم فزاینده نقدینگی متوازن و متعادل می‌شود و جهت‌دادن به نقدینگی در چنین شرایطی بی معناست.

نقاط قوت و ضعف طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی

ندری در پایان به ارزیابی کلی طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: این طرح حدود ۲۱۰ ماده است و نمی توان به صورت مطلق آن را رد یا تایید نمود. در برخی موارد پیشرفت‌هایی در این طرح مشاهده می‌شود. به عنوان مثال با توجه به این طرح در زمینه استقلال بانک مرکزی در حوزه سیاست‌گذاری پولی ، اختیارات و اقتدار بانک مرکزی افزایش می‌یابد و در عین حال اجرای این طرح موجب شفافیت و پاسخگویی بیشتر بانک مرکزی خواهد شد. در زمینه بانکداری به‌ویژه در زمینه مواجهه با بانک‌هایی که با مشکل مواجه‌اند پیشرفت‌های محسوس و ملموسی صورت گرفته‌است. در این قانون شیوه مواجهه با بانک‌های ناسالم تا حدودی تبیین شده‌است.

از سویی، در حوزه بانکداری اسلامی و به‌ویژه در زمینه محاسبه نرخ سود سپرده و پرداخت سود به سپرده‌گذاران این قانون ضعف‌هایی اساسی دارد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.