۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۶۵۱ ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

مقامات هندی در روزهای اخیر از کاهش منابع روپیه‌ای ایران نزد بانک یو سی او هند خبر داده و نسبت به توقف تجارت دوجانبه میان دو کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. کاهش شدید صادرات نفت ایران به هند موجب کاهش منابع روپیه‌ای ایران در این کشور شده است. یک راهکار اساسی برای حفظ تجارت دوجانبه با هند توسعه صادرات غیرنفتی به این کشور است که می‌تواند با انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه و ذیل اعمال ترجیحات تعرفه‌ای بر کالاهای دو کشور توسعه یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد بنابر اعلام رسانه های هند، بعد از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، تجارت دوجانبه ایران و هند در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۹ کاهش ۷۹.۴ درصدی داشته است و از ۱۷ میلیارد دلار در دوره مشابه سال گذشته به ۳.۵ میلیارد دلار رسیده است.

کاهش تجارت ایران و هند به دلیل تحریم های نفتی

طبق گفته آجای ساحی مدیرکل سازمان های صادراتی هند، تهدیدات ناشی از احتمال درگیری میان ایران و هند صادرکنندگان هندی را دچار نااطمینانی کرده است و صادرکنندگان برای ثبت سفارشات بلندمدت خود محتاطانه عمل می کنند.

به گفته این مسئول هندی اما یک دلیل دیگر احتیاط صادرکنندگان هندی کاهش در مانده حساب روپیه-ریال است و با تمام شدن مبلغ موجودی این حساب راهکاری برای پرداخت به صادرکنندگان وجود نخواهد داشت.

ایران در سال های ۲۰۱۸ یکی از شرکای تجاری مهم هند بوده است و میزان تجارت دوجانبه با رشد ۲۳.۷ درصدی به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است. اما با صفر شدن واردات نفتی هند از ایران، در دوره آوریل تا نوامبر ۲۰۱۹ میزان واردات کل هند کاهش ۹۰ درصدی داشته و به عدد ۱.۲۹ میلیارد دلار و صادرات به این کشور نیز با کاهش ۳۶ درصدی به ۲.۲۳ میلیارد دلار رسیده است.

کاهش منابع روپیه ای ایران نزد بانک یو سی او هند

با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هند و ایران تمهیداتی برای تجارت بدون استفاده از ارزهای بین المللی مانند دلار آمریکا اندیشیده اند که تفاهم نامه استفاده از سازوکار پرداخت روپیه-ریالی یکی از این اقدامات بوده است. در قالب این سازوکار، پرداخت های انجام شده برای واردات کالاهای ایرانی به یک حساب روپیه ای نزد «بانک یو سی او هند» واریز می شود.

سپس از این پول انباشت شده بابت پرداخت به صادرکنندگان هندی که به ایران صادرات داشته اند، استفاده می شود. طبق این تفاهم نامه شرکت های هندی واردکننده نفت ایران پول واردات نفت را به روپیه و در حسابی نزد بانک یو سی او واریز می کنند و ایران نیز ۵۰ درصد از این مبلغ را به واردات از هند تخصیص می دهد.

بانک یو سی او از فوریه سال ۲۰۱۲ طبق دستور العمل دولت هند معاملات تجاری دو کشور را تسهیل می کند. نفت منبع اصلی وارداتی هند از ایران است که به این حساب تزریق می شود. با اجبار هند توسط آمریکا جهت کاهش واردات نفت از ایران، منابع روپیه ای این حساب نیز کاهش یافته است.

ضرروت توسعه صادرات غیرنفتی جهت حفظ تجارت دوجانبه ایران و هند

مدیرکل سازمان های صادراتی هند گفته است مانده حساب روپیه-ریالی احتمالاً تکافوی ۳ الی ۴ ماه از صادرات هند به ایران را خواهد داشت و دولت های دو کشور باید برای حفظ تجارت دوجانبه به دنبال سازوکارهای جایگزین باشند.

در کنار تلاش ها جهت یافتن راهکارهای لازم برای حفظ صادرات نفت به هند، توسعه صادرات غیرنفتی ایران به این کشور می تواند یکی از راهکارهای اساسی حفظ تجارت دوجانبه باشد. بازارهای هند ظرفیت مناسبی جهت صادرات محصولات مختلف ایرانی را دارند. هند در حال حاضر محصولات شیمیایی، صنعتی، غذایی، کشاورزی و اقلام متعدد دیگری از جهان وارد می کند.

در صورت برقراری توافقنامه تجارت دوجانبه میان دو کشور این امکان وجود دارد که با اعمال ترجیحات تعرفه‌ای بر کالاهای یکدیگر، واردات هند از ایران افزایش یابد. اکنون توافقنامه تجارت ترجیحی یکی از راهبردهای اصلی میان کشورهای جهان برای توسعه تجارت دوجانبه تبدیل است.

منبع: فایننشیال اکسپرس plink.ir/MrFHb

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. عیدی مددجویان کمیته امداد رو کجا خرج کردید که هنوز بهشون ندادید ؟! یکی جواب بده .

    آقا ما خسته شدیم توی این وضعیت کرونایی هی بریم خودپرداز رو چک کنیم تا ببینیم عیدی ریختند یا نه الان روز سوم فروردین ۹۹ هست هنوز هیچ عیدی برای مددجویان کمیته امداد نریختن !!! از طرفی کارت همه مددجویان کمیته امداد رو درست کردند صندوق امداد ولایت که متاسفانه نه تلفن بانک داره و نه اینترنت بانک که بتونیم موجودی بگیریم و ببینیم ایا ریختن یا نه و همش باید بریم از خودپرداز ۱۰۰ تومن کسر کنه تا آخرش بگه نریختن !
    ح

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.