۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۴۷۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

بهاءالدین حسینی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به خردادماه امسال به ۲۵ درصد رسیده است، گفت: افزایش فعالیت‌های سوداگرانه مهم‌ترین دلیل افزایش نقدینگی در نظام بانکی است. علاوه بر مساله رشد نقدینگی، محل هزینه‌شدن این نقدینگی فزاینده نیز بخش‌های غیرمولد کشور است؛ که خطرات زیادی از جمله افزایش تورم را برای اقتصاد کشور در پی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد بهاءالدین حسینی هاشمی، اقتصاددان، بیان کرد رشد نقدینگی در نظام بانکی به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین آن کسری بودجه دولت و استقراض از بانک مرکزی، افزایش نامتعارف سود بانکی توسط موسسات و بانک‌های متعدد، استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی و… است.

دلیل رشد نقدینگی در نظام بانکی فعالیت‌های سوداگرانه است

وی افزود: اکنون شاهد هستیم برخی بانک‌ها و موسسات مالی سود ۲۵ درصد به سپرده‌های بلندمدت پرداخت می‌کنند؛ در‌حالی‌که این رقم بر مبنای دستور بانک مرکزی باید ۱۵ درصد باشد اما وقتی تورم به بیش از ۴۰ درصد رسیده، نمی‌توان انتظار داشت مردم با سود ۱۵ درصد، پول‌هایشان را در بانک‌ها پس‌انداز کنند. در اینجا باید به تاثیر عملیات دلالی و واسطه‌گری در افزایش نقدینگی هم اشاره کنیم؛ سوداگری، سرعت گردش پول را بالا می‌برد و به این طریق به رشد نقدینگی دامن می‌زند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به خردادماه امسال به ۲۵ درصد رسیده که رقم بالایی محسوب می‌شود و حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رشد است. همه این آمارها نشان می‌دهد ارزش پول ملی در حال کاهش است.[۱]

خطرات جبران ناپذیر حرکت فزاینده نقدینگی به سمت بخش‌های غیرمولد

علاوه بر افزایش میزان نقدینگی در نظام بانکی کشور، محل هزینه شدن این نقدینگی فزاینده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع اگر این نقدینگی روبه رشد در خدمت تولید و بخش واقعی قرار بگیرد، می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمک نماید. اما اگر این نقدینگی به سمت بخش‌های غیرمولد و بازارهای سفته بازانه برود، با ایجاد حباب در این بازارها می تواند باعث افزایش تورم در این بخش‌ها و در کل جامعه شود.

شرایط تولید در کشور و مشکل تامین مالی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی نشان دهنده این است که این حجم عظیم از نقدینگی که روز به روز هم در حال افزایش است، به سمت بخش‌های تولیدی اقتصاد نمی‌رود. این مساله می‌تواند برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک باشد.

پینوشت:

[۱] بنکر کد خبر ۱۱۴

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.