۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۹۳۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹ دسته: پول و بانک
۱

دکتر فراهانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم با تأکید بر اینکه تغییر الفاظ به حذف ربا از نظام بانکی منجر نمی‌شود، گفت: امروز مشکل بانکداری ما این است که ظاهر رعایت می‌شود؛ اما در باطن عمل، بازهم کارکرد ربا وجود دارد. قانون بانکداری ایران غیراسلامی و یا ربوی نیست اما خلأهایی در آن هست که موجب ورود ربا به نظام بانکی کشور شده است.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد مسئله وجود ربا در نظام بانکی یکی از مشکلات امروز کشور است که اصلاح آن دغدغه بسیاری از علما و کارشناسان اقتصادی است. برای تحقق این هدف بانک مرکزی باید با نظارت و برنامه ریزی مدون، اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهد.

بانکداری ایران ربوی نیست؛ اما کارکرد ربا در نظام بانکی حذف نشده است

دکتر سعید فراهانی فرد کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم در گفتگو با مسیر اقتصاد به بحث ربا در نظام بانکی اشاره و اظهار کرد: بانکداری اسلامی در نظام بانکی ایران محقق نشده و به درستی مورد توجه قرار نگرفته است؛ با وجود این نمی توان با قاطعیت گفت که ربا در نظام بانکی ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود کارکرد ربا با فعالیت ربوی متفاوت است، ادامه داد: امروز مشکل بانکداری این است که ظاهر رعایت می شود؛ اما در باطن عمل بازهم کارکرد ربا وجود دارد.

ربا در نظام بانکی با تغییر الفاظ معاملات از بین نمی‌رود

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم اضافه کرد: این مسئله به این دلیل است که بانک ها سعی دارند شکل معامله را درست انجام دهند و با صرف اینکه الفاظ تغییر کند هدف شریعت تامین نمی شود. مشکل اساسی این است که ظرفی که قرار بود این قانون را اجرا کند ظرفی نیست که توانایی اجرای این قانون را داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما از همان ابتدا قانون بانکداری بدون ربا را به ظرفی دادیم که حدود ۵۰ سال عادت کرده بود با ربا کار کند؛ بنابراین به جای اینکه خود را با قانون منطبق کند سعی کرد قانون را با خود منطبق کند.

خلأ‌های قانونی عامل ورود ربا به بانکداری

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه قانون بانکداری کشور خلأهایی دارد، گفت: قانون بانکداری، غیراسلامی و یا ربوی نیست؛ اما خلأها و محفظه هایی دارد که کارکرد ربا در شکل اسلامی را ایجاد می کند. بانک مرکزی قطعاً می تواند این موضوع را حل کند به شرط اینکه بدنه بانک به این مسئله اعتقاد داشته باشد.

دکتر فراهانی ادامه داد: بانک مرکزی باید معتقد به اجرای قانون باشد و توانایی آن را داشته باشد؛ در صورتی که فضای فکری مسئولین این بانک در نظام دیگری شکل گرفته است، یعنی خلق و خوی نظام ربوی را دارد و عمدتا در همان نظام درس خوانده اند. با وجود این اگر افرادی در بانک مرکزی و دیگر بانک ها نظارت شرعیه انجام دهند ربا حذف خواهد شد.

انتهای پیام/ نظام مالی

  1. با سلام تو همین دانشگاه از لحاظ مالی خلاف آیین نامه عمل شده بعضی از دانشجو ها بعد از افتادن در درس برای دوباره برداشتن درس پول دادن بعد از ترم هشت هم باید دوباره پول بدن.برخلاف دانشگاه های دیگه فنی مهندسی ۸ ترم رایگان دارن

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.