۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۸۹۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ دسته: تولید
۰

مهندس اسماعیلی تولیدکننده کالای پزشکی با اشاره به نقایص قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون با توجه به برخی ایراداتی که دارد باعث شده است خریداران به سمت کالاهای قاچاق و یا فروشندگانی که قانون را دور می‌زنند، ترغیب شوند.

به گزارش سمیه بیگدلی خبرنگار استان البرز مسیر اقتصاد طبق گفته بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و فعالان اقتصادی ، میزان ۹ درصد قانون مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهایی با قیمت بالا، عدد بزرگی می شود که مشتری را از خرید منصرف می کند و این مشتری ها به سراغ فروشنده ای می روند که از فاکتور رسمی و قانونی استفاده نکند تا ارزش افزوده را پرداخت نکنند. درنتیجه نقص های این قانون، بازار فعالان اقتصادی قانونمند را کساد می کند و از طرفی باعث رونق بازار قاچاقچیان و فروشندگان بی قانون می شود. درنتیجه باید مسئولین مربوطه جهت رفع این مشکلات در اعمال شرایط و میزان درصد مالیات بر ارزش افزوده تفکیکی قائل باشند.

رونق قاچاق و بی‌قانونی نتیجه شیوه فعلی اخذ «مالیات بر ارزش افزوده»

مهندس اسماعیلی تولیدکننده کالای پزشکی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: در مورد ارزش افزوده ما دو مشکل عمده داریم؛ اولین مشکل در مورد میزان درصد ارزش افزوده است، زیرا میزان تاثیر ۹ درصد مالیات در قیمت تمام شده کالاهایی با قیمت بالا بسیار زیاد است و این امر در بحث فروش مشکل ساز شده است. سود تولید کننده کمتر از ۹ درصد است و هیچوقت به ۹ درصد نمی رسد و این ۹ درصد ارزش افزوده قیمت کالا را برای مشتری بالا می برد. ضمن اینکه ۹ درصد ارزش افزوده برای کالاهایی با قیمت بالا، عدد بزرگی می شود که مشتری را از خرید منصرف می کند و این مشتری ها می روند سراغ فروشندگانی که از فاکتور رسمی استفاده نکنند تا مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نکنند.

این کار آفرین ادامه داد: به طور مثال برخی داروخانه ها از ما می خواهند که ارزش افزوده را پرداخت نکنند؛ اما ما نمی توانیم چون باید در سیستم رسمی و قانونمند کار کنیم. خب این یک تناقض است و با این وضع خیلی از مشتری های ما می روند از جایی که مجبور به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نباشند، خرید می کنند. پس این قانون مشتری ها را به سمت بازار بی قانون و قاچاق سوق می دهد.

اسماعیلی با بیان اینکه این مشکل در خصوص واردات هم وجود دارد تصریح کرد: وقتی ما کالایی از جمله مواد اولیه یا قطعات مورد نیاز تولید را وارد می کنیم، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را پرداخت می کنیم. ولی جنسی که از طریق قاچاق واردشده، ۹ درصد را پرداخت نمی کند و از مشتری هم ۹ درصد را نمی گیرد. به طبع مشتری ها نیز مشتاق کالای ارزانتر هستند و این یعنی کسی که قاچاق می کند و بی قانون کار می کند، ۹ درصد سود جلو می افتد؛ ضمن اینکه بازار مشتری هایش نیز داغ تر است.

لزوم تفکیک در اعمال شرایط و میزان درصد مالیات ارزش افزوده

وی با اشاره به دومین مشکل قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: با توجه به اینکه کالاهای مختلف از نظر اهمیت و نوع مصرف کننده با هم متفاوت هستند، باید شرایط و میزان درصد اعمال مالیات ارزش افزوده در همه کالاها یکسان و شبیه نباشد. به طور مثال کالاهای پزشکی که مربوط به سلامت و جان افراد جامع است باید از پرداخت مالیات بر ارزش افزود معاف باشد یا حداقل درصد کمتری مالیات تعلق گیرد.

این کار آفرین ادامه داد: عموما مصرف کننده کالاهای پزشکی یک بیمار و یا یک مرکز درمانی است. درصورتی که مرکز درمانی بودجه دولتی می گیرد و بودجه اش به تعویق افتاده و طرح سلامت را استفاده می کند و یا بیماری که سختی های بیماری و هزینه های درمانی گریبانگیرش است. درنتیجه گرفتن ۹ درصد سود ارزش افزوده از اینها درست نیست. باید مسئولین مربوطه در اعمال شرایط و میزان درصد مالیات بر ارزش افزوده تفکیکی قائل باشند و شرایط خاص مصرف کنندگان را نیز مدنظر قرار دهند، تا ضمن حمایت از تولید داخلی، دست افرادی را که به دنبال دور زدن قانون و سودجویی هستند، کوتاه کنند.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.