۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۸۱۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس گزارش اداره ملی ذخایر مواد غذایی استراتژیک چین میزان تولید غلات در این کشور از سال ۱۹۴۵ تا سال ۲۰۱۸ به بیش از ۵ برابر افزایش یافته است. پرداخت یارانه به کشاورزان تاثیری جدی در بهبود وضعیت امنیت غذایی این کشور داشته به نحویکه دولت چین تنها در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۱۲ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی پرداخت کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش کشاورزی به دلیل رابطه نزدیک با مسئله امنیت غذایی و همچنین به دلیل محدودیت‌های ذاتی، همواره مورد حمایت های گسترده دولت کشورهای توسعه یافته بوده است. در واقع تمامی کشورها به منظور رسیدن به اهداف اقتصادی مورد نظر خود، همواره توجه ویژه ای به این بخش دارند؛ به نحوی که پایه و اساس اصلی توسعه کشورها حمایت از تولیدات کشاورزی بوده است.

چین پرجمعیت ترین کشور جهان حدود ۲۲ درصد از جمعیت کل کره زمین را داراست؛ به همین دلیل دولت این کشور برای تأمین محصولات غذایی مورد نیاز این جمعیت گسترده، برنامه های متعددی را اجرا نموده است.

اغلب مناطق این کشور به دلیل شرایط کوهستانی، مستعد کشاورزی و تولید غذا نیست اما با وجود این چین از از لحاظ تولید غلات، پنبه، میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، تخم مرغ و محصولات ماهیگیری، رتبه اول را در جهان دارد.

تثبیت امنیت غذایی در چین با پرداخت ۲۱۲ میلیارد دلار یارانه به کشاورزان

دولت چین حمایت های مختلفی را از تولید محصولات کشاورزی به عمل می آورد که بخشی از این حمایت ها از طریق پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان، تعرفه های گمرکی برای محصولات وارداتی، خرید تضمینی و بیمه محصولات کشاورزی انجام می شود. دولت چین همچنین حمایت های دیگری را نیز نسبت به تهیه نهاده های کشاورزی نیز انجام می دهد.

بررسی ها نشان می دهد چینی ها در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۱۲ میلیارد دلار به بخش کشاورزی خود یارانه پرداخت کرده بودند که در مقایسه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بیشتر بوده است و حتی این کشورها اقدام به اعتراض به WTO کردند که اعتراض های آنان تقریبا تاثیری در حمایت دولت چین نداشته است.

در حال حاضر یارانه های پرداختی دولت چین به کشاورزان حدود ۳۸ درصد از درآمد تولیدکنندگان گندم، ۲۹ درصد از درآمد تولیدکنندگان ذرت و ۳۲ درصد از درآمد تولیدکنندگان برنج را تشکیل می دهد. این در حالی است که سهم یارانه های کشاورزی در آمریکا برای تولیدکنندگان گندم، ذرت و برنج به ترتیب ۸، ۴ و ۲ برآورد می شود.

رکوردشکنی چین در تامین امنیت غذایی

اخیرا رئیس اداره ملی ذخایر مواد غذایی استراتژیک در چین طی گزارشی اعلام کرد در حال حاضر چین در بهترین شرایط به لحاظ تامین امنیت غذایی در جهان قرار دارد. طبق آمارهای منتشر شده از سوی این نهاد دولتی در چین، میزان تولید غلات از سال ۱۹۴۹ تا سال ۲۰۱۸ به بیش از ۵ برابر افزایش یافته است.

طبق گزارش این نهاد دولتی در چین طی سال ۱۹۴۹ حدود ۱۱۳ میلیون تن غلات در این کشور تولید می شود که این رقم در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۶۵۸ میلیون تن رسیده است. پیش بینی این نهاد دولتی حاکی از آن است که میزان تولید غلات در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۷۸۰ میلیون تن برسد.

دولت چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ اقدام به بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی در ۶۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی این کشور خواهد کرد تا میزان تولید محصولات استراتژیک خود را افزایش دهد. از سویی دیگر دولت چین برنامه هایی برای بهبود ذخایر غلات و مدیریت بازار این محصولات دارد.

بی اعتمادی به کشورهای غربی دلیل اصلی حمایت از کشاورزی در چین

طبق گزارش واشنگتن پست دلیل اصلی حمایت از کشاورزی در چین به بدبینی مقامات دولتی این کشور به سیاست های اقتصادی تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی نظیر ایالات متحده آمریکا مربوط می شود. به عبارت دیگر دولت چین برای ایجاد پشتوانه مناسب برای مذاکرات اقتصادی خود اقدام به تقویت بخش کشاورزی خود می کند.

یکی از تاثیرات مثبت اقدامات حمایتی دولت از چین از بخش کشاورزی در جنگ تجاری میان این کشور با ایالات متحده نیز مشهود بود به نحوی که تعرفه های گمرکی چین علیه محصولات کشاورزی آمریکا باعث کاهش ۲۵ درصدی صادرات کشاورزی آمریکایی ها شد.

طبق اعلام نخست وزیر چین، تامین امنیت غذایی مهم ترین برنامه دولت چین در بخش کشاورزی است و برای دستیابی به این هدف؛ حمایت های مختلفی از مردم مناطق روستایی و کشاورزان صورت خواهد گرفت.

منابع:

واشنگتن پست

دنیای غلات

شینهوا

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.