۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۸۷۴ ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ دسته: پول و بانک
۰

دکتر سعدوندی کارشناس امور بانکی، صورت‌های مالی بانک‌ها را غیر‌شفاف دانست و گفت: مقدار زیادی از تسهیلاتی که بانک‌ها جاری به حساب می‌آورند، در واقع یا غیر‌جاری است و یا بر خلاف مقررات، امهال شده است. از طرف دیگر دارایی‌هایی در نظام بانکی وجود دارد که موهومی است و بر اساس آن‌ها، سود سپرده موهومی پرداخت می‌شود. نظام حسابداری و حسابرسی بانک‌ها و همچنین نظارت بانک مرکزی بر عملکرد آن‌ها باید به کلی تغییر کند که صورت‌های مالی بانک‌ها حقایق را نشان دهد.

دکتر علی سعدوندی اقتصاددان و کارشناس بانکی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: صورت‌های مالی بانک‌ها در ایران با استانداردهای بین المللی مثل IFRS9 فاصله بسیاری دارد.

صورت‌های مالی بانک‌ها واقعیات را نشان نمی‌دهد

سعدوندی صورت‌های مالی بانک‌ها را غیر شفاف دانست و افزود: مقدار زیادی از تسهیلاتی را که بانک ها جاری به حساب می آورند، در واقع یا غیر جاری است و یا بر خلاف مقررات، امهال شده است. از طرف دیگر، دارایی هایی در نظام بانکی وجود دارد که موهومی است و بر اساس این دارایی‌های موهومی، سود سپرده موهومی پرداخت می شود. بنابراین صورت‌های مالی بانک‌ها شفاف نیست.

وی ادامه داد: نظام حسابداری و حسابرسی بانک ها باید به کلی تغییر کند تا به سمتی برویم که صورت‌های مالی بانک‌ها حقایق را نشان دهد. در حال حاضر حقایق مبهم است و متاسفانه صورت های مالی قابل استناد نیست.

بانک مرکزی نظارت موثری بر شبکه بانکی ندارد

این کارشناس اقتصادی، بانک مرکزی را فاقد قدرت قانونی، تشکیلات لازم، نیروی انسانی خبره و انگیزه قوی برای نظارت بر شبکه بانکی دانست و اظهار داشت: تقریبا تمام مسئولان نظارتی بانک مرکزی پس از بازنشستگی جذب بانک‌های تجاری شده اند. از طرف دیگر، مسئولان بانک مرکزی غالبا از شبکه بانکی تجاری جذب می شوند. فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا، پدیده درب‌های گردان و تعارض منافع به این وضوح اتفاق بیفتد.

سعدوندی نظارت چند لایه در نظام بانکی را ضروری دانست و گفت: باید از سیستم های نظارتی دستگاه های نظامی در نظارت بر بانک ها الگو بگیریم. تمام بانک ها باید مکلف شوند یک واحد تطبیق در داخل خود به وجود آورند که اجرای قانون را پیگیری کند. بانک مرکزی نیز باید هم بر بانک و هم بر واحد نظارتی درون آن نظارت کند. همچنین باید واحدی خارج از بانک مرکزی شکل گیرد که بر همه دستگاه های نظارتی اعم از بورس و بانک و بیمه، نظارت نماید.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.