۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۲۸۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ دسته: انرژی
۰

طی جلسات فنی برگزار شده در روزهای اخیر میان نمایندگان حوزه تبادل برق ایران و عراق، توافقاتی در حوزه همکاری‌های فنی شبکه‌های برق دو کشور انجام گرفت که زمینه اتصال همگام دو شبکه را فراهم می‌کند. در این مذاکرات طرفین متعهد شدند تمامی موارد توافق را تا تاریخ ۲۸ مهر در یک برنامه زمان‌بندی مشخص اجرا نمایند تا بدین ترتیب اقدام‌های اساسی برای همگام سازی آزمایشی شبکه‌های برق ایران و عراق در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۸ انجام بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد جلسات بحث و بررسی فنی پروژه اتصال همگام(سنکرون) آزمایشی شبکه های برق ایران و عراق به دستور مهندس همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و به دعوت دفتر مبادلات برون مرزی در شرکت مدیریت شبکه برق ایران از تاریخ ۳۰ شهریور تا ۲ مهر برگزار شد.

در این جلسات نمایندگانی از شرکت توانیر، شرکت برق منطقه ای خوزستان، شرکت برق منطقه ای غرب، معاونت راهبری شبکه برق کشور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر امنیت شبکه و مدیریت مبادلات برون مرزی حضور یافتند. هیئت عراقی با سرپرستی آقای حامد عبدالله عطیه معاون مدیر کل راهبری شبکه ملی برق عراق متشکل از مدیر مرکز کنترل و بهره برداری، مدیر دفتر مخابرات، مدیر دفتر مطالعات سیستم و نماینده وزارت برق عراق در این جلسات شرکت کردند. در حاشیه این جلسات، هیئت عراقی از مرکز دیسپاچینگ ملی، مرکز عملیات بازار برق و مرکز WAMS بازدید کرد.

از نتایج این جلسات می توان به توافق برای طرح مشترک مخابرات، تله متری و تله پروتکشن و همچنین برنامه ریزی برای تعمیر و راه اندازی لینک های PLC خطوط ۴۰۰ کیلوولت مرصاد-دیاله، کرخه-عماره و خرمشهر-بصره اشاره کرد. همچنین الزامات بهره‌برداری و کنترل مشترک شبکه‌های برق دو کشور، به ویژه موضوع کنترل فرکانس مورد بحث و بررسی و توافق قرار گرفت.

همگام سازی آزمایشی شبکه برق ایران و عراق در آبان ماه

از دیگر موارد توافق در خصوص طرح حفاظتی مشترک برای خطوط فوق الذکر و همچنین مطالعات مورد نیاز تحت یک کارگروه مشترک بود. طرفین متعهد شده‌اند تمامی موارد مذکور را تا تاریخ ۲۸ مهر در یک برنامه زمان‌بندی مشخص اجرا نمایند تا بدین ترتیب اقدام‌های اساسی برای همگام سازی آزمایشی شبکه‌های برق دو کشور در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۸ را انجام دهند.[۱]

این توافق در حالی حاصل شده است که تلاش‌های زیادی در منطقه و همچنین از سوی برخی کشورهای غربی برای کاهش ارتباط ایران و عراق در حوزه انرژی صورت می‌گیرد. کشور عراق به عنوان بیشترین واردکننده برق از ایران در میان کشورهای همسایه، جایگاه مهمی در صادرات برق کشور دارد.

شبکه‌های بهم پیوسته همگام در اروپا و آمریکای شمالی

ایجاد شبکه برق بهم پیوسته همگام، راهبردی است که تاکنون کشورهای متعددی در سطح دنیا برای بهره‌مندی از مزایای فنی، اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک، اقدام به ایجاد آن نموده‌اند.

از  قدیمی‌ترین شبکه‌های یکپارچه همگام می‌توان به شبکه برق اروپا اشاره کرد. در حال حاضر شبکه برق کشورهای مستقر در غرب اروپا و کشورهای اروپای قاره‌ای به صورت همگام به هم متصل گردیده‌اند و با خطوط ولتاژ بالای DC و AC به سایر نقاط اروپا وصل شده‌اند؛ که همگی تحت نظارت نهاد ENTSO-E  متشکل از ۳۶ کشور می‌باشد.

سیستم برق قدرت آمریکای شمالی متشکل از ۴ شبکه برق بهم پیوسته است که به صورت مجزا همگام هستند. این ۴ شبکه عبارتند از شبکه بهم پیوسته شرقی، شبکه بهم پیوسته غربی، شبکه بهم پیوسته تگزاس و شبکه بهم پیوسته کُبک.

شبکه برق شرقی وسیع‌ترین شبکه است و در فرکانس ۶۰ هرتز کار می‌کند. محدوده‌ای که این شبکه دربرمی‌گیرد از کانادای مرکزی شروع و به سواحل آتلانتیک در شرق، فلوریدا در جنوب و دامنه کوه‌های راکی در غرب ختم می‌شود. شبکه شرقی از طریق ۶ خط انتقال DC به شبکه غربی، ۲ خط DC به شبکه تگزاس و ۴ خط DC به شبکه کبک متصل شده است.

شبکه برق غربی در امتداد شمال-جنوب از کانادای غربی تا باجا کالیفورنیا در مکزیکو سیتی و به سمت شرق تا کوه‌های راکی گستردگی دارد. این شبکه همگام نیز در فرکانس ۶۰ هرتز کار می‌کند. با وجود این زیرساخت‌ها، ظرفیت تبادل توان میان ایالات متحده و کانادا بیش از ۲۰ هزار مگاوات است.

همگام کردن شبکه برق ایران و عراق گام بسیار مهمی برای ایجاد شبکه برق یکپارچه همگام بین کشورهای همسایه ایران است. این موضوع باید با وضوح بیشتری در پازل اهداف منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران جایگاه خود را پیدا کند تا در ذیل برنامه‌های کلان کشور، به مرحله مناسبات دیپلماتیک و طراحی‌های فنی برسد.

پینوشت:

[۱] وبسایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران، کد خبر: ۱۲۷۰۵

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.