۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۱۶۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ دسته: کشاورزی
۰

نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته گفت: به دلیل تعیین نادرست قیمت گندم شاهد کاهش چشم‌گیر میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت بودیم. درصورتیکه دولت برای سال زراعی آینده نیز قیمت این محصول اساسی را به درستی و مطابق با هزینه‌های تولید تعیین و هرچه سریعتر اعلام نکند، به احتمال زیاد شاهد از دست رفتن خودکفایی در تولید گندم خواهیم بود.

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به پایان مهلت قانونی تعیین قیمت خرید تضمینی گندم اظهار داشت: دولت باید هر چه سریعتر قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی را مطابق با قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی تعیین کند. دولت طی سال های اخیر با تعیین نادرست قیمت گندم و اعلام دیرهنگام قیمت ها، به درستی قانون خرید تضمینی را اجرا نکرده است. در سال جاری دولت قیمت خرید تضمینی گندم را پس از ۷ ماه تاخیر و با اصرار نمایندگان مجلس اعلام کرد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاخیر دولت در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته نیز گفت: تعیین نادرست و غیرکارشناسی قیمت گندم باعث اعتراض کشاورزان و نمایندگان مجلس شد که در نهایت قیمت این محصول به ۱۷۰۰ تومان افزایش پیدا کند. این در حالی است که قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته باید بیش از ۲ هزار تومان تعیین می شد.

تداوم خودکفایی در تولید گندم به نرخ خرید تضمینی وابسته است

نوری با اشاره به تاثیر منفی قیمت ۱۷۰۰ تومانی گندم بر میزان خرید تضمینی این محصول اساسی در سال جاری گفت: اختلاف قیمت خرید تضمینی با قیمت سایر محصولات کشاورزی و قیمت این محصول در کشورهای همسایه، باعث خروج گندم از چرخه خرید تضمینی توسط دولت شده است. متاسفانه برخی از دامداران طی سال جاری به دلیل تفاوت قابل توجه بین قیمت گندم و نهاده های دامی اقدام به واردکردن گندم های تولیدی کشاورزان در خوراک دام کردند. در حال حاضر قیمت جو در بازارهای داخلی بیش از ۲ هزار تومان است.

این نماینده مجلس افزود: تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نیز اثرات جبران ناپذیری بر تولید این محصول خواهد داشت و به احتمال زیاد باعث از دست رفتن خودکفایی در تولید گندم خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از کشاورزان با تولید سایر محصولات جایگزین می توانند به قیمت بالاتر از گندم، محصولات خود را به فروش برسانند.

لزوم حمایت همه جانبه دولت از تولید محصولات استراتژیک

نوری در ادامه به موضوع لزوم حمایت از تولید گندم و اجرای صحیح قانون خرید تضمینی اشاره کرد و گفت: سیاست های دولت در حمایت از محصولات استراتژیک نظیر گندم باید به نحوی باشد که به صورت کمی و کیفی شاهد بهبود وضعیت تولید این محصول باشیم. بسیاری از کشورهای توسعه یافته همواره از تولید محصولات استراتژیک حمایت های زیادی به عمل می آورند. نباید به بهانه ارزان بودن محصولات وارداتی از تولیدات داخلی روی گردان شویم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برخی از طرفداران واردات با بی کیفیت نشان دادن گندم های داخلی، درصدد واردات این محصول اساسی در شرایط تحریم هستند. این در حالیست که بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نباید در محصولات استراتژیکی توانایی تولید داخل آن ها وجود دارد متکی به واردات شد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.