۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۹۸۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

در حالی که برخی از برنامه‌های صداوسیما به علت کمبود بودجه ساخته نمی‌شوند، بازیگران در بسیاری برنامه‌های دیگر نیز مجبورند برای ایفای نقش در برنامه به دنبال جذب اسپانسر و منابع مالی باشند. از طرفی آشنایان سرمایه‌گذار نیز بدون داشتن تخصص کافی در نقش‌ها جای می‌گیرند. تداوم روند تجاری‌سازی محتوای تلویزیون می‌تواند منجر به ریزش قابل توجه مخاطبان سیما شود.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از جوان آنلاین، بعد از گلایه برنامه‌سازان حوزه کودک درباره نفوذ دلالی و درخواست آوردن اسپانسر برای تأمین هزینه برنامه‌های تلویزیونی، این بار با گلایه بازیگران مشخص شد مسائل مالی و حضور اسپانسر‌ها تا چه حد بر تولید فیلم و سریال سایه افکنده است.

شیوع رانت در تصاحب نقش‌های سینما و تلویزیون

ساناز سماواتی بازیگر تلویزیون و سینما می‌گوید: «الان فروش نقش خیلی مرسوم است. متأسفانه برخی عوامل تولید فیلم یا سریال شاید روی‌شان نمی‌شود این حرف را بزنند و درخواست پول کنند، چون به هر حال امثال من که دیگر به نسبت متولدان اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ بازیگران قدیمی به حساب می‌آییم (با خنده)، اما صراحتاً می‌گویند برای این کار اسپانسر بیاور خودت هم بازی کن و درصدی از پول را هم بگیر! این خیلی جای تأسف دارد. وقتی که پای اسپانسر‌های مالی باز شود، متأسفانه شما در پروژه‌های مختلف آدم‌هایی را می‌بینید که اصلاً در آن جایگاه نیستند و اصلاً آن کار را بلد نیستند.»

حضور اقوام سرمایه‌گذار در برنامه بدون داشتن تخصص

سماواتی می‌افزاید: «این مسئله فقط در رابطه با بازیگران هم نیست و در تمام صنوف سینما و تلویزیون رایج شده است. بعد وقتی می‌روی ریشه‌یابی می‌کنی و می‌پرسی این خانم از کجا آمده؟ می‌فهمی که بله مثلاً دخترخاله سرمایه‌گذار است. به کارگردان می‌گوییم آخر این فرد به این نقش و این جایگاه نمی‌خورد، اصلاً سواد این کار را ندارد و مناسب این کار نیست. خود آن کارگردان مجبور است به خاطر آن فرد از یک سکانس چندین برداشت داشته باشد که بالاخره زمان‌بر و هزینه‌بر است.» درخواست از بازیگران برای آوردن اسپانسر و دریافت پورسانت از آن‌ها برای حضور در پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی قطعاً بر کیفیت آثار تولیدی تاثیر منفی می‌گذارد.

مسائل مالی عامل ریزش مخاطبان سیما

پیش از این محمد مسلمی، کارگردان مجموعه «فیتیله» و داریوش فرضیایی مجری برنامه و خالق کاراکتر عمو پورنگ از این وضعیت انتقاد کرده بودند. مسلمی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: «معتقدم اگر بخواهیم رویکرد برنامه‌هایمان را به سمت تجاری بودن پیش ببریم، بچه‌ها از این برنامه‌ها گریزان می‌شوند و این موضوعی است که ما خارج از استودیوی برنامه و در مواجهه با مخاطبان خود به شدت آن را لمس کرده‌ایم.»

مسلمی تأکید کرده بود: «اسپانسر‌های بسیاری از برنامه‌های کودک ارتباط مستقیمی با موضوع کودک ندارند و این موضوع فاجعه‌آمیز است.» وی در پایان از مسئولان صداوسیما و سیاستگذاران فرهنگی کشور خواست که این تهدید جدی برای کودکان امروز را جدی بگیرند و برای رهایی از این بحران گام‌های مؤثر بردارند.

بحران مالی در صداوسیما باعث شده است تا بسیاری از طرح‌های مهم برنامه‌سازی به دلیل نداشتن حامی مالی ساخته نشود و حتی برنامه‌های برند تلویزیون با تعطیلی مواجه شود.

انتهای پیام/فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.