۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۱۰۹ ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

وضعیت جمعیتی صربستان از حدود ۷۰ سال گذشته تا کنون رو به وخامت رفته، به طوریکه نرخ باروری این کشور به کمتر از حد جانشینی و میانگین سنی آن به بیش از ۴۰ سال رسیده است. صربستان روزانه حدود ۱۰۷ نفر از جمعیت خود را از دست می‌دهد. لذا این کشور سیاست‌هایی همچون پرداخت پاداش فرزندآوری را در حوزه جمعیت اتخاذ نموده که هزینه‌های آن حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد صربستان با جمعیت کنونی ۸.۷ میلیون نفر هم اکنون ۹۸ امین کشور پرجمعیت جهان است. صربستان نیز مانند کشورهای اتحادیه اروپا با مشکل جمعیتی مواجه است و نسبت به سایر نقاط جهان رشد جمعیتی کمتری را تجربه می‌کند؛ تا جایی که رتبه جمعیتی این کشور از سال ۱۹۵۵ تا کنون از ۵۵ به ۹۸ رسیده است.

نرخ باروری صربستان در این بازه از ۳.۲۲ به ۱.۶ تنزل پیدا کرده و این کاهش نرخ باروری موجب بروز بحران پیری جمعیت نیز شده است. میانگین سنی مردم صربستان در بازه مذکور از ۲۶.۵ سال به بیش از ۴۰ سال رسیده است. لازم به ذکر است که صربستان هرگز مقصد جذابی برای مهاجران نبوده و  نرخ مهاجرت آن از حدود ۷۰ سال گذشته تا کنون، تقریبا همواره منفی بوده است.

پایگاه اطلاعاتی worldometers نیز آینده جمعیتی چندان روشنی را برای این کشور پیش بینی نمی کند. براساس پیش بینی این پایگاه نرخ مهاجرت صربستان تا ۲۰۵۰ همواره منفی خواهد ماند، نرخ باروری تقریبا ثابت مانده و تنها حدود ۰.۱ درصد افزایش خواهدیافت و همچنان به حد جانشینی نخواهد رسید، و میانگین سنی صرب ها در ۲۰۵۰، به بیش از ۴۶ سال می رسد.

صربستان روزانه ۱۰۷ شهروند خود را از دست می دهد

کاهش جمعیت و پیری جمعیت در تمام اتحادیه اروپا شیوع پیدا کرده است. صربستان نیز که از این قاعده مستثنی نبوده با وضع مشوق های مالی برای پدر و مادر ها سعی در بهبود آینده جمعیتی خود دارد.

این کشور با جمعیت حدود ۸.۷ میلیون نفری هم اکنون هر روز حدود ۱۰۷ نفر از شهروندانش را از دست می دهد، این فاجعه حاصل تنزل نرخ باروری به کمتر از حد جانشینی است که به خودی خود سبب پیری و کاهش روزانه جمعیت می شود. صربستان یکی از اولین کشورهای جهان است که با بیشترین سرعت، جمعیت خود را از دست می دهند.

۱۸ هزار یورو پاداش تولد فرزند چهارم برای صرب ها

شدت بحران در صربستان به حدی است که رئیس جمهور این کشور، الکساندر ووچیچ، شخصا طرح حمایت های مالی از مادران را با هدف تشویق آن ها به فرزندآوری ارائه نموده است.

براساس طرح شورای سیاستگذاری جمعیت صربستان، مادران پس از تولد فرزند اول کمک هزینه ای به مبلغ ۸۴۵ یورو دریافت می‌کنند و در ادامه ۸۵ یورو در ماه به مدت دو سال برای فرزند دوم و ماهانه ۱۰۰ یورو به مدت ۱۰ سال برای فرزند سوم دریافت خواهند کرد. همچنین با تولد چهارمین فرزند ۱۸ هزار یورو برای بازه ۱۰ ساله توسط دولت به این افراد اعطا خواهد شد.

راه حل، اجرای قانون و سیاست گذاری است نه توصیه

رئیس جمهور صربستان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حال و آینده جمعیتی این کشور، از کارفرمایان خواست شرایط مادران را درک کرده و به آن ها احترام بگذارند.

وی در ادامه از آن ها خواست برای اعطای مرخصی زایمان بیشتر با خانواده ها همکاری کرده و هرگز به این دلیل زنان را اخراج ننمایند. با این حال این توصیه ها ضمانت اجرای کافی نداشته و در عمل خانواده های کمی از این کمک ها بهره مند شده اند.

فرهنگ پیش نیاز تاثیرگذاری سیاست های اقتصادی

هرگز یک سیاست به تنهایی نمی تواند مشکل را حل نماید. فضای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش پررنگی در موثر واقع شدن سیاست های جمعیتی دارد.

از طرفی بسیاری از سازمان های مردمی و فعالان مدنی به رفتار رئیس جمهور این کشور که از زنان خواسته نیازهای کشور را بفهمند و فرزندان بیشتری بیاورند، انتقاد کرده و این رفتار وی را تحقیرآمیز دانسته اند. به عقیده آنان این نوع نگاه غیر انسانی به زنان آنان را به «ماشین تولید بچه» تبدیل می کند.

این مساله یادآور اهمیت فرهنگ در سیاست های جمعیتی است. گرچه سیاست های اقتصادی نیز می تواند به روند رشد جمعیتی کمک نماید، اما چنان که پیش تر اشاره شد، توجه به فرهنگ و زیرساخت های فرهنگی پیش نیاز اتخاذ سیاست های اقتصادی است.

هزینه‌های جمعیتی صربستان معادل ۲۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی

در این کشور وزارتخانه ای مجزا برای تدوین سیاست های اجتماعی وجود دارد. به گفته وزیر سابق وزارت سیاست گذاری اجتماعی صربستان، این کشور اکنون هزینه ای بالغ بر ۲۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی خود را به اجرای سیاست های اجتماعی اختصاص داده است. با این حال، روند کنونی شاخص های جمعیتی این کشور چندان امیدبخش نیست.

منابع:

پایگاه اطلاعاتی  yon.ir/OrPFD ،worldometers

سایتyon.ir/qDrsW ،euractiv

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.