۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۰۶۸ ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ دسته: بانکداری مرکزی توسعه‌گرا، پول و بانک
۰

بر اساس آمارهای اقتصاد آمریکا، این کشور اکنون در مسیر رشد اقتصادی قابل توجهی قرار دارد و شاخص‌هایی همچون تورم، بیکاری، سهام بورس‌های مالی، رشد اقتصادی و دیگر موارد همگی نشان از بهبود وضعیت اقتصاد داخلی این کشور دارد. با اینحال مقامات دولت آمریکا و به طور خاص دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، معتقدند مهم‌ترین مانع برای تداوم این روند، ناهماهنگی بانک مرکزی با دولت در اتخاذ سیاست‌های پولی است که در آینده می‌تواند اثرات نامطلوبی را بر اقتصاد آمریکا داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان شروع به کار دولت فعلی آمریکا، رشد اقتصادی و دیگر شاخص های اقتصاد داخلی این کشور در وضعیت مطلوبی قرار داشته و توانسته است روند بهبودی که از اواخر دولت قبل آغاز شده بود را تداوم بخشد. با اینحال در طول سه سال اخیر یکی از مهم ترین مواردی که همواره مورد انتقاد دولتمردان آمریکایی و به طور خاص دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است، ناهماهنگی بانک مرکزی با دولت در اتخاذ سیاست‌های پولی بوده است.

انتقاد مجدد ترامپ از سیاست‌های بانک مرکزی

در همین راستا بار دیگر هفته گذشته دونالد ترامپ انتقاداتی را علیه عملکرد بانک مرکزی آمریکا که با نام فدرال رزرو شناخته می‌شود، مطرح نموده است. به گفته ترامپ اکنون اقتصاد آمریکا در مسیری قرار دارد که می‌تواند به بزرگترین توسعه اقتصادی تاریخ خود دست یابد، اما بانک مرکزی مانع این توسعه شده است.

در پیام‌های ترامپ در این زمینه آمده است: «فدرال رزرو نمی‌داند دقیقا چه کار دارد می‌کند؛ افزایش نرخ بهره (درحالیکه نرخ تورم پایین است و دیگر کشورهای جهان نیز به سمت کاهش نرخ بهره حرکت کرده‌اند) و اعمال سیاست‌های انقباضی، در زمانی که اقتصاد آمریکا در شرایط خوبی قرار دارد، اقدامی بسیار نادرست است.»

ترامپ معتقد است اکنون زمان کاهش نرخ بهره و اعمال سیاست‌های انبساطی است و چنانچه بانک مرکزی بخواهد خلاف این مسیر حرکت کند، اقدامات دولت در عرصه اقتصاد داخلی را تضعیف خواهد کرد.

«ناهماهنگی بانک مرکزی با دولت» مانع بزرگ تداوم رشد اقتصادی آمریکا

بر اساس آمارهای اقتصاد آمریکا، این کشور اکنون در مسیر رشد اقتصادی قابل توجهی قرار دارد و شاخص هایی همچون تورم، بیکاری، سهام بورس‌های مالی، رشد اقتصادی و دیگر موارد همگی نشان از بهبود وضعیت اقتصادی این کشور دارد.

نرخ بیکاری آمریکا اکنون در کمترین میزان در ۵۰ سال اخیر قرار دارد، تورم این کشور نیز به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی رسیده و نرخ رشد اقتصادی نیز به ۳.۱ درصد افزایش یافته است.

این درحالیست که به گفته رئیس جمهور آمریکا اگر سیاست‌های بانک مرکزی با دولت همگرا بود، نرخ رشد اقتصادی این کشور اکنون به بیش از ۴ یا ۵ درصد افزایش یافته بود.

در واقع دولت آمریکا معتقد است مهم ترین مانع برای تداوم این روند، ناهماهنگی بانک مرکزی با دولت در اتخاذ سیاست‌های پولی است که در آینده می‌تواند اثرات نامطلوبی را بر اقتصاد آمریکا داشته باشد.

نقش مهم سیاست‌های پولی در رشد اقتصادی

بانک‌های مرکزی در تمامی کشورهای جهان نقش مهمی را در ایجاد ثبات و رشد اقتصادی ایفا می‌کنند؛ چراکه مسئولیت تعیین و اجرای سیاست‌های پولی را برعهده دارند.

از این رو هماهنگی بانک مرکزی با سیاست‌های کلی دولت و به بیان دیگر هماهنگی سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی، یکی از مهم ترین عواملی است که می‌تواند در تعیین وضعیت اقتصادی کشورها نقشی مؤثر داشته باشد.

این درحالیست که اگر بانک‌های مرکزی با تأکید بر اهمیت استقلال از دولت، بخواهند صرفا اهدافی همچون کنترل تورم و جلوگیری از اعمال سیاست‌های انبساطی را در دستور کار قرار دهند، تحقق اهداف اقتصادی مدنظر دولت‌ها به مراتب دشوارتر خواهد شد.

درحال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و ترکیه، که بانک‌های مرکزی از استقلال کامل از دولت در اعمال سیاست‌های پولی برخوردارند، چالش‌های متعددی بین دولت و بانک مرکزی وجود دارد؛ و دولت‌ها معتقدند عدم هماهنگی بانک مرکزی مشکلاتی را در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصادی دولت ایجاد نموده است.

منبع: نیویورک تایمز yon.ir/BI1s1

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.