۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۳۸۵ ۰۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ دسته: تولید
۰

خودروسازان تمایلی برای ترخیص قطعات وارداتی از گمرکات ندارند. عدم ترخیص این قطعات که عمده آن‌ها قطعات هایتک الکترونیکی است، موجب شده تا محصولات خودروسازان به صورت ناقص تولید شوند. این عدم ترخیص قطعات وارداتی از آنجا نشأت می‌گیرد که خودروسازان قصد مدیریت بازار را دارند. در صورت ترخیص این قطعات از گمرک و عرضه محصولات خودروسازان، می‌توان امیدوار بود که قیمت خودروها در بازار متعادل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته تصاویر هوایی از پارکینگ خودروسازان منتشر شد که در آن چند ده هزار خودروی پارک شده، وجود داشت.

در انتشار این تصاویر دو احتمال وجود دارد؛ احتمال اول این است که خودروهای پارک شده دارای کسری قطعه هستند و بنابراین انبار شده اند تا قطعات تکمیلی آنها تأمین شود. احتمال دوم نیز می گوید خودروسازان بخشی از محصولات خود را احتکار کرده اند تا در وقت مناسب، آنها را روانه بازار کنند.

انتشار تصاویر هوایی از پارکینگ خودروسازان پس از عرضه قطره چکانی محصولات

پس از عرضه قطره چکانی محصولات خودروسازان در چند وقت اخیر، این تصاویر هوایی منتشر شد. لذا این شائبه در ذهن همگان به وجود آمده است که چرا با وجود تعداد بالای محصولات در پارکینگ خودروسازان، همچنان خودروها به صورت قطره چکانی عرضه می شوند.

از طرفی زنجیره خودروسازی کشور معتقد است که اکثر این محصولات موجود در پارکینگ ها دارای نقصی قطعه هستند. در صورت تأیید این ادعای خودروسازان، اظهارات وزیر صمت مبنی بر افزایش دو برابری تیراژ تولید خودروسازان بی اساس می باشد.

در واقع این افزایش تیراژ که وزیر صنعت از آن صحبت به میان آورده است، افزایش ظرفیت تولید ناقص خودروسازان است. خودروسازان تیراژ تولید روزانه خود را از حدود ۶۰۰ دستگاه به ۱۱۰۰ دستگاه در روز رسانده اند؛ اما ۱۱۰۰ دستگاهی که به صورت ناقص تولید می شوند. لازم به ذکر است، عمده نقص قطعه خودروها مربوط به قطعات الکترونیکی می شود.

پشت پرده افزایش تولیدات ناقص خودروسازان چیست؟

پس از خروج آمریکا از برجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷ تا اعمال تحریم های صنعت خودرو در ۱۵ مرداد ماه سال جاری، یک فرصت سه ماهه در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار گرفت تا تعداد بالایی از این قطعات هایتک (عمدتا قطعات الکترونیکی) را ثبت سفارش و وارد کشور کنند.

آنطور که یکی از مقامات گمرک جمهوری اسلامی می گوید: یکی از خودروسازان بزرگ کشور، تنها حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرکات دارد. از طرفی شواهد نشان می دهد که خودروسازان تمایلی برای ترخیص این قطعات وارداتی از گمرکات ندارند. در واقع عدم ترخیص این قطعات هایتک موجب شده تا محصولات خودروسازان به صورت ناقص تولید شوند.

در این باره یک مقام مسئول در صنعت خودرو می گوید: در حال حاضر حجم قابل‌توجهی از قطعات در گمرکات کشور وجود دارد اما خودروسازان عجله‌ای برای ترخیص آنها ندارند و منتظر فرصتی مناسب برای استفاده از این قطعات هستند[۱].

قیمت گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار به ضرر مردم است

عدم ترخیص قطعات وارداتی توسط خودروسازان از آنجا نشأت می گیرد که تولیدکنندگان خودرو قصد مدیریت بازار را دارند. چرا که واگذاری قیمت به بازار در شرایط انحصاری، به معنای واگذاری قیمت به عرضه کنندگان خودرو است. در واقع در این شرایط، عرضه کنندگان (خودروسازان) بر اساس میزان عرضه خودرو در بازار می توانند قیمت را افزایش یا کاهش دهند.

زمانی که قیمت در اختیار عرضه کننده قرار گیرد، عرضه کننده برای تامین سود مورد نیاز خود، مخیر میان دو تصمیم است. یا عرضه خود را افزایش داده و با کاهش قیمت، سود مورد نظر خود را از طریق افزایش فروش تأمین نماید و یا اینکه عرضه خود را کاهش داده و قیمت و حاشیه سود را افزایش دهد.

در حال حاضر خودروسازان با عدم ترخیص قطعات وارداتی از گمرک درصدد این هستند که با مدیریت عرضه محصولات، قیمت خودروها را کنترل نمایند. این در صورتی است که با ترخیص به موقع قطعات وارداتی از گمرک، این امکان فراهم می شود تا با افزایش عرضه، قیمت فعلی خودروها در بازار کاهش یابد.

پینوشت:

[۱] دنیای اقتصاد؛ کدخبر: ۳۵۳۶۶۸۶

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.