۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۷۱۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ دسته: تولید، صنعت مخابرات نام نویسنده: محمدامین احمدلو
۰

تغییر نسل فناوری در صنعت مخابرات در بازه‌های زمانی مختلف، فرصت مناسبی برای جبران عقب ماندگی‌های فناورانه، در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد. در این شرایط ایران نیز مانند سایر کشورها می‌تواند با تدوین حمایت‌های هوشمندانه، شرکت‌های نوپای داخلی را به برندهای آینده این صنعت در دنیا تبدیل نماید.

مسیر اقتصاد/ صنعت تجهیزات مخابراتی حوزه‌ای فناوری محور به حساب می‌آید که بخش عمده هزینه­ شرکت‌های آن از فرآیندهای تحقیق و توسعه ناشی میشود. به همین دلیل مسیر توسعه این صنعت همواره به سوی ایجاد قطب‌های انحصاری فناوری و تامین‌کنندگان معدود در دنیا بوده است که ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به این حوزه را دشوار می­سازد.

اما برخی کشورها به دلایل مختلفی همچون ارزش افزوده بالای این صنعت، دسترسی به بازارهای بزرگ، نیروی انسانی متخصص و الزامات سیاسی و امنیتی از فرصت‌های مختلف برای راه‌اندازی و تقویت یک بخش توانمند داخلی در حوزه تجهیزات مخابراتی خود حمایت می ­کنند.

جهش فناوری در کشورها چگونه ایجاد می‌شود؟

یکی از این فرصت‌ها تغییر نسل و جهش‌های فناوری به حساب می­آید؛ زیرا از یک سو بازارهای داخلی و خارجی جدیدی برای حضور این شرکت‌ها فراهم می­شود و از سوی دیگر در شروع تغییر نسل فناوری فاصله اندکی بین شرکت‌های کوچک و بزرگ در فناوری‌های نوظهور وجود دارد. لذا شرکت­ های نوپا در صورت ارائه سریع محصولات جدید به بازار می­توانند به رقابت با برندهای بزرگ­­ جهانی بپردازند و از بازارهای جهانی نیز سهمی تصاحب کنند.

رشد روزافزون تقاضا در زیربخش‌های صنعت مخابرات سبب تحولات پی­درپی در این صنعت شده است؛ به ­نحویکه امروزه سرویس‌های قدیمی­ انتقال صوت در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان سرویس اصلی شبکه‌های مخابرات و تبدیل به شبکه‌های یکپارچه و تمام IP هستند. در این شرایط اغلب شرکت‌های مخابراتی برای ادامه حیات در حال تغییر زیرساخت‌های خود برای ارائه سرویس ­های جدید و متنوع­ نظیر تماس‌های تصویری، خدمات ارزش افزوده و سرویس‌های ویدئویی هستند.

«تغییر نسل شبکه مخابرات» فرصت ویژه ارتقاء توان تولیدکنندگان داخلی

زیرساخت شبکه مخابرات ایران نیز از این تغییرات مستثنی نیست و شبکه مخابرات ایران در حال حرکت به سوی یک شبکه یکپارچه مبتنی بر پروتکل IP می‌باشد که حوزه ارتباطات ثابت و سیار را یکپارچه‌تر خواهد نمود.

در همین راستا شرکت مخابرات ایران، در یک پروژه ۵ ساله از سال ۹۵ مهاجرت به سوی نسل جدید شبکه های مخابراتی یا NGN/IMS  به عنوان جایگزین شبکه ­های سوئیچ دیجیتال را آغاز کرده است. همچنین در نسل جدید شبکه‌ها در حوزه دسترسی فیبر نوری و فناوری G-pon به عنوان جایگزین سیم مسی توسعه خواهند یافت و در حوزه انتقال و ارتباطات در مسافت‌های طولانی شبکه نیز نسل جدید تجهیزات انتقال نوری با ظرفیت‌های بسیار بالا  که اختصارا DWDM نامیده می‌شوند، در حال جایگزینی با نسل‌های قدیمی‌تر تجهیزات انتقال شبکه مخابرات هستند.

این تغییر نسل فناوری در تجهیزات شبکه‌های مخابراتی کشور علاوه بر ایجاد بازار داخلی در ابعاد حداقل یک میلیارد یورو، می‌توانست فرصت مغتنمی برای تولیدکنندگان داخلی جهت جبران عقب­ ماندگی ­های فناورانه ایجاد کند، که البته تاکنون به دلیل عدم توجه به صنعت تجهیزات داخلی مخابرات، بخش چشمگیری از این بازار در اختیار تامین­ کنندگان خارجی قرار گرفته است.

با این وجود همچنان با یک برنامه ­ریزی و حمایت مناسب می­توان از فرصت­ باقی­مانده برای احیا تولیدکنندگان و صنعت تجهیزات مخابراتی داخلی بهره جست. حمایت‌هایی که بسیاری از کشورهای صاحب برند در حوزه تجهیزات مخابرات نظیر چین و شرکت هوآوی با موفقیت آن را تجربه نموده‌اند و کشورهایی نظیر هند نیز در حال پیاده‌سازی آن در صنعت تجهیزات مخابراتی خود هستند.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.