۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۵۴۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ دسته: مسکن
۰

ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد با اشاره به وجود بیش از ۲.۶ میلیون خانه خالی در کشور گفت: در کشورهای دیگر با احتکار و خالی نگه داشتن خانه به شدت برخورد می‌شود. وی افزود در ایران نیز به منظور کاهش اجاره بها و توازن عرضه و تقاضای مسکن باید با احتکار مسکن مقابله کرد و با اخذ مالیات بر خانه های خالی عرضه مسکن را افزایش داد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده محترم مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به بیان دغدغه ها، دیدگاه ها و راهکارهای خود درباره بهبود وضعیت بازار مسکن پرداخت.

دغدغه رهبری درباره کوتاهی در تولید مسکن ناشی از سیاست های غلط آخوندی است

ابوترابی با اشاره به دیدار اخیر کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری گفت: در این دیدار رهبر معظم انقلاب از کوتاهی در تولید مسکن در سال های اخیر انتقاداتی فرمودند که کاملا به جا و صحیح بود.

وی افزود: متاسفانه آقای آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، در دوران وزارت خود به دلیل سیاست غلطی که داشت، تولید مسکن را به شدت کاهش داد و حتی متوقف کرد. در صورتی که صنعت مسکن در مجموع می تواند بیش از ۲۲۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را ایجاد کند و این کوتاهی موجب ایجاد خسارت در اقتصاد کشور شده است.

مصادره خانه خالی به نفع بی خانمان ها در فرانسه

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، در حدود ۲.۶ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. این ظرفیت بسیار بزرگ مغفول تقریبا معادل ظرفیت مسکن مهر است. در دیگر کشورهای جهان، نظیر اسپانیا و فرانسه اوضاع مسکن های خالی اصلا این گونه نیست. زیرا در صورت خالی نگه داشتن مسکن، برخورد لازم از سوی دولت صورت می گیرد.

ابوترابی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در فرانسه و در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، دادستان به صاحبان خانه های خالی ۲ بار ابلاغ می کند که باید خانه را فروخته و یا اجاره دهید. در صورتی که پس از ۲ بار ابلاغ، کماکان خانه ها خالی نگه داشته شوند، مجازات و جریمه مالیاتی در نظر گرفته می شود و حتی ممکن است خانه به نفع بی خانمان ها مصادره شود.

نجات مسکن از چنگ محتکران با اخذ مالیات بر خانه های خالی

نماینده مردم نجف آباد با اشاره به قاعده فقهی «الناس مسلطون علی اموالهم» و برخورد اسلام با احتکار گفت: اکنون در کشور ما نیز با پدیده ای به نام احتکار و سوداگری مسکن مواجه هستیم. همان طور که اگر کالاهای دیگر نظیر روغن و شکر و … احتکار شوند، حاکمیت ورود کرده و علی رغم اینکه مالشان هست، برخورد صورت گرفته و کالای احتکار شده با دستور حاکمیت عرضه می شود.

وی افزود: بنابراین تفاوتی بین کالای مسکن و سایر کالاها نیست و دولت باید با احتکار مسکن برخورد کند. مسکن کالای مصرفی مردم است و نباید مورد احتکار عده ای سودجو قرار گیرد.

لزوم راه اندازی سامانه املاک با استفاده از ظرفیت های شناسایی خانه های خالی

ابوترابی در بیان راهکار مقابله با احتکار مسکن اظهار داشت: باید بر اساس تجربه جهانی در گام اول بر خانه های خالی مالیات وضع شود. ظرفیت های بسیار خوبی هم برای شناسایی خانه های خالی نظیر اعلام عمومی مردم، اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن و … وجود دارد. با وضع مالیات بر خانه های خالی، عرضه مسکن افزایش یافته و بازار مسکن به سمت تعادل می رود و انتظار می رود که اجاره بها کاهش یابد.

وی افزود: امید است از ظرفیت قانون مالیات بر خانه های خالی که در سال ۹۴ تصویب شده است، استفاده شود. زیرا طبق این قانون وزارت راه و شهرسازی ملزم به راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور است. البته این وزارتخانه می تواند با استفاده از ظرفیت شهرداری ها، اطلاعات وزارت نیرو و … این سامانه را تکمیل و عملیاتی کند.

انتهای پیام/ راه وساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.