۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۴۹۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ دسته: مالیات
۰

وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارش «بسته رونق تولید سال ۹۸» ذیل بحث هدایت نقدینگی به سمت تولید، لزوم استفاده از ابزار مالیاتی جهت جلوگیری از سودآوری غیرمتعارف فعالیت‌های غیرمولد را یادآور شده است. مالیات بر عایدی سرمایه از جمله قدیمی ترین و رایج ترین ابزارهای مالیاتی در جهان است که به منظور رفع انگیزه‌های سوداگرانه در فعالیت‌های غیرمولد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی با عنوان «بسته رونق تولید سال ۹۸» را در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه، منتشر کرد. در این گزارش ذیل بحث راه های هدایت نقدینگی، کمک نظام مالیاتی برای جلوگیری از ورود نقدینگی به بخش های غیرهدف و غیرمولد، لازم دانسته شده است.

تاسیس بانک های توسعه ای گامی در جهت هدایت نقدینگی

در گزارش «بسته رونق تولید سال ۹۸» آمده است: «برای تحدید رقابت قیمتی و کاهش نرخ تامین مالی از طریق عملیات بازار باز، قطعه سومی مورد نیاز است که می توان آن را هدایت نقدینگی نامید. کاهش نرخ سود می تواند انگیزه های سوداگری و انحراف تسهیلات به سمت فعالیت های اقتصادی غیرتولیدی را افزایش دهد و از طریق ایجاد صف برای تسهیلات بانکی به فساد در تخصیص تسهیلات بانکی دامن بزند.»

در ادامه این گزارش درخصوص راهکار ابتدایی هدایت نقدینگی آمده است: «برای جلوگیری از این گونه مسائل باید استراتژی های مشخص و هدفمندی برای تخصیص منابع در اقتصاد وجود داشته باشد. یک راهکار موثر برای این منظور تبدیل بانک های تخصصی به بانک توسعه ای و پیشبرد هدف هدایت نقدینگی از طریق آن هاست.»

هدایت نقدینگی با اعمال مالیات سنگین بر فعالیت‌های غیرمولد

در تبیین راهکار تکمیلی هدایت نقدینگی آمده است: «همچنین لازم است با کمک نظام مالیاتی و تعزیراتی، از ایجاد سودهای غیرمتعارف در بخش های غیرهدف اقتصادی جلوگیری شود. چنانچه پوشش مالیاتی و اطلاعاتی پشتیبانی کننده آن به شکل گسترده و قوی در کشور وجود داشته باشد می تواند با شناسایی سودهای غیرمتعارف و اعمال مالیات سنگین بر آن ها و نتیجتا هموارسازی بازدهی در اقتصاد، هدایت نقدینگی را در کانال صحیحی به پیش براند. قاعدتا این کانال صحیح باید در راستای رشد و توسعه فراگیر اقتصادی کشور تعریف شده باشد.»

مالیات بر عایدی سرمایه راهکار متداول جهانی برای جلوگیری از سوداگری

از مهم ترین و کاراترین ابزارهای مالیاتی که در جهان از دیرباز برای جلوگیری از سوداگری به کار گرفته شده، مالیات بر عایدی سرمایه است. این مالیات بر پایه افزایش قیمت دارایی های غیرمولد وضع می شود و تنها تقاضای سرمایه ای و سوداگرانه را هدف قرار داده و تقاضای مصرفی از پرداخت مالیات معاف است.

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه در ایران از سال ۹۳ به دلیل اعمال نفوذ برخی ذینفعان هنوز به نتیجه نرسیده است. اکنون طرح این پایه مالیاتی مجددا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است ولی به دلیل وعده دولت مبنی بر ارائه لایحه ای جامع در زمینه مالیات، مسکوت مانده است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.