۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۳۵۹ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ دسته: دولت و حکمرانی
۵

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اثرات منفی تشکیل مجدد وزارت بازرگانی در شرایط کنونی گفت: تشکیل مجدد این وزارتخانه کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند و باعث افزایش مشکلات خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از ارائه طرح تشکیل وزارت بازرگانی طی ماه های گذشته نهادهای مختلفی اقدام به بررسی طرح مذکور کردند. طرح تشکیل این وزارتخانه طی سال های اخیر ۳ بار در مجلس بررسی شده و نمایندگان مجلس در هر ۳ بار به آن رای منفی داده اند.

طرح تشکیل وزارت بازرگانی با اصرار دولت در دستور کار مجلس قرار گرفته است و بر اساس پیشنهاد دولت با تشکیل این وزارتخانه وظایف مربوط به تجارت و تنظیم بازار محصولات اساسی به وزارت بازرگانی واگذار می شود.

اخیرا کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس طی نشستی با حضور کارشناسان، نمایندگانی از وزارت صمت و جهاد کشاورزی، اعضای اتاق بازرگانی و روسای تشکل های تولیدی، اقدام به بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی کرد. این کمیته در نهایت با توجه به شرایط کشور و ضرورت ادغام بخش های تولید و تجارت، تشکیل وزارت بازرگانی را  به سود کشور ندانست.

افزایش مشکلات بازار با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی

در این راستا محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ۳۰ اردبیهشت ماه اعلام کرد: با تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی مخالف هستم؛ چراکه در شرایط فعلی، تمرکز در حوزه تولید و تجارت منطقی و کمک کننده است.

وی افزود: در حال حاضر مشکلات و درگیری‌های دولت زیاد است و ورود به مساله تفکیک و تجزیه، دو سال باقی مانده از عمر دولت را درگیر حواشی زیادی می‌کند؛ بر همین اساس، به اعتقاد بنده باید ضعف‌ها و نقص‌های ادغام را برطرف کرد؛ نه اینکه به دنبال احیای ساختارهای قبلی رفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تفکیک وزارت صمت غیر منطقی است، گفت: هدف از ادغام چند سال پیش وزارت بازرگانی در وزارت صنعت و معدن که منجر به تشکیل وزارت صمت شد، مستحکم شدن و ایجاد ارتباط قوی بین تولید و بازرگانی بود؛ چرا که در سال‌هایی که این دو بخش جدا بودند مشکلات زیادی وجود داشت و قرار بود با ادغام این دو وزارتخانه مشکلات برطرف شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی ضعف‌های زیادی ایجاد می‎کند و مشکلات دوباره زیاد می‌شود؛ البته لازم است بر روی بخش بازرگانی تمرکز بیشتری صورت بگیرد.[۱]

لزوم تقویت بخش بازرگانی وزارت صمت و جهادکشاورزی به جای تشکیل وزارتخانه جدید

گفتنی است طرح تشکیل وزارت بازرگانی اکنون پس از ارائه گزارش نهایی کمیسیون اجتماعی در صف بررسی قرار دارد و چون طرح به صورت عادی اعلام وصول شده است احتمالا تا سال آینده در دستور کار قرار نخواهد گرفت.

به همین منظور با توجه به نظرات کارشناسی نهادهای مختلف مبنی بر حفظ شرایط ادغام در جنگ اقتصادی نیاز است تا دولت با تقویت بخش بازرگانی وزارت صمت و جهاد کشاورزی، اقدام به حل مشکلات بازار کند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ملت کد خبر ۴۲۶۰۳۱

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. مقام معظم رهبری در سال ۹۴ در دیدار اعضای هیات دولت : «چهار وزارتخانه را دادند دست آقای نعمت‌زاده. واقعاً چهار وزارتخانه بود اینجا؛ صنایع، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی .یکی از کارهای عجیب و غریبی که برای بنده هم تا آخر معلوم نشد که چرا این کار انجام گرفت، همراه کردن وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن بود، یعنی واقعاً هنوز هم برای من حل نشده است.»
    ريشه اصلي مشكلات اقتصادي ومعيشتي كنوني، مجلس وهمين نمايندگان امثال پورابراهيمي است كه خود را عالم تروكارشناس تر از رهبري مي دانند وبجاي انجام وظايف نمايندگي وارد بازيهاي سياسي براي فشاربر دولت شده اند وبزودي پاسخ خوبي ازملت درانتخابات بعدي دريافت خواهند كرد

    ۳۷
    • پس از دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت در نامه ای، با استناد به برخی تجربه های بین المللی و نظرات کارشناسی، از ایشان خواست تا در صورت صلاحدید ارائه رهنمود کنند.
      در پاسخ به این نامه، دفتر مقام معظم رهبری پاسخ ایشان را به وزارت صنعت فرستاد که در آن، نظر ایشان به این صورت درج شده بود: «نظرهای کارشناسی از افراد خبیر و امین، متبع است و اینجانب اصراری بر نظر ابرازشده ندارم.»
      https://www.seratnews.com/fa/news/375348

      تا کی میخاید خودتون به آقا بچسبونید شما دولتی ها؛ اون از برجام اینم از این!

      ۸۳

      • نعمت زاده كه پرونده خودش واطرافيانش در واردات مشخص كرد كه نامه نگاريش به چه علت بوده ودنبال چه منافعي بوده اولا
        ثانيا نامه نگاري به رهبري بعد از آن نظر صريح رهبري نوعي توهين به رهبري محسوب مي شود يعني رهبري به اندازه نعمت زاده فاسد ورانت خوار بر اين مسايلي كه درنامه اشاره شده اشراف نداشتند كه اونطور صريح نظرشان را بيان داشتند؟؟؟
        شما تاكي ميخوايد بخاطر منافع عده اي قليلي مصالح كشور را قرباني كنيد؟؟/

        ۱۶

    • خوبه دیشب رهبری در خصوص نامه برجام توضیح دادند، چشماتو باز کن و نامه ها را باز بخون. خوبه گوش داری، چشم داری!
      شما برید فسادهای داداچ های رئیس جمهور و معاون رئیس جمهورتونو جمع کنید.
      خون ملت را تو شیشه کردید. چندساله تو صف مسکن مهر هستم که خونمو بهم تحویل بدن، تو صف گوشت و مرغ هستم، خدا بیامرزه احمدی نژاد رو یه موی گندیدش به صدتا امثال شما می ارزید.

      ۰۰

      • برجام چه ربطي ادغام بازرگاني داره آخه؟كه رهبري بطور صريح درموردش از اول گفتند اشتباه بوده وبراي من حل نشده!يعني رهبري كه هشت سال رييس جمهور بودند و بارها خودشان تاكيد كردند كه اشرافشان به مسائل كشور ازهمه بيشتر است به اندازه تو يا نعمت زاده كه خانوادش تو كار واردات بودند يا نماينده هايي كه دنبال منافع خودش هستند اطلاع نداشتند وكارشناساي بيسوادي مثل خبرگزاري فارس ومقاومتي نيوز بايد براي رهبري تعيين تكليف كنند؟
        اون بيسوادي كه بازرگاني و بخاطر منافع خودشان نابود كردن ومسبب اينهمه گراني وتورم وهمون صفهايي كه توهم گفتي شدند بايد محاكمه بشن!
        خداشفا امراض روحي رواني تو وامثال توروكه تا نظري مخالف داده ميشه شروع به اتهام وفرافكني ميكنن شفابده كه البته خيلي سخته وبعيده ادم بشيد

        ۰۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.