۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۶۰۲ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

گروه بریکس در ماه جاری میلادی قرار است درخصوص شرایط عضویت کشورهای جدید تصمیم‌گیری کند. آفریقای جنوبی به عنوان رییس دوره‌ای بریکس در کنار چین و روسیه بر تسریع عضویت دیگر کشورها تاکید دارند، هند با وجود نگرانی‌ها از عضویت کشورهای جدید استقبال می‌کند و تنها برزیل به عنوان مخالف عضویت سریع کشورها به این گروه مطرح است. حدود ۳۰ کشور برای عضویت در بریکس با این گروه وارد مذاکره شده‌اند و از این میان ۲۲ کشور درخواست رسمی خود را برای عضویت ارسال کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر گروه بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، بیش از پیش به عنوان پیش برنده نظم نوین جهانی در تقابل با کشورهای غربی مطرح شده است. برخی معتقدند در آینده نزدیک اهمیت این گروه از نشست‌هایی همچون G7 که ۷ کشور غربی را شامل می‌شود، بیشتر خواهد شد. درپی این گمانه زنی ها کشورهای زیادی نیز با گروه بریکس به منظور عضویت در این گروه و تشکیل گروه بریکس پلاس وارد تعامل شده‌اند.

بررسی شرایط عضویت کشورها در گروه بریکس در نشست ماه جاری

روسیه و چین از دیرباز طرفدار عضویت کشورهای بیشتر به گروه بریکس و تقویت حوزه نفوذ خود در قاره‌های مختلف بوده‌اند. به طور خاص کشور چین در شرایطی که وارد یک جنگ اقتصادی با آمریکا شده، افزایش اعضای بریکس را به منزله یارگیری بیشتر در این جنگ می‌پندارد و روسیه نیز درپی جنگ اوکراین و کاهش تبادلات مالی و تجاری با کشورهای اروپایی، به دنبال تقویت روابط خود با دیگر کشورها در بستر بریکس است.

کشور آفریقای جنوبی نیز که در حال حاضر ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد، از عضویت اعضای جدید استقبال می‌کند و حدود دو ماه قبل نشستی مجازی با عنوان «دوستان بریکس» با حضور سران کشورهای خواهان عضویت در این گروه ترتیب داد. هند نیز هرچند نگرانی‌هایی در این زمینه دارد، اما به طور کلی از گسترش بریکس استقبال کرده است، اما از کشور برزیل به عنوان مخالف عضویت دیگر کشورها در این گروه یاد می‌شود. برخی از مقامات برزیلی معتقدند عضویت کشورهای بیشتر، بریکس را به چیزی غیر از آنچه امروز هست تبدیل خواهد کرد و نفوذ کشوری همچون برزیل در گروه جدید کاهش خواهد یافت.

درخواست رسمی ۲۲ کشور برای عضویت در گروه بریکس

انتظار می‌رود در نشست ماه جاری این گروه، کشورهای عضو درخصوص شرایط عضویت دیگر کشورها نیز به بحث و تبادل نظر بپردازند. نکته حائز اهمیت اینکه شرایط تصویب قوانین در گروه بریکس از ابتدا بر اساس «اجماع» بنیان نهاده شده است و بنابراین بدون نظر مثبت حتی یکی از اعضای فعلی، هیچ طرحی به تصویب نمی‌رسد. انتظار می‌رود به دلیل تاکید سه کشور چین، روسیه و آفریقای جنوبی بر گسترش گروه بریکس، در آینده نزدیک این گروه درخصوص کیفیت عضویت اعضای جدید به جمعبندی برسد و در فرآیندی تدریجی کشورهای دیگر نیز به این گروه بپیوندند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، حدود ۳۰ کشور برای عضویت در بریکس با این گروه وارد مذاکره شده‌اند و از این میان ۲۲ کشور درخواست رسمی خود را برای عضویت ارسال کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اندونزی، ایران، ونزوئلا، عربستان و الجزایر اشاره کرد. ۵ کشور عضو بریکس امروز بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند و بیش از ۲۶ درصد در اقتصاد دنیا سهم دارند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.