۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۱۶۱ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۱

طبق آمارهای گمرک جمهوری اسلامی از تجارت خارجی ایران در سال ۹۷، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی با ۵.۶۹ درصد کاهش به ۴۴.۳ میلیارد دلار رسیده است. از طرفی بخشی از این صادرات را محصولات با قیمت بسیار ارزان و با ارزش افزوده پایین تشکیل می دهد. به منظور بهبود صادرات غیر نفتی ضروری است اقداماتی نظیر اعطای وام ریالی به خریداران خارجی کالاهای ایرانی، ایجاد شرکت های مدیریت صادرات و راه اندازی «صندوق حمایت از صادرات» و تأمین منابع آن از محل واردات در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار گمرک از تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۷، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی با ۵.۶۹ درصد کاهش به ۴۴.۳ میلیارد دلار رسیده است.

این در حالی است که در سال ۹۶، میزان صادرات کالاهای غیر نفتی با احتساب میعانات گازی ۴۶.۹ میلیارد دلار بوده است.

جزئیات صادرات محصول در سال ۹۷

اقلام عمده صادرات طی سال ۱۳۹۷، شامل «میعانات گازی» به ارزش ۴.۹ میلیارد دلار و سهم ارزشی ۱۱.۱۴ درصد، «گاز طبیعی مایع شده» به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار و سهم ارزشی ۴.۳۴ درصد، «پروپان مایع شده» به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار و سهم ارزشی ۳.۸۶ درصد، «سایر روغن های سبک و فرآورده ها بجز بنزین» به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار و سهم ۳.۲۹ درصد، متانول به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار و سهم ارزشی ۳.۰۵ درصد بوده است.

بیش از ۱۱ میلیارد دلار (۲۴ درصد) از صادرات غیر نفتی کشور را محصولاتی همچون «میعانات گازی»، «گاز طبیعی مایع شده»، «پروپان مایع شده»، «سایر روغن های سبک و فرآورده ها بجز بنزین» و دیگر محصولات مشابه تشکیل داده اند. این محصولات فرآورده های ابتدایی نفت و گاز هستند که بدون ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور و با قیمتی بسیار ارزان به کشورهای جهان صادر می شوند.

۲ درصد واردات کشورهای همسایه در اختیار محصولات ایرانی

با وجود افزایش نرخ ارز در سال گذشته، صادرات غیرنفتی کشور بهبود نیافت و حتی کاهش ۵.۶ درصدی را تجربه کرد. به دلیل اینکه بخش عمده ای از مواد اولیه مورد نیاز این محصولات از خارج تأمین می شود، صادرات این کالاهای صادراتی با مشکل مواجه شد.

در این باره رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با هیات رئیسه فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  همه تشکل ها متفق القول بودند که با افزایش نرخ ارز به ۶ هزارتومان، صادرات رونق می یابد، درحالی که اکنون ارز به ۱۴ هزار تومان رسیده، ولی صادرات رشد نیافته است.

رحمانی، بازگشت ارز حاصل از صادرات و ارائه مشوق های صادراتی را ۲ مساله مهم بخش تجارت قلمداد کرد و گفت: اکنون صادرات به کشورهای همسایه ۲۳ میلیارد دلار است که ۲ درصد واردات این کشورها را تشکیل می دهد، اما بایستی برای دستیابی به چهار درصد تلاش شود.[۱]

از طرفی همانطور که ذکر شد، بخشی از این صادرات ۲۳ میلیارد دلاری به کشورهای همسایه را محصولات با قیمت بسیار ارزان و با ارزش افزوده پایین تشکیل می دهند و صادرات این محصولات مصداق خام فروشی است.

حمایت از صادرات غیرنفتی با ۳ اقدام عملیاتی

رونق صادرات غیرنفتی نیازمند اقداماتی است که این فرآیند را تسهیل کند. به این منظور ۳ پیشنهاد زیر ارائه می گردد که می تواند در دستور کار قرار گیرد:

یک) اعطای وام ریالی به خریداران خارجی کالاهای ایرانی: پرداخت وام به صورت ریالی به خریداران خارجی کالاهای ایرانی، یک پیشنهاد عملیاتی برای حمایت از صادرکنندگان است. بخش قابل توجهی از صادرکنندگان کالاهای ایرانی می توانند در ازای محصولات صادراتی، از داخل منابع ریالی دریافت نمایند و برای این منظور نیازی به هزینه کرد منابع دلاری کشور نیست. در این صورت پول ملی نیز تقویت می شود و امکان تأمین منابع مالی لازم در این طرح، از روش های دیگری همچون خط اعتباری بانک مرکزی و یا منابع بانکی نیز فراهم خواهد شد.

دو) راه اندازی «صندوق حمایت از صادرات» و تأمین منابع آن از محل واردات: به منظور تامین منابع پایدار برای حمایت از صادرات، پیشنهاد می شود که صندوقی مخصوص تأمین مالی فعالیت های حمایت از صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شود و منابع صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و بودجه دولت و همچنین دیگر منابع، در این صندوق تجمیع شده و تخصیص یابد.

سه) ایجاد شرکت های مدیریت صادرات: شرکت های مدیریت صادرات بر تمامی فرآیندهای صادراتی از جمله بازاریابی، بسته بندی، برندسازی، حمل و نقل، انبارداری در کشورهای خارجی و قیمت گذاری در بازار هدف تسلط دارند و راه اندازی آن ها یکی از نیازهای اصلی حوزه صادرات کالا در کشور است و لازم است در بسته های حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی نیز، مشوق هایی برای شکل گیری این نوع شرکت ها در نظر گرفته شود.[۲]

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایرنا؛ کدخبر: ۸۳۳۰۲۹۹۳

[۲] برگرفته از فصل اقدامات اولویت دار وزارت صمت کتابچه مسیر فرمانده اقتصاد ایران

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

  1. سلام
    براي كشور ما بهترين توليد و بهترين صادرات سود آور و كسب ثرورت از راه توليد نرم افزار است.
    توليد نرم افزار به كمترين ميزان سرمايه و خطر بازار مواجه است.
    براي نسل جوان و تحصيل كرده و نسل با تجربه و كارآزموده ايران توليد نرم افزار در همه زمينه ها بهترين راه كسب درآمد و بهترين صادرات بي خطر و بي ضرر است.
    راه استقلال و پيشرفت با توليد نرم افزارهاي كاربردي هموار مي شود.
    نهايتا جهان به سوي استفاده گسترده از نرم افزار ها پيش مي رود.
    بهترين صادرات براي كشور ما كه از شر آمريكا و اجانب مصون باشد همين نرم افزار است.
    ان شاءالله كه دانشگاه ها و مراكز علمي با حمايت مسئولين به اين مهم توجه جدي نمايند.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.